وجود راه آهن نیاز ضروری شهرستان سبزوار است

وبلاگ سبزوارزیبا که توسط یکی از همشهریان دلسوز و فرهیخته سبزواری با نام مستعار ابر سفید اداره می شود ، به تازگی یادداشتی را منتشر کرده است که در ان از ضرورت تسریع در ساخت راه آهن سبزوار - سلطان اباد سخن گفته است.

وی دراین نوشته یادآوری کرده است که با توجه به توانمندی های متعدد شهرستان سبزوار و به خصوص مرکزیت اقتصادی و بازرگانی این شهر در زمینه کالاهای کشاورزی در منطقه ، وجود راه آهن یک نیاز ضروری برای رونق و شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد سبزوار است.

مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل این یادداشت می پردازد:

 

وجود راه آهن نیاز امروز شهرستان سبزوار
 

در مقایسه با انواع روش هاي مختلف حمل و نقلي اعم از دريايي- هوايی و جاده ايي ،مزاياي راه آهن به دلیل مصرف سوخت كم ، آلايندگي نسبتاً پائين ، ضريب ايمني بالا ، اشغال كمتر زمين و استهلاك پایین از اهمیت بالایی برحوردار می باشد.

 در شرایط فعلی راه اهن مي تواند به عنوان يك بازوي بسيار قوي اقتصادی و رابط ترانزیتی بین المللی در راه شکوفایی اقتصادی کشور مورد استفاده  و توجه جدی قرار گیرد.

از آنجائيكه كشور عزيزمان ايران اسلامي با وسعت ۱۶۴۸۱۹۵  كيلومتر مربع  با كشورهاي آذربايجان – تركمنستان – ارمنستان از شمال و كشورهاي افغانستان و پاكستان در شرق – تركيه وعراق در غرب – همچنين از راه درياي خزر با كشور هاي اروپائي و  از طريق درياي عمان و خليج فارس با ديگر نقاط دنيا ، مرتبط است  می تواند درآمد های ارزی قابل توجهی را به کشور تقدیم دارد.

 شبكه راه آهن ايران با گذر از ۵۸۰ ايستگاه، قطب هاي كشاورزي و صنعتي ۱۹ استان كشور را زير پوشش دارد و اکنون بالغ بر۴۶۰۰ كيلومتر خطوط در دست احداث دارد، و اين يعني توسعه پایدار در ابعاد ملی ومنطقه ای که  بايد همچنان و بيش از پيش در راه پياده كردن اين تفكر ، تلاش و ممارست شود.

عدم برخورداری سبزوار از راه آهن سراسری یا همان حمل و نقل ریلی که یکی از امن ترین ودر عین حال ارزان ترین روش های مسافرت بین شهری درکشور ماست به مشکل بزرگی برای صنعت حمل ونقل این شهر دانشگاهی تبدیل شده است.

از طرفی تولید انبوه و متنوع محصولات کشاورزی در شهرستان سبزوار و فعالیت تجار بزرگ در این شهر که از قدمت بالایی برخوردار می باشد لزوم استفاده از خطوط ریلی برای کاهش هزینه های خمل ونقل را از نظر اقتصادی توجیه پذیر می سازد.


سبزوار از گذشته تا کنون از نعمت راه آهن بی بهره بوده است. به همین خاطر مردم و مسافرین این شهر مجبورند که قبل از افتتاح خط ریلی سبزوار ، تنها از مسیر های جاده ای این شهرستان تردد کنند که همین امر حوادث رانندگی را در محور های سبزوار را افزایش خواهد داد.

پروژه راه آهن سبزوار به طول ۴۵ کیلومتر از شهر سلطان آباد در شهرستان خوشاب به سمت سبزوار در حال احداث است. هر چند این پروژه در فاز اول تنها یک دستک برای متصل کردن دارالمومنین سبزوار به راه آهن سراسری تهران – مشهد است، اما در مراحل بعدی طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، قرار است خط ریلی از سبزوار به سمت مناطق جنوبی خراسان و سپس نواحی داخلی ایران امتداد یابد.

همچنین از سمت شمال نیز با امتداد پروژه راه آهن سبزوار به سمت قوچان و سپس مرز ترکمنستان، این پروژه تبدیل به یک خط آهن سراسری خواهد شد.

با تکمیل پروژه راه آهن سبزوار، نقش قدرتمند مواصلاتی این شهر در شمال شرق کشور، کاملاً تکمیل خواهد شد.

البته همین حالا نیز نمی‌توان سبزوار را کاملا محروم از راه آهن دانست.چرا که عبور خط آهن سراسری تهران مشهد از شهر سلطان آباد که تنها ۴۵ کیلومتر با سبزوار فاصله دارد، فاصله ای بسیار کم محسوب می‌شود که این فاصله را در عرض حدود نیم ساعت می‌توان پیمود .

با این حال داشتن ایستگاه راه آهن در خود شهر سبزواریکی از مطالبات دیرینه مردم این شهر است.

اینک با وجود همه امکانات مواصلاتی فراهم شده در سبزوار، تنها جای خالی راه آهن احساس می‌شود و شهروندان سبزواری امیدوارند، این پروژه نیز هر چه سریعتر در این شهرستان راه اندازی شود.

 احداث دستک راه آهن سبزوار تا سلطان آباد مرکز شهرستان خوشاب می تواند موجب بهره مندی مردم سبزوار از خط ریلی تهران—مشهد شده و انشالله با کاهش تلفات جادهای مردم این شهر شهید پرور از سفر های امنی برخوردار گردند.  به امید آن روز که دیر نخواهد بود.

منبع: سبزوارزیبا

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

پروژه راه آهن سبزوار در طرح توسعه شبکه راه آهن ایران قرار گرفت.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما