تشکیل استان سربداران به مرکزیت سبزوار حق مسلم و نیاز ضروری مردم غرب خراسان رضوی است

 نماینده مردم شهرستان های سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن و ششتمد امروز در نطق میان دستور خود در مجلس شورای اسلامی ، از ضرورت استان شدن سبزوار در هفتصدمین سالروز قیام پرافتخار سربداران اولین تشکیل دهندگان حکومت مردمی شیعه در سبزوار سخن گفت.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، دارالمومنین سبزوار سالهاست که ظرفیت های لازم برای استان شدن را دارد و مردم غرب خراسان رضوی تشکیل استان سربداران را حق مسلم و نیاز ضروری خود می دانند. امامتأسفانه به دلیل وجود برخی حساسیت های ضربه زننده منطقه ای هربار که موضوع استان شدن این شهر مطرح شده، سنگ اندازی ها و کارشکنی هایی صورت گرفته است تا مردم این کهن شهر شیعه به نیاز ضروری و ظرفیت واقعی خود نرسند.

در همین رابطه باید گفت، یکی دیگر از پیگیری های رسمی صورت گرفته در این زمینه ، نامه ای بود که در اردیبهشت 91 توسط نمایندگان وقت سبزوار آقایان محمدرضا محسنی ثانی و علی بروغنی به ریاست جمهوری نوشته شد. (منبع) و در آن نامه به آمادگی 30 ساله این شهر برای استان شدن طبق نظر کارشناسان داخلی و خارجی بحث تقسیمات سیاسی اشاره شده بود و دقیقا سال 93 مصادف با هفتصدمین سال قیام سربداران برای این امر پیشنهاد شده بود. اما علی رغم وجود آمادگی های لازم به نظر می رسد به واسطه بعضی کارشکنی های منطقه ای این امر هنوز محقق نشده است.

هرچند کارشکنی هایی که تا کنون در حق سبزوار شده است، به طور کل باعث قوی تر شدن زیرساخت های توسعه ای این شهر (فرودگاهی ، دانشگاهی ، ورزشی ، مواصلاتی ، ایجاد شهرستان های اقماری ، بعد رسانه ای و فرهنگی و...) شده تا شهر دیرینه های پایدار بتواند در هفتصدمین سالروز قیام سربداران با آمادگی بیشتری به پیگیری این نیاز خود بپردازد.

لازم به توضیح است، تصویری که برای این مطلب تهیه شده ، تنها پیشنهادی از جانب تحریریه اسرارنامه برای محدوده استان سربداران است و هیچ گونه ضرورت اجرایی ندارد. البته مدتی قبل نیز یکی از رسانه های محلی شهر نیشابور که معمولا از یک الگوی جنجال برانگیز و متعصبانه  در انتشار مطالب خود پیروی می کند و با سوءاستفاده از احساسات شهردوستی مردم نیشابور در صدد افزایش محبوبیت و بازدیدهای خود در آن شهر است، نقشه ای تخیلی برای استان شدن نیشابور را ترسیم کرده بود که در آن نقشه بدون هیچ گونه مبنایی شهرستان خوشاب در حوزه سبزوار بزرگ و نیز شهرستانهای کاشمر و خلیل آباد و بخش کدکن شهرستان تربت حیدریه را در محدوده استان نیشابور گنجانیده بودکه همان موقع با اعتراض و تمسخر وسیع بعضی از مخاطبان آن وبسایت مواجه شد و اسرارنامه هم اکنون به جهت پرهیز از ادامه جنجال ها و افزایش حساسیت های محلی و نیز حفظ آبروی مدیران وبسایت مذکور در شهر نیشابور ، از درج آدرس آن صفحه دراینجا خودداری می کند.

اینک اما مجددا تأکید می شود در نقشه ای که اسرارنامه ترسیم کرده است، به هیچ عنوان ، قصد انتقام جویی یا پاسخگویی به آن نقشه تخیلی در سایت محلی نیشابور وجود ندارد و فقط پیشنهادی است که می تواند از جانب کارشناسان مربوطه در امر تقسیمات سیاسی خراسان رضوی ، موردبحث و بررسی قرار گیرد.

اسرارنامه در ادامه به انتشار متن اظهارات امروز رمضانعلی سبحانی فر نماینده شهرمان در مجلس شورای اسلامی می پردازد:

 

تشکیل استان سربداران خواسته نماینده سبزوار

تهران – ایرنا – نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان این که 700 سال از قیام سربداران می گذارد از دولت تدبیر و امید، خواست تا این امید را در مردم دیار سربداران زنده کرده و لایحه ایجاد استان سربداران را به مجلس تقدیم کند.

به گزارش خبرنگارسیاسی ایرنا، رمضانعلی سبحانی فر در نطق میان دستور خود امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با گرامی داشت یاد و خاطره شهدا و رهبران قیام سربداران که منجر به تشکیل حکومتی ملی و شیعی در دیار سربداران شد، افزود: از سبزوار و دیار سربداران، مشاهیری چون حاج ملا هادی سبزواری، سید حسن غزنوی، عطاملک جوینی، بیهقی و شریعتی برخاسته اند.

 

 

وی در ادامه با تبریک روز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و امام خمینی بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی گفت: از شخصیت فاطمه (س) سخن گفتن بسیار دشوار است چرا که فاطمه زهرا (س) در همه ابعاد نمونه بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به روز دوم اردیبهشت ماه روز زمین پاک و تبریک این روز به محیط بانان و دوستداران محیط زیست، توصیه کرد تا همه مردم با محیط زیست مهربان تر بوده و با کمک دوستداران محیط زیست، شهری بسازند که مناسب زندگی باشد.

وی همچنین با اشاره به روز یازدهم اردیبهشت ماه، روز جهانی کارگر و تبریک این روز به همه کارگران، از دولت خواست تا با تأمین امنیت شغلی این قشر و نیز سایر خواسته های به حق آنها، جلوی تهیه قراردادهای سفید امضای کارفرمایان گرفته شده و همچنین ماده 10 قانون نوسازی صنایع یعنی بازنشستگی با 25 سال سابقه کار، اجرایی شود.

سبحانی فر دوازدهم اردیبهشت روز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم و تبریک این روز به همه معلمان که با چشم و دلی پاک در عرصه های علمی کشور فعالند، از دولت خواست تا با ارائه هر چه سریعتر لایحه رتبه بندی معلمان، علاوه بر قدردانی از زحمات معلمان، در جهت رفع تبعیض و دریافتی حقوق میان معلمان و بازنشستگان آموزش و پرورش با سایر اقشار، گام مؤثری بردارد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس خطاب به رئیس جمهوری، گفت: این صدای اهالی دیار سربداران، سبزوار، جغتای و جوین است که فریاد برمی آورند که با کاهش 50درصدی بارش ها و با وجود خشکسالی و کاهش برداشت آب از چاه های در اختیار کشاورزان و دامداران را با تهیه نهاده های دامی و کشاورزی همچون سموم کشاورزی و کود شیمیایی و نیز مکانیزه کردن تجهیزات آنها و تمدید وام های این قشر، جبران کنید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با درخواست از مسئولان ذی ربط برای تأمین آب شرب این شهرستان ها، از وزیر جهاد کشاورزی خواست تا اعتبار ویژه ای برای لایروبی چاه ها و قنات های این سه شهرستان در نظر بگیرد.

وی به کلنگ زنی نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی سبزوار در چندین سال قبل و نیز عدم آغاز به کار ساخت این نیروگاه اشاره کرد و از وزیر صنعت معدن و تجارت خواست تا نسبت به تسریع در تکمیل مجتمع فولاد سبزوار اقدام کند.

سبحانی فر با درخواست از وزیر راه و شهرسازی برای تکمیل باند دوم راه های روستاها و بخش های اطراف جاده ترانزیتی سبزوار سلطان آباد قوچان، یادآور شد: ساخت راه آهن سبزوار به شبکه سراسری نیمه تمام است.

وی همچنین از عباس آخوندی خواست تا نسبت به آسفالته شدن باند دوم راه های سبزوار به اسفراین و بردسکن و نیز تکمیل جاده های روستاهای اطراف سبزوار و دیگر شهرهای منطقه، دستور مقتضی صادر کند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس با درخواست از رییس جمهور درباره صدور ابلاغ تبدیل بخش های سبزوار به شهر بر اساس قانون مربوط، به تبدیل شهر شش نمد به شهرستان در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: از رییس جمهور می خواهم تا دستور ابلاغ این مصوبه را صادر کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

استان شدن سبزوار ، نیشابور و تربت حیدریه با رمز اتحاد

همه چیز برای مرکز استان شدن سبزوار فراهم است

نظرت را بنویس
comments

zahra

اقا سبزوار باید استان شه گرچه سبزواری نیستم اما سبزوار باید استان شه

علی

سبزوار بهترین ویژگی ها را برای استان شدن داره. من نمی دونم هم استانی های نیشابوری چرا در مقابل سبزوار مدعی استان شدن هستند در حالی که دلایلی که اونا برای برتری نیشابور مطرح می کنن اصلا منطقی نیست.مثلا میگن آب و هوا که ما نمونه هایی مثل زاهدان و سمنان و قم داریم که از سبزوار هزاربار کویری ترن امااستان شدن میگن میگن نیشابور راه اهن داره که این موضوع اصلا ربطی به استان شدن شهرها نداره چون بجنورد ایلام و خیلی دیگه از شهرهای مراکز استان در کشور راه اهن ندارند.تازه فاصله سبزوار به راه آهن خیلی کمه فقط 40 کیلومتر که تقریبا میشه گفت سبزوارم راه آهن داره نیشابوریا میگن صنایع که اتفاقا همین دلیلیه برای اینکه نیشابور استان نشه چون عمده صنایع نیشابور مال مشهدن و این نیشابورو به مشهد وابسته کرده مثلا فولاد خراسان که در نیشابور ساخته شده دفتر مرکزیش در مشهده و در مالکیت خراسان رضویه خنده دارترین چیزیم که نیشابوریا میگن و اصلا ربطی به ملاکای استان شدن یک شهر نداره تاریخه که اولا تاریخ سبزوار خیلی قدیمی تر و پرثمرتر از نیشابوره و دوما مگه تاریخ چه ربطی به وضعیت امروز شهرا داره. اگه بنا به تاریخ بودالان پایتخت کشور نباید از شیراز و تخت جمشید به تهران منتقل میشد. یا زاهدان که همه قدمتش به 80 سال قبل برمیگرده نباید مرکز استان می شد و به جاش مثلا زابل مرکز میشد قدیمی تر بود. این دلایل غیرقابل قبول که نیشابوریا میارن اصلا درست نیست و به جاش سبزوار از وضعیت خیلی بهتری برخورداره وجود چندین شهرستان اقماری دوری ازمراکر کنونی استان از هر طرف ، وجود فرودگاه فعال ، دانشگاه های معتبر و قدیمی در شمال شرق کشور - فرهنگ بالای مردم - وجود شهرت و اعتبار همه جانبه برای سبزوار در سطح ملی و جهانی با وجود پیروزی های ورزشی توسط تیم هایهندبال و کشتی این شهر و مشاهیر برجسته ای مثل دکتر شریعتی محمود دولت ابادی حکیم سبزواری و بیهقی که نام و اوازه جهانی دارند و از همه مهمتر پایتختی سبزواردر زمان حکومت شیعه سربداران که در تاریخ ایران خیلی مهم بودن و برعکس نیشابور که دیگه خودتون بهتر میدونید چه ضعیتی داشته قبلا خلاصه من به استان شدن سبزوار ایمان کامل دارم هرچند زمانش معلوم نیست و تازهفکر کنم اصلا استان شدن سبزوار نه تنها ضرری برای نیشابور نداره بلکه به سودشم هست چون تا وقتی سبزواراستان نشده نیشابور چه طوری میخواد استان بشه اصلا به کجا راه داره سبزواری هاو بردسکن های و کاشمری ها که نمیرن زیرمجموعه نیشابور بشن پس نیشابور میخواد چه طوری وسط یک استان دیگه استان خودشو تشکیل بده؟

ناشناس

باسلام خدمت تمامی خوانندگان سایت به نظرمن هرکدوم از شهرهای نیشابور وسبزوار ویزگی خاص خودشونو دارن برای استان شدن ولی به نظرمن هیچ کدوم استان نمیشه باتشکر

فرهاد

سلام به شما هم استانی های عزیز سبزواری . ما فامیل و آشنایانی سبزواری داریم که بسیار خونگرم هستند و با اینکه نسبت دور داریم ولی گاها معاشرت داریم و از این معاشرت خوشنودیم و آنها هم متقابلاهمین احساس را دارند.خودم چند بار به سبزوار برای گردش آمده ام مردم خوبی دارد .در نیشابور نیز سبزواریهای زیادی هستند هم برای گردش و هم زندگی . من هم نیشابور و هم سبزوار را دوست دارم و برای هردو شهرآرزوی پیشرفت دارم .از این که این دو شهر همجوار در این سایتها کشمکشهای لفظی دارند احساس شرمندگی میکنم . امیدوارم این کشمکشها به کلمات دوستی (همانطور که عملا هست ) تبدیل شود . با این حرفها چیزی درست نمیشود .

چه بی عقلن بعضی از این نظردهنده های نیشابوری اخه مگه وقتی قراره استان جدید تشکیل بدن میخوان برن سیزده بدر که اول به اب و هوا و سرسبزی شهرا توجه می کنید؟ سبزوار چه اب داشته باشه و چه نداشته باشه می بینید که الان رو دست شما بلند شده و چیزایی داره که شما نیشابوریا نتونستید داشته باشید. شما نمی تونید یک کنکور کارشناسی ارشد برای داوطلبای شهرتون برگزار کنید بیچاره ها باید برن مشهد و سبزوار حالا شهرستان اقماری ساختن و فرودگاه ایجاد کردن و... راستی جهت اطلاع بله سبزوار کویری و خشکسالیه ولی همت مردمش باعث شده در ردیف 10 شهر پاک و سبز ایران قرار بگیره.جایگاهی که نیشابور با این همه ادعا نداره

مقام سبزوار

به جعفر 1370 من هنوز سر حرفم هستم. مانیشابورو به استان سربداران راه نمیدیم. بعد از اینهمه خیانت و کارشکنی باید جوش فلاکت اونارم ما بزنیم؟ خودشون نماینده دارن و مردمشم اگه هیچی ندارن زبون دارن به درازی منار خسروجرد خودشون برن یا استان شن یا حقشونو از مشهد بگیرن استان سربداران باید وجهه یک استان یک دست فرهنگی داشته باشه که سیمای کامل تشیع و اولین حکومت شیعه شرق ایران درش مشخص باشه نه که شهرایی با پیشینه نیشابور تو این استان باشن که هرچی اجنبی مثل سلجوقیان یا پادشاهای فاسدو دیکتاتور مثل طاهریان ضد شیعه بوده تو تاریخ این شهرو مرکز خودشون کردن

رضا جندقی

خدایی از بیرجند که غیر از کاج وگچ چیزی نداره و از سمنان که فقط گچ داره سبزوار خوش اب و هواتره.

سعید

چهل سال زجر کشیدیم که نا سلامتی یک استان اروم و باثبات تشکیل بدیم که یکی مثل مشهد نیاد و کارشکنی کنه. حالا سرمون درد نمی کنه که نیشابور رو بیاریم تو استان خودمون که هر روز جنگ و دعوا باشه. تازه نیشابور خودشم نمیاد. اگه فرضا بخواد بیاد زورمون به مشهدیا نمیرسه. اونا هرچی تخم مرغ داشتند تو سبد نیشابور گذاشتند و اجازه تاسیس این همه کارخونه رو اونجا دادند. محال ممکنه که بگذارند.

بینالود

سبزوار هیچ لیاقتی برای استان شدن نداره الکی خودتونو خسته نکنید. کجای دنیا یک شهر کویریو استان میکنن.دو روز دیگه شما با اون همه خشکسالیتون اب ندارید بخورید میخواید استان بشید؟

جعفر1370

من از نظری که نظردهنده قبلی با اسم مقام سبزوار ارسال کرده سر در نمیارم. چرا دارید مسائل چندین قرن قبلو با الان قاطی میکنید. الان دیگه نیشابوریها همه شیعه ان و از وقتی که این شهر مرکز حاکمان فاسد بوده خیلی گذشته دوره مغولا یکبار کامل این شهر تخریب شده همه مردم قبلیش مردن شهر یک بار کامل پاکسازی شده و بعدا مردم جدید از شهرای دیگه از جمله سبزوار رفتن و باز نیشابورو سرپا کردن پس نباید این نیشابورو همون نیشابور قدیم بدونیم و نسبت بهشون واکنش منفی نشون بدیم. راجع به نقشه ای هم که کشیده شده بگم که به نظر من درست طراحی شده با این وضعی که نیشابور پیدا کرده دیگه امیدی به استان شدنش نیست هیچ کدوم از زیرساختای استان شدن در نیشابو روجود نداره حتی در شعاع 100 کیلومتری نیشابور به غیر از فیروزه یک شهرستان اقماری دیگه وجود نداره که نیشابور بتونه با تکیه به اون ها استان جدیدشو بسازه شهرهای دورترم اصلا نیشابورو قبول ندارن مثلا من خودم تو دانشگاهمون با خیلی از بچه های شهرهای مختلف خراسان صحبت کردم کاشمری ها که کلان براشون نیشابور با بردسکن یکیه. تربت حیدریه که خودش میخواد استان بشه سبزواریام که اصلا محل نمیذارن به نیشابور در نتیجه نیشابور یا باید فعلا تو خراسان رضوی زیر سایه مشهد بمونه و سبزوار و تربت استان بشن تا چنددهه دیگه نوبتش برسه یا بیاد زیرمجموعه سبزوار بشه زیرمجموعه سبزوار شدن برای نیشابور بهتره چون تقریبا از لحاظ جمعیتی با سبزوار تو یک سطحه و همیشه میتونه به عنوان یک شهر بزرگ استان حق و حقوق خودشو پیگیریکنه مثل شاهرود که تو سمنان تونسته خیلی پیشرفت کنه و پرونده استان شدنشو به جریان بندازه اما اگه نیشابور تو خراسان رضوی باقی بمونه چه سبزوار و تربت استان شده باشن چه نشده باشن هر روز وضع نیشابو راز اینم فلاکت بار تر میشه چون درجوار مشهد واقعا داره تبدیل به یک شهر اقماری میشه.مشهدیا به همون چشمی که به شاندیز و طرقبه نگاه میکنن به نیشابورم نگاه میکنن و اینطوری کار نیشابور خیلی سخت میشه . درست مثل کرج که بااینکه جمعیت 2 میلیونی داشت تا سال 89 نتونست استان بشه و اخرم که استان شد به خاطر خودش نبود به خاطر اینبود که رفت و امدا و ترافیک کرجیا به تهران کم بشه ولی نیشابور که هنوز خیلی خرده پاست و مشهدم به بزرگی تهران نیست درنتیجه نیشابور تو خراسان رضوی به این زودی ها نمی تونه ا ستان بشه و پس نقشه ای که شما کشیدید در واقع اگه نیشابوریا تعصب به خرج ندن به نفع اوناست بیشتر تا به نفع سبزواریا چون سبزواریا اصلا به نیشابور نیاز ندارن

مقام سبزوار

جایگاه والای تاریخی و فرهنگی سبزوار خیلی بیشتر از این حرفاست. من به نقشه ای که در اینجا کشیدید اعتراض دارم.سبزواربه قول خودتون اولین پایتخت حکومت مردمی شیعه بوده تو ایران یعنی چی که دارم می بینم از ناحیه شرقی شهریو اوردید تو استان سربداران که در تاریخش معروفه به دشمنی همیشگی حاکمان اون شهر با تشیع و سخت گیری و ازار و اذیت شیعیان در اون شهر بهطوری که حتی نظامیه ها حق نداشتن علوم درسای مربوط به تشیعو تدریس کنن. و مامون عباسی امام رضا رو عمدا برده اونجا تاتو یکی از مراکز حکومت خودش اعلام کنه یعنی خاندان امامت با ما صلح کردن و دیگه سرجنگ ندارن و ولیعهد ما شدن که البته امام رضا با هوشیاری این نقشه مامونو تو شهر طرفداران مامون نقش براب کرد وجود چنین شهری در استان سربداران یک دستی و عظمت تاریخی و فرهنگی استان مارو به هم میزنه و شان سبزوارو میاره پایین.من شدیدا اعتراض دارم اگه دلسوز سبزوارید مراقب باشید دارید چیکار میکنید بعضی وقتا دوستان با تعصب کورکورانشون ممکنه ضربه های سنگین تری بزنن که دشمنام نمی تونن

حسین

مرسی خیلی جالب ودوستداشتنی بود بعنوان یک سبزواری در شهر دیگر افتخار میکنم زنده باد سبزوار

سبزواری

وقتی ایشون میگه دولت لایحه را تقدیم مجلس کند این خودش خیلی چیزا رو به نظر من بطور ضمنی بیان میکنه. یعنی معلوم میشه که دولت مطالعات ایجاد استان سربداران رو کاملا انجام داده و از نظر وزارت مشکلی نیست. و حالا باقی کار باید در مجلس بررسی شود. البته موافقت با استان سربداران از همون اول هم دور از انتظار نبود. در کنار همه مسائل یک عامل مهم دیگه ای که باعث میشه دولت با استان شدن سبزوار موافقت کنه اینه که سرنوشت خیلی از شهرها مثلا نیشابور به سرنوشت سبزوار گره می خوره و دولت با صرف این هزینه عملا گره های اساسی این شهر ها رو باز می کنه. به هر حال شاید نیشابوری ها مخالف این کار باشند اما در آینده می فهمند که در کل از تشکیل یک استان جدید در همسایگی شون ضرر نکرده و سود هم برده اند.این قضیه اگر هیچ چیز برای نیشابور نداشته باشه حداقل باعث میشه نماینده هاشون جلو وزرا زبونشون دراز باشه و بهانه سبزوار از سر نیشابور کم بشه.

نیما

انشالله تو این دولت سبزوار به حقش برسد....

پرده برداری

خوشم میاد بعضی ها هی تو سایتاشون به حساب خودشون پرده بر می دارن از بعضی چیزها شما هم ماشاالله دیگه پرده برنمی دارید ، می درید! خیلی خوشم اومد ایول . خوب جواب کوبنده ای دادید. اینا دیگه جرات نفس کشیدنم ندارن (((((((-: دوستان منظور بد برداشت نکنن خواهشا. منظورم یکی از مطالب گهربار همان سایت بسیار بسیار بسیار وزین! شهر همجوار بود.که اخیرا درجیدانیده شده است در ان سایت بسیار بسیار بسیار بسیار وزین!!!!!!! و کاملا کاملا کاملا به دور از تعصب و عقده ! (((((((-:

آیدین

آفرین ممنونم ازاین پیگیری اقای سبحانی لطفا تا تحقق این خواسته دیرینه مردم منطقه به کار خود ادامه دهید.

فتح الهی

آقای سبحانی نماینده سبزوار جوین جغتای خوشاب داورزن ووووو شاید ششتمد!!!!! هنوز یادمان نرفته که پروژه شهرستان شدن ششتمد که در مراحل پایانی بود با اقدام بی موردو پوپولیستی جناب عالی که باعث حساسیت دیگر شهرستانها گردید هنوز تمام نشده و بیش از 8 ماه می گذرد ولی خبری از شهرستان شدن ششتمد نیست آقای سبحانی وضعیت مالی دولت به حدی است که به مردم التماس می کند یارانه نگیرند و مهمتر آنکه بخش اداری تقسیمات وزارت کشور حاضر نیست دهستان را به شهرستان تبدیل کند شما بدون هیچگونه اقدامی بار دیگر منطقه خراسان و شهرستانهای همجوار را حساس می کنید . این حرکت شما جمله شریعتی را به خاطرم آورد که برای خراب کردن یک موضوع از آن بد دفاع کنید این بدترین ضربه ایست که حتی یک دشمن نمی تواند با مخالفتش انجام دهد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما