به بهانه انتشار یک اثر نقاشی از شهید هنرمند سبزواری در فیسبوک

بیست و دوم اسفند ماه به مناسبت تأسیس بنیاد شهید و ایثارگران انقلاب اسلامی ایران با حکم امام خمینی (ره) به عنوان روز شهدا نام گذاری شده است.

اینک با اینکه ، چند روزی از 22 اسفند می گذرد اما به واسطه قرار داشتن در ایام پرحزن فاطمیه که عطر خوشبوی شهادت و معنویت را در جامعه پراکنده است ، مناسب است نگاهی به یک اثر نقاشی و شعر برجای مانده از یکی ازهنرمندان شهید دیار سربداران شهید سیدمصطفی مختاری داشته باشیم.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، تصویر این نقاشی و شعر را آقای سیدرضا مختاری برادر شهید و از فعالان فرهنگی و هنری سبزوار به تازگی در صفحه شخصی خود در فیسبوک منتشر کرده و این پست تا کنون ده ها پسند و نظرات حاوی سلام و صلوات به روح پرفتوح شهدا را ازجانب کاربران این شبکه اجتماعی به همراه آورده است.

شاید برای هیچ کس تازگی نداشته باشد که تصاویر و فیلم هایی از شهدای گرانقدر دفاع مقدس در صحنه های سخت نبرد  و یا درحالت نماز و دعا درسنگرها و خاکریزهای جبهه مشاهده نماید. چرا که برای آن غیورمردان نماز و جهاد از اولین واجباتی بود که جان خود را به پایش بذل می کردند.

با این حال، بسیاری از شهدا و رزمندگان غیور دفاع مقدس به جز پرداختن به اصلی ترین واجبات دینی و عقیدتی خود که در آن زمان در جبهه های نبرد نمود یافته بود ، مانند سایرین از ابعاد احساسی و استعدادهای هنرمندانه فراوانی نیز درعمق وجودشان برخوردار بودند. استعدادهایی  که بسیاری از شهدا در آن مقطع حساس سیاسی و نظامی کشور ، چندان مجالی برای شکوفا کردن آن ها نیافتند و حتی خودداوطلبانه در راه هدفی بزرگتر به قربانی کردن آن ها پرداختند ، اما امروز درمیان آثار به جا مانده از آنان گاهی می توان نشانه ها و یادگاری های خاطره انگیزی را یافت که نه فقط برای  خانواده و دوستان نزدیک بلکه برای همه کسانی که به این آب و خاک اهورایی عشق می ورزند ، ارزشمند است.

آثار شهدا هرچه قدر هم که ساده و بی تکلف باشد ، گویی که بخشی از خاطرات نوستالژیک تمام ملت ایران است . خاطراتی ارزشمند که باید پاس داشت و از هر فرصت و مکان مناسبی برای یادآوری و زنده نگاه داشتن آن ها استفاده کرد.

از همین رو اسرارنامه در ادامه به انتشار تصویر نقاشی شهید سید مصطفی مختاری و دو بیت شعری که در پایین آن درج شده است ، می پردازد.

همچنین سیدرضا مختاری نیز که خود از طبع شعری خوبی برخوردار است یکی از سروده های خود را درارتباط با این عکس منتشر کرده است که مطالعه این ابیات نیز خالی از لطف نیست:

غزلی از سید رضا مختاری:
گفت آن پیر خـِـرد باده کشان
سفر عشق به پایان نرسد

حال جان باختگان را دریاب
جز فنارفته به جانان نرسد

از خرابات خبر آوردند
سعی، بی پیر، به سامان نرسد

زهد خوب است ولی زاهد شهر
ترسش آن است به قـِلمان نرسد

درد با رطل گران می آید
جز که به دُرد به درمان نرسد

حاصل عمر به میخانه برم
بی توام دست به پیمان نرسد

گفت می نوش و دگر باش خموش
شاعری جز که به دیوان نرسد

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سروده ای زیبا برای شهدای والامقام سبزوار دیار سربداران

 

توصیه ای ارزشمند و عکسی قدیمی از یک شهید سبزواری

نظرت را بنویس
comments

مرتضی

نوستالوژی کاربردش برای شهدا مناسب نیست شهدا جاری هستند و تمام نشده اند البته مطمئنم شما عمدی در استفاده از این کلمه نداشته اید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما