دانشگاه حکیم سبزواری اولین دانشگاه دارای مقطع کارشناسی ارشد معماری در شرق کشور است

مهندس بهرام سیاوش پور رئیس دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری و شهردار پیشین سبزوار به تازگی اعلام کرده است: دانشگاه حکیم سبزواری اولین دانشگاه شرق کشور است که موفق به تأسیس مقطع کارشناسی ارشد معماری در شرق کشور شده است.

وی که در دوران ریاستش بر شهرداری سبزوار، خدمات ارزنده ای را به این شهر ارائه داد و در ردیف شهرداران موفق سبزوار دسته بندی می شود، همچنین از وجود تجهیزات نسبتاً مطلوب در دانشگاه حکیم سبزواری برای رشته معماری خبر داده و اعلام کرده است از پتانسیل موجود در شهر سبزوار برای برگزاری کارگاه های مرمت استفاده خواهد شد.

مدتی قبل نیز دکتر حدادنیا رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در یک نشست خبری با اصحاب رسانه دیار سربداران اعلام کرده بود دانشگاه حکیم سبزواری در سه رشته مهندسی پزشکی ، تربیت بدنی و معماری دارای شاخص منطقه ای است. (منبع)

اسرارنامه در ادامه به انتشار متن مصاحبه مهندس سیاوش پور از وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری می پردازد که این مصاحبه توسط منیره سارلی- دانشجوی رشته زبان و ادبیات عرب و خبرنگار روابط عمومی دانشگاه تهیه شده است:

 

مصاحبه رئیس دانشکده مهندسی معماری به مناسبت روز معمار

 دکتر بهرام سیاوش پور، رییس دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی به مناسبت سوم اردیبهشت، روز گرامیداشت شیخ بهائی و روز معمار طی مصاحبه ای، پاسخگوی سئوالات خبرنگار روابط عمومی دانشگاه شد.

در این مصاحبه دکتر سیاوش پور، دانشکده معماری را دانشکده ای با قدمت نسبتا خوب و به لحاظ تحصیلات تکمیلی اولین دانشکده ای که در شرق کشور دوره ی کارشناسی ارشد را تاسیس کرده، معرفی نمود که این امر نه تنها برای دانشگاه بلکه برای شهر سبزوار نیز فرصت مغتنمی است تا با جذب متخصصین این رشته، در رشد، توسعه و پیشرفت منطقه مثمر ثمر باشد.

دکتر سیاوش پور در خصوص امکانات و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی دانشکده نیز گفت:

“ما در دانشکده مهندسی معماری، تجهیزات نسبتاً مطلوبی داریم که بالغ بر ده آتلیه نقشه کشی و چندین کارگاه می باشد, ضمن اینکه از پتانسیل موجود در شهر سبزوار نیز برای برگزاری کارگاه های مرمت استفاده می کنیم.”

رئیس دانشکده معماری، همچنین ارتباط متقابل دانشکده با جامعه (صنعت و بازار )را در سطح خوبی ارزیابی کرد و افزود:

“متخصصین این رشته باید افرادی برنامه ریز و دقیق باشند و یاد بگیرند که مشکلات را با کوتاه ترین راه, کمترین هزینه و بیشترین بهره وری حل کنند، بنابراین صرفا کار یک متخصص معماری این نیست که ساختمانی را بسازد، بلکه باید یاد بگیرد که در یک نگاه کلی، افرادی برنامه ریز برای تمامی ابعاد در جامعه خود باشند، افزون بر اینکه، زمانی این رشته نسبت به نیاز واقعی جامعه فارغ التحصیلان کمی داشت اما امروزه تعداد فارغ التحصیلان زیاد شده اما این میزان افزایش، کمی می باشد چون رشته معماری برای بسیاری از مؤسسات و آموزش عالی، ابزاری شده که بحران ها و مشکلات مالی خود را حل کنند و در نتیجه به رفع مشکلات جامعه و تولید علم توجه چندانی نمی شود که این امر در نهایت حجم بسیار زیاد فارغ التحصیلان با کیفیت نه چندان مقبول حتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی را در پی خواهد داشت.

دکتر سیاوش پور اضافه نمود:

” به دلیل محدود بودن اعضای هیات علمی که اکثراً در خارج از کشور مشغول به تحصیل می باشند، دانشکده معماری مجبور به استفاده از همکاران حق التدریس است اما امیدواریم که در سال های آتی با بازگشت این همکاران، بنیه دانشکده و دانشگاه بسیار قوی تر از آنچه که اکنون هست، شود.


برگزاری سمینار بزرگداشت روز معمار

همچنین به همت انجمن علمی معماری و به مناسبت سالروز بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار (۳ اردیبهشت)، سمیناری با محوریت ” نقش معماری بومی و محلی در معماری حال” در تالار استاد شریعتی برگزار شد.

در این سمینار از دکتر افضلیان، از بزرگان معماری خراسان و داور پدیده کیش و رئیس اسبق دانشکده معماری و هنر دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و همچنین از خانم مهندس اکبری، عضو سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهر مشهد، و نیز آقای دکتر سیاوش پور، رئیس دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه، جهت سخنرانی دعوت به عمل آمد.


پس از سخنرانی مهمانان مدعو، جلسه پرسش و پاسخ و بحث و گفتگو نیز مابین اساتید و دانشجویان برگزار شد.


در پایان این مراسم از دانشجویان برتر مسابقه اسکیس که به مناسبت روز معمار در دانشکده معماری و در سطح شهرستان برگزار شده بود، جوایزی اهدا شد.

نفرات برتر این مسابقات به شرح ذیل می باشند:

تیم اول: یاسر رضایی- سمانه رحمانی- فهیمه نیکنام(دانشکاه حکیم سبزواری)

تیم دوم: حمیدرضا زارعی- مهدی رضایی- زهرا احدی(دانشگاه حکیم سبزواری)

تیم سوم: کیمیا برهمت- ملیحه خیراللهی(دانشگاه حکیم سبزواری)

منبع: وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری
 

لازم به یادآوری است که دانشگاه حکیم سبزواری ، دومین دانشگاه معتبر ملی در شمال شرق کشور است که با سابقه نزدیک به 30 سال فعالیت حتی از دانشگاه بجنورد مرکز استان خراسان شمالی نیز قدیمی تر است و تا کنون خدمات علمی و فرهنگی زیادی را به منطقه ارائه کرده است.

این دانشگاه همچنین در میان دانشگاه های دولتی شمال شرق کشور بعد از فردوسی مشهد بیشترین تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به خود اختصاص داده است. با این حال استعدادهای این دانشگاه و شهر سبزوار بیشتر از میزان فعلی است و امید می رود با همت مدیران و کارکنان پرتلاش دانشگاه حکیم سبزواری ، در آینده شاهد رشد چشمگیر این دانشگاه به لحاظ کمی و کیفی باشیم.

 

 

 

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

ادامه پیشتازی های دانشگاه حکیم سبزواری در عرصه علمی و فرهنگی شمال شرق کشور

نظرت را بنویس
comments

جوری گفته شرق کشور که انگار در این بخش هزارتا دانشگاه داریم.

دانشجوی معماری سبزوار

با اینکه دانشکده مون به لحاظ سطح علمی اساتید حق التدریس، مطلوب نیست فعلا، اما امیدواریم با مدیریت دلسوزانه دکتر سیاوش پور، همون طور که تا الان شاهد دلسوزی ایشون و ارتباطشون با بچه ها بودیم، در ادامه هم به مدد این اخلاق پسندیده و تدبیر حرفه ایشون، پیشرفت خیلی خوبی تو این دانشکده رو پیش رو داشته باشیم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما