الحاق اسفراین به سبزوار شایعه است

آقای مروی! نیشابور هم کلانشهر نیست.

یکی از نمایندگان مردم نیشابور به تازگی ادعایی عجیب و غیرقابل قبول را درباره این شهر مطرح کرده است که با توجه به جایگاه مهم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان قانونگزاران کشور که طبیعتا باید از اصطلاحات و واژگان متداولی که در قوانین کشور تعریف مشخصی دارند با خبر باشد ، بیان این سخنان از جانب نماینده ای که سابقه چند دوره حضور در قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران را دارد، جای تعجب و تأمل فراوان است.

ماجرا از این قرار است که آقای علی مروی نماینده دوره های چهارم ، پنجم و نهم مردم شهرستان های نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس ، ضمن اینکه به بعضی مسائل مربوط به دیگر مناطق خارج از حوزه انتخابیه اش اشاره کرده و از جمله الحاق اسفراین به سبزوار را شایعه دانسته است ، همچنین مدعی شده نیشابور یک کلانشهر است!(منبع) سخنی که هرچند ممکن است موجب شادمانی مردمان آن شهر شود ، اما از آنجایی که قطعا ادعایی خلاف واقع محسوب می شود ، می تواند به وجاهت و اعتبار یک نماینده مجلس لطمه بزند و اظهارات او را در سطح حرف هایی برای دلخوشی مردم حوزه انتخابیه اش پایین بیاورد.

واژه کلانشهر از آن دسته واژگانی است که هرچند تعریفی دقیق و صددرصدی برای آن ارائه نشده است و صاحبنظران حوزه علوم سیاسی ، جغرافیایی و شهرسازی درباره تعریف دقیق آن اختلاف نظرهایی دارند ، اما حتی در آسان ترین تعریف های ارائه شده از مفهوم کلانشهر فاصله زیادی بین موقعیت امروز نیشابور و ملاک های کلانشهر بودن وجود دارد و لذا حتی با اغماض و ارفاق های زیاد هم نمی توان این ادعا را از جانب یک نماینده مجلس و به عبارتی یکی از اعضای مجلس قانونگزاری جمهوری اسلامی ایران پذیرفت!

بنابراین اگر ادعای کلانشهری نیشابور درموقعیت کنونی از جانب مقام قانونی مطرح شود ، باید بپذیریم که واژه کلانشهر معنای اصلی خود را از دست داده و درنتیجه شهرهای دیگری نظیر سبزوار که جمعیتی تقریبا برابر با نیشابور دارند نیز کلانشهر محسوب می شوند.

و اگر چنین باشد ، بجنورد ، بیرجند و تربت حیدریه هم به نوبه خودمی توانند از دیگر مصادیق کلانشهرهای ایران باشند. و حالا که ملاک اعتماد به نفس به همین راحتی جای ملاک مهم جمعیت و سایر ملاک های لازم برای کلانشهری را گرفته است اصلا چرا نباید مردم ، نمایندگان و مسوولان کاشمر و تربت جام و گناباد و قوچان و بردسکن و ... نیز شهرهای خود را کلانشهر بدانند؟

برای پیدا کردن پاسخ علمی و منطقی این سئوال که آیا سبزوار ، نیشابور ، بجنورد ، بیرجند ، تربت حیدریه و ... کلانشهرند لازم است به بعضی تعریف های ارائه شده درمنابع معتبر در این زمینه مراجعه نماییم...
ادامه مقاله فوق در بخش کاغذ کاهی همین مجله منتشر شده است. برای مطالعه ادامه این مطلب هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مطالبات یک نویسنده نیشابوری از دولت یازدهم

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما