جریان های پرفشار سیبری خشکسالی حاد را برای سبزوار ، قوچان و درگز به همراه آوردند

خبرگزاری جمهوری اسلامی طی گزارشی که امروز منتشر کرده است ، ضمن اینکه تمام نواحی استان خراسان رضوی را در در سال 92 درگیر پدیده خشکسالی معرفی کرده ، تحلیلی از دلایل بروز این خشکسالی ارائه داده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، ایرنا دراین گزارش خود عنوان کرده است: ورود جریان های پرفشار سیبری به نواحی شمال شرق کشور امسال سبب ساز بروز خشکسالی در این استان شده است که تمام شهرهای این استان از جمله سبزوار ، قوچان ، درگز ، مشهد ، چناران ، نیشابور ، تربت حیدریه ، کاشمر و ... به با اندکی تفاوت نسبت به یکدیگر با این پدیده دست به گریبان شده اند و در این میان فقط شهرستان فریمان توانسته است به لحاظ میزان بارندگی به رقم میانگین نزدیک باشد ، اما حتی در فریمان هم کاهش چشمگیر بارندگی قابل مشاهده است.

متن کامل گزارش ایرنا در ادامه منتشر می شود:

شهرستان های خراسان رضوی دچار خشکسالی خفیف تا حاد هستند

مشهد - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تمام شهرستان های این استان دچار خشکسالی خفیف تا حاد هستند.

غلامحسین ساربان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس شاخص اختصاصی اقلیمی ˈSDIˈ منتهی به پایان بهمن ماه، شهرستان های قوچان، سبزوار و درگز در این استان دچار خشکسالی حاد و شهرستان های چناران، مشهد و کاشمر گرفتار خشکسالی شدید هستند.

وی اظهار داشت: تربت حیدریه، نیشابور و سرخس هم درگیر خشکسالی متوسط و تربت جام، خواف و گناباد هم خشکسالی ضعیف تا متوسط دارند.

وی با بیان اینکه فقط شهرستان فریمان شرایط نزدیک به نرمال و طبیعی دارد، افزود: بر اساس اطلاعات بارشی استان های کشور تا 20 اسفند ماه، خراسان رضوی دومین استان کشور از نظر شرایط خشکسالی است.

وی گفت: امسال از نیمه آذر ماه بارندگی در این استان روی نداده و بارندگی در ماههای دی و بهمن نیز نسبت به میانگین بلند مدت آماری به ترتیب 88 و 81 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در پنج ماه گذشته (تا نیمه اسفند ماه ) مجموع بارندگی استان 48 میلیمتر بوده که نسبت به دوره بلندمدت آماری 60 درصد کاهش داشته است.

ساربان گفت: بخش عمده خراسان رضوی بویژه غرب و شمال غرب استان طی ماههای گذشته بارندگی بیش از 10 میلیمتر نداشته است.

وی اظهار داشت: سایر نقاط استان نیز کمتر از این مقدار و در حدود یک تا دو میلیمتر بارندگی داشته است.

وی ادامه داد: این وضعیت ناشی از سامانه تاثیرگذاری است که با عنوان جریان پرفشار سیبری استان های خراسان را هر سال پوشش می دهد و در برخی سال ها به قدری قوی است که اجازه عبور و ریزش جریان های مدیترانه ای را در این استان ها نمی دهد و جریان های بارشی را به سوی شمال کشور و یا نقاط مرکزی کشور عقب می راند.

وی افزود: خراسان رضوی امسال تحت تاثیر سامانه پرفشار سیبری سرمای سخت بدون بارندگی را پشت سر گذاشت که این وضعیت موجب بروز و تداوم خشکسالی در این استان شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما