درگفگو با آهنگساز سریال سربداران

سربداران در سایت سازمان ملل مورد توجه و احترام است

سریال سربداران که پیرامون برشی از وقایع تاریخی دارالمومنین سبزوار ریشه فرهنگی خراسان در قرن هشتم هجری ساخته شد ، نه فقط روایتگر یکی از رویدادهای فاخر تاریخی ایران بود بلکه خود نیز با الهام از سوژه ارزشمندش چنان درست و حساب شده تولید شد که به اثری ماندگار در تاریخ تولیدات تلویزیونی صدا و سیمای کشور مبدل گشت.

بسیاری از بازیگران مطرح امروز در سینما و تلویزیون ایران برای اولین بار دراین سریال بازی کردندو یا شهرت خود را از آن به دست آوردند (منبع1) ، (منبع2)  ، زمینه تأسیس شهرک غزالی اولین شهرک سینمایی ایران از ساخت لوکیشن های سریال سربداران فراهم آمد (منبع) ، این سریال آغازی شد بر توجه به تاریخ در تلویزیون ایران (منبع)، و موسیقی سربداران توانست آبروی ایران را مجامع بین المللی حفظ کند و درسایت سازمان ملل مورد احترام و توجه قرار گیرد.(منبع) به گونه ای که سی سال پس از تولید این سریال ، فرهادفخرالدینی آهنگساز برجسته ایرنی ، آلبوم سربداران را روانه بازار کند.

چنین است که خراسانیان و به ویژه مردمان داورزن و باشتین و سبزوار که خاستگاه قیام سربداران و یا پایتخت این نهضت ملی و مذهبی بوده اند ، باید به واسطه برخورداری از چنین تاریخ و فرهنگ پرباری برخود ببالند و قدر آن را بدانند. هرچند متأسفانه سالهاست مدیریت ادارات و نهادهای مهمی نظیر اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری سبزوار پایتخت نهضت سربداران اولین حکومت غیرسلطنتی و شیعه 12 امامی ایران به دست مدیرانی ضعیف و بی برنامه سپرده می شود و علاوه بر آن در نهادهای دیگری نظیر شهرداری ، شورای شهر ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... سبزوارنیز به جز ساخت یک تندیس از هفت پیکر سربداران آن هم در حدود 15سال قبل ، عزم و اراده موثری دیگری که تا کنون به ثمر رسیده باشد ، برای پاسداشت همه جانبه این رویداد شکوهمند تاریخی مشاهده نشده ، اما سربداران در سطح کشور ، بیشتر و بهتر مد نظر و توجه دست اندرکاران امور فرهنگی و هنری قرار گرفته است و ماحصل این توجه چنان که گفته شد ، تولید سریال فاخر سربداران است که حتی 30 سال پس از تولید نه تنها از یاد نرفته است ، بلکه آلبوم موسیقی آن در میان پوشش گسترده خبری و رسانه ای به بازار روانه شده است.

درواقع رونمایی از این آلبوم موسیقی را می توان نشانه واضحی از تأثیرگذاری تاریخ سبزوار بر عرصه فرهنگ و هنر ایران دانست که مستقیما به تولید چنین آثار فاخری منجر شده است.

امید می رود مدیران ارشد شهرستان به ویژه مسوولان اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شورای شهر و شهرداری ، دانشگاه ها و سایر مراکز فعال فرهنگی و هنری دیار سربداران از خواب غفلت چندین ساله خود درباره نهضت سربداران بیدار شوند و با تسریع در برگزاری با شکوه و سالانه کنگره ملی سربداران ، ثبت هفتصدمین سالروز این قیام در فهرست جهانی یونسکو ، تأسیس بنیاد ملی سربداران ، ساخت المان ها و مجسمه های مربوط به این نهضت در  نقاط مختلف شهر سبزوار و روستای باشتین داورزن ، راه اندازی موزه تخصصی سربداران ، احیای محل قبور امیران و رهبران این نهضت که طبق منابع تاریخی بسیاری از آنها در محدوده شهر سبزوار و روستاهای اطراف آن واقع شده اند و .... به پاسداشت این رویداد ارزشمند تاریخی بپردازند.

اینک مناسب است به انتشار گزارش کامل وبسایت خبرگزاری میراث فرهنگی از رونمایی از آلبوم موسیقی سریال سربداران و گفتگو با فرهادفخرالدینی بپردایم:

 

اجرای سربداران درمجامع بین المللی آبروی ایران را حفظ کرد

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه فرهنگ و هنر- رونمایی از آلبوم سریال سربداران ، سریالی که در بیش از دو دهه گذشته به کارگردانی محمدعلی نجفی و با آهنگسازی فرهاد فخرالدینی در رسانه ملی به نمایش درآمد شب گذشته با وقفه ای بیش از 20 سال منتشر شد. رونمایی شد.آلبومی که به گفته محمد سریر رییس هیات مدیره خانه موسیقی در مجامع بین المللی آبروی ایران را حفظ کرد.
 
به گزارش CHN، مراسم رونمایی از آلبوم سربداران به آهنگسازی فرهاد فخرالدینی توسط استودیو صبا در شهر کتاب فرشته با حضور هنرمندمندان و مخاطبان موسیقی برگزار شد. در این مراسم که با حضور آهنگساز اثر، محمد سریر رییس هیات مدیره خانه موسیقی و عضو هیات مدیره خانه هنرمندان ایران، مجید درخشانی، کیوان ساکت، افسانه بایگان، شاهو عندلیبی ، فردین خلعتبری و ... در شهر کتاب فرشته برگزار شد با پخش قسمت هایی از این سریال همراه شد.
 
کاوه عابدین جوانی که در تهیه و انتشار این اثر نقش عمده ای داشت ضمن تشکر از رهبر سابق ارکستر ملی ایران گفت: «افتخار ماست که در تولید این اثر به ما اعتماد شد. این موسیقی برای نسل ما دارای خاطرات نوستالژیک و ارزشمندی است و یکی از روشن ترین خاطرات دوران کودکی هم نسلان من است.»
 
 
بهرنگ تنکابنی نیز یکی دیگر از مدعوین این مراسم بود که در یادداشتی از ساخت این موسیقی از استاد فخرالدینی تشکر کرد و آن را ثروت ملی دانست که در روزگاران جنگ نور امید و نوید بخش پیروزی بود. تنکابنی گفت:«وظیفه هنرمند است که انسان بودن را به یاد ما بیندازد و رسالت هنرمند است که بلند بگوید انسان زیر بار زور نمی رود. سفیر پیام آزادی سربداران را فرهاد فخرالدینی چه خوب نواخت.»
 
وی در بخشی از صحبت های شب گذشته خود گفت:« چند روز پیش که "پاکودلوسیا" اسطوره موسیقی اسپانیا چشم از جهان فرو بست، در سراسر سرزمین آندلس پرچم های زرد و قرمز نیمه افراشته شد. انگار که هنر در ایبریا مرده است. عمر استاد و همه هنرمندان این سرزمین دراز باد. ای  آقایانی که امروز به کرسی قیمومیت فرهنگ تکیه زدید، مطمئن باشید که مرگ پایان هنر نیست. انزوای هنرمند مرگ هنر یک سرزمین است. نگذارید فخرالدین و فخر الدینی ها باز بگویند: "من دیگر نیستم.»
 
فرهاد فخر الدینی آهنگساز سریال سربداران نیز در این مراسم گفت:«محمدعلی نجفی یکی از کسانی است که باعث شد من در این سریال باشم. آهنگ ماندگار این سریال در شرایط خاصی ساخته شد که من دیگر به عنوان رهبر ارکستر رادیو و تلویزیون نبودم زیرا به رغم زحمات و مشقت فراوان استعفا داده بودم.
 
این آهنگساز در بیان خاطرات و مشقت های آن دوران گفت: در اثنایی که من از ارکستر رادیو تلویزیون استعفا دادم هنرکده موسیقی یعنی جایی که من در آن تدریس می کردم نیز به دلیل انقلاب فرهنگی تعطیل شد و همان زمان بود که من اشتباه بزرگ زندگی خود را انجام دادم. یعنی به خاطر مصلحت اندیشی کاری را پذیرفتم تا شاید بتوانم از حقوق هنرمندان دفاع کنم و حق آنها را بازگردانم اما بعد از مدتی از آنجا هم استعفا دادم چون در آن فضا نمی توانستم فعالیت کنم؛ عملا خانه نشین شدم و از همه فعالیت های موسیقایی کناره گرفتم.
 
فخر الدینی در همان روزهای خانه نشینی با اصرار محمدعلی نجفی برای ساخت موسیقی فیلم سریال مواجهه می شود وی می گوید:«محمد علی نجفی به همراه کیهان رهگذر نویسنده مجموعه سربداران و حسین علیزاده به منزل ما آمدند و از من خواستند تا اهنگسازی این سریال را به عهده بگیرم .من در ابتدا مخالفت کردم اما در ادامه هرچه از محمد علی نجفی خواستم با پاسخی مثبت روبه رو شدم. در آن شرایط نمی توانستم به چنین شخصیتی جواب منفی بدهم. این کارگردان اصلا اجازه نداد که من در آهنگسازی این سریال سختی را احساس کنم بنابراین سپاسگذار او هستم که باعث شد این کار را انجام دهم. کاری که به همراهی نوازندگانی صورت گرفت که امشب تعدادی از آنها را در مراسم حضور دارند.»
 
وی با اشاره به اجراهای متعددی موسیقی مجموعه تلویزیونی سربداران در داخل و خارج از کشور می گوید: «امتیاز بسیار خوبی بود که موسیقی سربداران اجراهای متعددی را با ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی به رهبری من در داخل و خارج از ایران داشت. این در حالی است که ما با ارکستر سمفونیک باکو و ارکستر فیلارمونیک ژنو هم اجراهایی داشتیم که هیچ گاه خاطره اجرای با هنرمندان سوئیسی در مقر سازمان ملل از خاطرم نخواهد رفت.»
 
 
قطعه ای که نشان اصلی یک برنامه اقتصادی شد
فخرالدینی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به قطعه رقص در دربار پادشاه، گفت: «در آن زمان بحث بر سر این بود که آیا اجازه ساخت چنین قطعه ای را داریم؟ اگرچه ناظران سازمان کنار ما بودند اما بعدها حرف ناظران مبنی بر تیز بودن قیچی شان صحت پیدا کرد.این قطعه هیچگاه در سریال پخش نشد اما همواره به عنوان نشان اصلی یک برنامه اقتصادی از رسانه ملی پخش شد.»
 
باعث افتخارم است که در این اثر همراه استاد بودم

مجید درخشانی آهنگساز و یکی از نوازندگان این آلبوم موسیقایی هم در ادامه این مراسم رونمایی گفت:« استاد فخر الدینی با خوشرویی در استودیو صبا با من برخورد می کرد این باعث می شد که بتوانم به راحتی در کنار دیگر عوامل به کار بپردازم. این افتخار بزرگی است که توانستم با او همکاری داشته باشم.»
 
پیام های استاد "خسرو خورشیدی "طراح صحنه این مجموعه و "بیژن کامکار "نوازنده این اثر نیز در برنامه شب گذشته قرائت شد.
 
"محمد سریر" آهنگساز و رییس هیات مدیره خانه موسیقی نیز در این مراسم با اشاره به روند اجرای آثار ماندگار موسیقی بی کلام در بخش آهنگسازی موسیقی سریال سربداران را نمونه ای خوب در این چند سال خواند و گفت:«خلق چنین اثار ماندگاری که تعداد انها در موسیقی ما کم است علاوه بر توانایی های فردی و علمی نتیجه باروری اندیشه ای است که نیازمند پشتوانه فرهنگی ملی است که این موضوع در حوزه موسیقی بی کلام ما بیشتر جلوه گر شده است.»
 
وی افزود: «رسیدن به این تفکر، کار بسیار دشواری است و این مقوله به آهنگساز برمی‌گردد که جذابیت های آن را تامین کند. جذابیت هایی که نشات گرفته از فکر به مردم و درک جاذبه های فکری آنهاست و به نظر من فرهاد فخرالدینی با ساخت موسیقی مجموعه هایی از این دست در تارک این قضیه قرار گرفته است.»
 
اجرای موسیقی سربداران در سایت سازمان ملل هنوز مورد توجه و احترام است
سریر با اشاره به اجرای بخشی از موسیقی سربداران در مقر سازمان ملل در ژنو گفت: «هنوز این اجرا در سایت سازمان ملل به عنوان یک اثر قابل احترام موسیقایی ایرانی مورد توجه قرار دارد. زمانی که این موسیقی با ارکستر فیلارمونیک ژنو برای علاقه مندان اجرا شد کسی گمان نمی کرد که در ایران کسی ساز بزند. تصور این گونه بود که ما فقط قادر به نواختن عود و چند ساز عربی هستیم. اما اجرای فرهاد و گروه باعث شد که همه برای ایرانی احترام قایل شوند و این موضوع قابل تامل است.»
 
سریر در پایان صحبتهای خود تصریح کرد: «اجرای موسیقی سربداران نشان دهنده ظرفیت موسیقی و آهنگساز ایرانی بود. ما نه تنها باید قدر فرهاد فخرالدینی را بدانیم بلکه باید از او به عنوان یک رهبر و راهبر حوزه موسیقی یاد کنیم که همواره با ایجاد انگیزه به جوانان راه های بسیار بزرگی را پیش روی آنها قرار داد و انگیزه های بزرگی در آنان ایجاد کرد. من امیدوارم به زودی شاهد اجرای ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی باشیم.»

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

امام خمینی (ره) برای کارگردان سربداران دعا کرد

نظرت را بنویس
comments

چرا نظرم تایید نشده ؟ دیروز فرستادم ایا حرف بدی زده بودم؟

وای بر ما دیگران بهتر از خودما ارزش های ما را شناخته اند و ما انگار در بی خبری کامل هستیم سربداران انقدرهست که ایران را با ان بشناسند اما ما در ایران تنها به ساخت یک سریال تلویزیونی ان هم در 30 سال قبل اکتفا کرده ایم ! اما خوشبختانه همان یک سریال موثر بوده است
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما