اولین مجموعه شعر شاعر محلی سُرای سبزواری با نام "قند مَنتَر" منتشر می شود

سیدابوالفضل حسینی شاعر محلی سرُای سبزواری اولین مجموعه شعر خود را با نام "قند منتر" به زودی در سبزوار منتشر می کند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، این شاعر پیش کسوت سبزواری که از ذوقی سرشار و قریحه ای لطیف و توأم با طنز برخوردار است ، اولین کتاب شعرش را در انتشارات ابن یمین سبزوار تحت مدیریت آقای جوادجعفری نسب از شاعران توانمند شهرستان ، به چاپ می رساند.

سیدابوالفضل حسینی در گفتگوی تلفنی و کوتاهی که با خبرنگار اسرارنامه داشت ، همچنین گفت: در کتابی که به زودی از وی منتشر خواهد شد ، مجموعه بیش از 130 مورد از اشعار محلی این شاعر گردآوری شده است.

وی ادامه داد: تأکید داشتم اشعار محلی خود را در زمان حیات به چاپ برسانم ، زیرا تجربه بعضی از شعرای محلی سرای سبزوار از جمله آقایان اخوان و مجمع نشان داده است که پس از درگذشتشان ، از اشعارشان به خوبی محافظت نمی شود و ممکن است هرگز کسی همت لازم را برای چاپ صحیح و با دقت آن ها به خرج ندهد.

وی افزود: شعرهای محلی از حساسیت بالایی برخوردارند ، زیرا هنگام تایپ شدن باید زیر و زِبَر آن ها به درستی درج شود تا مخاطبان هنگام خواندن اثر بتوانند شعر را با همان لهجه ای که سروده شده بخوانند و لذت ببرند و ممکن است در مراحل چاپ هیچ کس دقت خود شاعر را نداشته باشد.

وی سپس افزود: در ابتدا تصمیم داشتم کتاب را به همراه لوح صوتی آن منتشر کنم که با صدای خود ، خوانده باشم ، اما فعلا از این تصمیم منصرف شده ام، زیرا ممکن است از روی فایل صوتی به صورت غیرقانونی تکثیر شود و دیگر کسی به سراغ کتاب نرود.

گفتنی است ، سبزوار شهری ادیب و ادبیات پرور است که هم در شعر و هم در نثر فارسی بزرگان صاحب نامی از این شهر و نواحی اطراف آن به عرصه ادبیات فارسی تقدیم شده اند.

از جمله شعرا و نویسندگان برجسته منطقه سبزوار بزرگ می توان به ابن یمین فریومدی شاعر قطعه سرای عصر سربداران ، امیرشاهی شاعر ، نقاش و موسیقیدان قرن نهم هجری ، اسرار سبزواری ، استاد حمید سبزواری شاعر آرمانگرای انقلاب و نیز نویسندگانی نظیر خواجه ابوالفضل بیهقی ، ملاحسین واعظ کاشفی ، دکتر علی شریعتی و محمود دولت آبادی و ... اشاره کرد.

علاوه بر شاعران و نویسندگان سبزواری ، لهجه محلی مردم این شهر نیز که ریشه در فارسی دری ،  زبان رایج ایرانیان باستان دارد ، بر زبان و ادبیات کنونی ایرانیان تأثیر گذار بوده است به گونه ای که بعضی از ضرب المثل ها یا واژه ها و عبارات پرکاربرد امروز ریشه در لهجه مردم سبزوار و دیگر نواحی خراسان دارد که یک نمونه از آن واژه "میرزا" است.که نخستین بار توسط سبزواری ها و در دوره سربداران به کار گرفته شد و به تدریج توسط دیگر فارسی زبانان استفاده شد.(منبع)

اینک امید می رود با وجود شعرای پرتوانی نظیر سیدابوالفضل حسینی که اشعار زیبای خود را به لهجه محلی سبزوار انتشار می دهند ، زمینه ای برای حفظ این میراث ارزشمند دری فراهم آید.

لازم به ذکر است ، "قندمنت" که قرار است نام کتاب اشعار محلی آقای سیدابوالفضل حسینی باشد ، اصطلاحی محلی در لهجه سبزواری است که به معنای حبه قندی به کار می رود که یک فرد سید با خواندن دعا تبرک کرده باشد.

در پایان اسرارنامه جهت حُسن خِتام این مطلب به انتشار یکی از دوبیتی های زیبای سیدابوالفضل حسینی به لهجه شیرین سبزواری می پردازد که این دو بیتی در شماره دوم ماهنامه ادبی خورشید کویر منتشر شده است:

اِگه گوشت و گِلس وِر پا و دستت

نَدایه غول بدبختی شکستت

خوریج غُصَه قِنجیلِت نَکِردَه

عَیالِت غُرغُرو نیس نازِ شَستِت

 

با تشکر از آقای اسماعیل جوکار  مدیرمسوول محفل سوگخند سبزوار جهت همکاری با اسرارنامه در تهیه این خبر.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

گزارشی از انعکاس لهجه شیرین سبزواری در برنامه های نوروزی صدا و سیما

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما