یادمان آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری، بنایی متین و مهجور در شلوغی های شهر

 دارالمومنین سبزوار شهر دانشوران بیدار و ریشه فرهنگی خراسان چند سالی است که در یکی از محلات مرکزی خود ، میزبان بنایی روحانی و چشم نواز شده است که هرچند در مکانی شلوغ و پرازدحام قرار گرفته ، اما با متانت و آرامشی خاص در محیط پیرامونش، عطر معنویت را پراکنده می کند.

این بنا ، که در مرکز میدان کاگر(فلکه زند) و در واقع در یکی از قدیمی ترین خیابان ها و محلات شهر سبزوار قرار گرفته است ، چیزی نیست ، جز بنای یادمان آیت الله العظمی سیدعبدالاعلی سبزواری ، یکی از بزرگترین مراجع و علمای عالی رتبه جهان تشیع در یکصد سال اخیر که همچون خورشیدی فروزان در خطه پربرکت سربداران طلوع کرد و با فعالیت های پژوهشی  و علمی خود خدمات گسترده ای به جهان تشیع ارائه داد و سرانجام در نجف اشرف چهره در نقاب خاک کشید.

آیت الله حاج سیدعبدالاعلی افقهی سبزواری که برادر مرحوم حاج آقا فخر از بزرگان دینی سبزوار در دهه های اخیر بوده ، اصالتاً متعلق به روستای یوسف آباد دهستان پیراکوه جوین است که چون این منطقه قبلا جزء شهرستان سبزوار بوده و رشد و نمو حاج سیدعبدالاعلی نیز تا دوران نوجوانی در شهر سبزوار سپری شده ، این عالم ربانی به نام سبزواری شهرت پیدا کرده است.(منبع)

یکی از مهمترین خدمات آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری به جهان تشیع ، تألیف کتاب «مواهب الرحمن فی التفسیر القرآن» است  که صاحبنظران دینی معتقدند این تفسیر حتی از تفسیر میزان علامه طباطبائی دقیق تر و کامل تر است و درهمین زمینه نوشته اند:

در مقايسهاي كه بين دو تفسير ‹‹الميزان›› و ‹‹مواهب الرحمن›› صورت پذيرفته، حد مشترك اين دو تفسير، در اين است كه هر دو ‹‹تفسير قرآن به قرآن›› ميباشند. امّا سبزواري در تفسير شريف مواهب الرحمن، از شيوه قرآن به قرآن به نحو كاملتري بهره برده و در تفسير خود، كمتر نكتهاي را در رابطه با كلمات و تفسير قرآن به قرآن ناگفته و ناتمام گذاشته است.(منبع)

با وجود این عظمت و ارزش معنوی بالا در تفسیر مواهب الرحمن سبزواری متأسفانه این کتاب که به زبان عربی نوشته شده است ، تا کنون به زبان فارسی ترجمه نشده و پیش بینی می شود در صورت ترجمه شدن ، این تفسیر بتواند به مهمترین کتاب مرجع تفسیر قرآن کریم در میان فارسی زبانان تبدیل شود.

آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری به دلیل روحیه تواضع و پرهیز از خودنمایی و شهرت طلبی ، نه تنها در دوران حیات پربارش هرگز خود را در معرض توجه رسانه ها و خبرنگاران قرار نمی داد ، بلکه پس از وفاتش نیز علی رغم برجستگی های بسیار زیاد علمی و سیاسی و مذهبی تا سالهای طولانی همچون گنجینه ای کشف نشده ، باقی ماند تا اینکه سرانجام در سال 89 با اقدام خوبی که شماری از فعالان فرهنگی و مذهبی دارالمومنین سبزوار انجام دادند ، کنگره بین المللی بزرگداشت این عالم ربانی در  شهر زادگاهش برگزار شد و همچنین یک سال بعد در محل میدان کارگر سبزوار که از میادین قدیمی و مراکز پرتردد شهر است بنای زیبایی به عنوان یادمان آن آیت الله فقید احداث گردید.

با این حال متأسفانه بزرگداشت حاج سیدعبدالاعلی سبزواری  تنها به همان سال و همان یک مراسم محدود شد و هرچند در آن سال کنگره ای با شکوه برای این عالم ربانی برگزار شد ،  اما یقیناً برای ادای دین واقعی نسبت به مقام چنین دانشمند برجسته ای برگزاری همایش های سالانه و ادامه تحقیقات و پژوهش های علمی و تلاش برای ترجمه آثار سیدعبدالاعلی به زبان فارسی ضرورت دارد.

البته با وجود همه غفلت های فرهنگی که در سالهای اخیر در حق بسیاری از شخصیت های برجسته سبزوار صورت گرفته است ، در رابطه با سیدعبدالاعلی چنان که گفته شد، حداقل بنای یادبود زیبایی در زادگاهش برپا شد تا زیارتگاه مشتاقان و ارادتمندان آن روحانی نستوه باشد.

هرچند به نظر می رسد این بنای مذهبی نیز در لابه لای غفلت مردم و مسوولان محلی ، علی رغم قرار گرفتن در یک منطقه مرکزی و پررفت و آمد شهر سبزوار ، مورد فراموشی واقع شده و کمتر زیارت کننده ای بر گرد آن می گردد.

البته بنای موجود در میدان کارگر سبزوار ، آرامگاه  آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری نیست و پیکر ایشان در شهر نجف اشرف در جوار مزارمولای متقیان حضرت علی (ع) مدفون است، اما یادمان وی در شهر سبزوار نیز می تواند به نشانه احترام و به صورت نمادین مورد زیارت و توجه مردم و مسوولان محلی قرار گیرد.

اما در حال حاضر بسیاری از مردم محلی و نیز مسافرانی که از اماکن فرهنگی و مذهبی سبزوار بازدید می کنند ، حتی اگر  به زیارت آرامگاه حکیم حاج ملاهادی سبزوار در جوار میدان کارگر نیز بشتابند ، از زیارت یادمان  حاج سیدعبدالاعلی غافل مانده و  بدون توجه از کنار آن عبور می کنند تا این بنای زیبا و متین در مرکز شلوغی های شهر ، مهجور و ناشناخته باقی بماند.

 

 

البته شاید صحیح نباشد که از مردم  محلی و یا مسافران سبزوار  به خاطر این بی اطلاعی و کم توجهی به بنای یادمان آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری گلایه کنیم. زیرا متأسفانه حتی خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه های محلی دیار سربداران نیز از این یادمان دیدنی درمرکز شهر سبزوار غفلت کرده اند و اگر به آرشیو خبرهای مربوط به سبزوار که در رسانه های مختلف منتشر شده است ، نگاهی بیاندازیم تا قبل از انتشار این مطلب در اسرارنامه، تقریبا هیچ گزارش متنی یا تصویری دیگری درباره بنای معنوی و زیبای یادمان حاج سیدعبدالاعلی در میدان کارگر سبزوار پیدا نمی کنیم. و فقط پایگاه خبری تحلیلی سبزوارآنلاین که در سال های 89 و 90 تحت مدیریت آقای رضا قدیریان از خبرنگاران پرتلاش دیار سربداران اداره می شد ، یک مرتبه در  تاریخ 17 فروردین 90 (درست سه سال قبل)  مطلبی انتقادی درباره تأخیر در ساخت بنای یادمان آیت الله سیدعبدالاعلی منتشر کرد. (منبع) و پس از آن دیگر هیچ توجهی از سوی اصحاب رسانه نسبت به این یادمان در شهر سبزوار نشده است.

بدین ترتیب مردم و مسافران حق دارند که نسبت به وجوداین اثر بی اطلاع باشند و به سادگی از کنار آن بگذرند.

اینک اسرارنامه به عنوان اولین مجله تحلیلی غرب خراسان رضوی با رویکرد غالب فرهنگی ، ضمن انتشار این مطلب متنی در بخش عکس نامه همین وبسایت نیز اقدام به انتشار تعدادی از تصاویر یادمان حاج سیدعبدالاعلی در میدان کارگر سبزوار کرده است ، تا شاید به نوبه خود گامی جهت یادآوری مجدد عظمت علمی و مذهبی آن عالم ربانی برداشه باشد و به معرفی بیشتری یکی دیگر از جاذبه های فرهنگی و گردشگری دارالمومنین سبزوار بپردازد.

شما گرامیان می توانید برای مشاهده گالری تصاویر مذکور هم اکنون به پیوند زیر مراجعه نمایید:

بنای یادمان آیت الله حاج سیدعبدالاعلی سبزواری در دارالمومنین سبزوار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

ضرورت پاسداشت سالانه حاج سیدعبدالاعلی و ترجمه کتاب هایش به فارسی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما