زنگ خطری برای کلمیشی های سبزوار/ میراث گرانبهای کردی در معرض نابودی

سرتاسر جهان در چند دهه اخیر شاهد بروز تغییر و تحولات سریعی در فرهنگ های بومی خود بوده اند. تغییراتی که گاه به طور کامل منجر به از میان رفتن کامل بعضی آداب و رسوم سنتی و جایگزین شدن رفتارهای کاملا جدید به جای رفتارهای بومی شده است.

البته تغییر و تحولات در بعضی زمینه ها بسیار مثبت و ارزشمند بوده است. به عنوان مثال بعضی رسوم غیرقابل قبول بدوی که در بسیاری از جوامع سنتی تا همین چند دهه قبل وجود داشت و بر اجرای آن اصرار می شد ، از جمله اجبار فرزندان به انتخاب حرفه پدری ، عدم پذیرش حق و حقوق اجتماعی و حتی خانوادگی زنان در اکثر زمینه ها ، اجبار فرزندان به ازدواج های اجباری که در آن از دوران کودکی برای فرد همسری در نظر گرفته می شد و ... در نتیجه پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و افزایش آگاهی های عمومی مردم جهان ، خوشبختانه در بسیاری از جوامع برچیده و یا کمرنگ شد.

اما در عین حال بعضی یادگارهای ارزشمند سبک های قدیم زندگی ، نظیر تنوع و رنگارنگی لباس های بومی ، غذاهای سنتی و البته لهجه های محلی نیز تا حد زیادی کمرنگ شد و حتی در بعضی مناطق به دست فراموشی سپرده شد.

چنانکه گفته شد لهجه های محلی یکی از سنت های ارزشمند در معرض خطر در دهه های اخیر بوده اند.

یکی از جوانان فرهیخته  و وبلاگ نویس سبزواری با نام حسن کلمیشی اخیرا به خوبی طی نوشتن مطلبی کوتاه به این موضوع اشاره کرده است.

آقای حسن کلمیشی که همانطور که از نامش پیداست از اهالی روستای کلمیشی سبزوار یکی از محل های اصلی در رمان کلیدر دولت آبادی است ، خود اصالتاً کرد است و به دلیل پیوندهای قومی با گل محمد قهرمان رمان جاودانه کلیدر ، نسبت به این اثر فاخر ادبی که توسط نویسنده برجسته سبزواری خلق شده است ، علاقه ای خاص دارد و دروبلاگش به بررسی موضوعاتی مربوط به این رمان نیز پرداخته است.

البته درست است که کردهای سبزوار نسبت به جمعیت فارسی زبان این شهرستان واقعا دراقلیت هستند، اما چه کم چه زیاد از آنجایی که تمام ایرانیان از هر قوم و نژادی که باشند ، به نوبه خود محترمند و ارزش های خاص خود را دارند ، اسرارنامه از طریق انتشار مطلب پیش رو ، زنگ خطر نابودی یک میراث گرانبهای کردی در میان کلمیشی های سبزوار را که همان لهجه زیبا و محلی آن هاست به صدا در می آورد.

اسرارنامه هم اکنون در بخش سبک زندگی این مجله ، مطلب کاملی را که آقای حسن کلمیشی در وبلاگ خود منتشر کرده را انتشار داده است. شما گرامیان همینک می توانید برای مطالعه این مطلب روی پیوند زیر کلیک کنید.

به لهجه سبزواری و زبان فارسی ارادت خاص دارم و به کردزبان بودن خود مفتخرم

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

وقتی لهجه شیرین سبزواری به حمایت از محیط زیست برمی خیزد

نظرت را بنویس
comments

حسن کل میشی

سلام حسن جان انشاا.... روزی زیارتت کنم از نزدیک قوم گرامی و همیشه موفق باشی پیروز
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما