تأسیس شهرستان های ششتمد و داورزن در سرزمین تاریخی سربداران مبارک باد

ورزشگاه شهید مظهری سبزوار در بعد از ظهر روز یکشنبه 24 اردیبهشت 91 ، از خود خاطره خوشی برای نیم میلیون نفر از مردمان غیرتمند سرزمین سربداران  به جای گذاشت.
خاطره شنیدن یک خبرخوش و ماندگار.  خبر ارتقاء دو بخش عزیز دیار سربداران به شهرستان.
در این میان قطعاً ششتمدی ها و داورزنی ها تا همیشه تصویر متفاوت خود را از این روز و از این مکان در ذهن ثبت خواهند کرد.
حالا با اضافه شدن دو شهرستان جدید به نقشه خراسان رضوی ، نقشه تقسیمات سیاسی شمال شرق کشور شکل عادلانه تری به خود می گیرد. دیگر از ان شهرستان بسیار بزرگ و به لحاظ مدیریتی دشوار سبزوار در 5 سال قبل خبری نیست. حالا 6 شهرستان جمع و جور داریم که با 6 دستگاه مدیریتی جدا از هم اداره می شوند و هریک در حوزه های سیاسی کوچک شده خود ، ردیف های بودجه جدا و توجه های جداگانه ای از جانب مسئولین استانی و کشوری دریافت خواهندکرد. و این یعنی یک گام مهم در توسعه پایدار منطقه است.
این موضوع را باید به همه مردم این منطقه به ویژه ششتمدی ها و داورزنی های عزیز تبریک گفت. که قطعاً هنوز شور و شوق خوشحالیشان فروکش نکرده است.
 این همه وجد و سرور مردم از شهرستان شدن این دو بخش درحالی است که تقریباً همه از مدت ها قبل می دانستیم به زودی حداقل یک شهرستان دیگر در محدوده سربداران تأسیس خواهد شد. و این خبری بود که نمایندگان و فرماندارمحترم و دیگر مسئولین ارجمند شهرستان در ماه های پایانی سال 90 اعلام کرده بودند. اما برخی بدبینی ها باعث شده بود ، اغلب افراد این موضوع را حربه انتخاباتی نمایندگان مجلس بدانند که می خواهند در انتخابات پایان سال 90 برای خود رأی جمع کنند.
این بدبینی ها آنموقع حتی به اسرارنامه هم که همیشه سعی می کند نگاه مثبت نگرانه برای خود انتخاب کند ، سرایت کرد و منجر به نوشتن مقاله ای بحث برانگیز شد.
مقاله ای که تا امروز تعداد زیادی نظر و واکنش متعدد از سوی مخاطبین عزیزمان به خود جلب کرده است. برای مطالعه این مقاله می توانید روی پیوند زیر کلیک کنید:

داورزن شهرستان می شود !!!

اسرارنامه همچنین درمورد شهرستان شدن ششتمد نیز با همکاری و همیاری غیر مستقیم وبلاگ علوم اجتماعی ششتمد اقدام به ا نتشار مقاله ای کرد که آمادگی ششتمد برای شهرستان شدن را اعلام نمود.
برای مطالعه این مقاله روی پیوند زیر کلیک کنید:

آمادگی بخش ششتمد برای ارتقاء به شهرستان


اما آن زمان که مقاله شهرستان شدن ششتمد در اسرارنامه منتشر می شد ، بسیاری از اعضای این مجله چندان خوشبین نبودند که این اتفاق به این زودی ها رخ بدهد. لیکن خدا را شاکریم که نتیجه مثبت نگری و مثبت اندیشی و مثبت نویسیمان را به این خوبی به ما نشان داد.و در سفر رئیس جمهور به سبزوار نه تنها داورزن که از مدت ها قبل حرفش زده شده بود ، بلکه با ارتقاء ششتمد به شهرستان هم موافقت شد.
خدا را از این بابت شاکریم و از تمام مسئولین و زحمتکشان شهرستان که در این مدت به تمام کارها و رفتارهای آنها با دید منفی نگرانه ای نگریستیم پوزش می طلبیم.
مسئولینی که حاصل مدت ها پیگیری و تلاششان رکوردداری در تقسیمات سیاسی کشور است. مسئولینی که از سال 87 تا 91 در مدت 4 سال 5 شهرستان جدید در غرب خراسان رضوی ایجاد کردند .
در حالی که تقسیمات سیاسی سبزوار بزرگ در حدود 50 سال گذشته تقریباً بدون تغییر باقی مانده بود.و مردم بخش های بزرگ و پرجمعیت جوین و جغتای بیش از 30 سال تلاش جدی و پیگیرانه کردند و موفق نشدند اما  نهایتاً دراین 4 سال اخیر با تشکیل 5 شهرستان جدید در ناحیه سبزوار بزرگ ، چهره نقشه خراسان رضوی در نواحی غربی به طور کامل دگرگون شد.
حالا باید استانداری خراسان و فرمانداری سبزوار کم کم به فکر چاپ نقشه های جدید باشند. نقشه هایی شهرستان های خوش نقش داورزن و ششتمد را در دل سرزمین پرافتخار سربداران مشخص می کند و خود به خود شکل یک استان جمع و جور و منسجم را به این ناحیه از شمال شرق کشور می دهد.
منطقه سربداران امروز بدون شک در همان مسیری قرار گرفته است که در اوایل دهه 80 بجنورد قرار گرفته بود. که به سرعت با تأسیس شهرستان های تازه تأسیس ، به لحاظ سیاسی موقعیت یک استان جدید را به دست آورد.
حالا می توان به واقعیت و جدیت نامه ای که نمایندگان محترم شهرستان سبزوار در سفر اخیر هیأت دولت به خراسان رضوی برای ریاست جمهوری نوشتند ، اعتماد و اطمینان بیشتری کرد . نامه ای که در آن خواسته به حق مردمان غرب خراسان رضوی جهت تشکیل استان سربداران در تاریخ 20 خرداد 93 مصادف با هفتصدمین سالگرد ظهور  قیام سربداران ، از دکتر احمدی نژاد مطالبه شد.
اما مطمئناً در این مسیر باید همه ما مردم وبه ویژه اهالی رسانه دیار سربداران تلاش کنیم و پیگیر مطالباتمان باشیم تا گام های بلندمان در مسیر توسعه پایدار ، با تشکیل استان جدید سربداران (خراسان غربی) در شمال شرق کشور به نتیجه نهایی خود برسد و بتوانیم ضمن اینکه افتخار قرار گرفتن زیرسایه سار پر مهر آقا امام هشتم را همچنان برای خود حفظ خواهیم کرد ، برای همیشه از حوزه گسترده و سرشار از بی عدالتی های سیاسی و اجتماعی خراسان رضوی جدا شویم .
به امید آن روز ...
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
استان شدن سبزوار در آستانه هفتصدمین سال نهضت سربداران
 
نظرت را بنویس
comments

کوثر

مطالب سایت تون عالیه به روز باشید

a

خوش بحالتان ما فرومدیها که روزگاری در بطن حماسه ی سربداران بودیم الان اسیر قومی ........................ بنام میامی و شاهرود افتادهایم که معادن کرومیت آن را غارت می کنند و نم پس نمی دهند.درمقابل بخش شدن وگازکشی به آن ایستاده اند و روز بروز بر محرومیت آن می افزایند.خدا وکیلی توسایتتان به این موضوع هم بپردازین مگه تقی به توقی بخوره و فرومد دوباره جزو خراسان بشه.

غلامعلی

شما سبزواری ها چرا به هر چی که می رسید ندانشته و نا آگاهانه و با بی شرمی و بی سوادی کامل هر روستایی که ده سال هم قدمت نداره تاریخی اعلام میکند اسرار نامه خجالت بکش از خودت پررو

بی طرف واقعی

حالا که به شکر خدا داورزن شهرستان شده از انصاف به دور است مردم شریف این شهرستان برای کارهای اداری خودشان مجبور باشند 340 کیلومتر را طی کرده و به مشهد مقدس مراجعه کنند که این روند هم باعث ترافیک در سطح جاده خواهد شد و هم در ایجاد ازدحام بیش از حد جمعیت در کلان شهر مشهد مقدس و ایجاداختلال در امر ترافیک شهری تاثیر گذار خواهد بود. مطمئنا سیاست تمرکز زدایی دولت محترم در سال های اخیر هم با این رویه سازگارنیست .

بهروز

فقط یکی به این دوستان همسایه بگه هر جایی خوبی داره بدی داره نقاط قوت و کاستی داره نه اینکه همه خوبیها دست شما باشه و بدی ها دست ما!!!!!!!!!!!!!

بهروز

به نظر من تو این شرایط کلا با کسی بحث نکنیم و بقول معروف بر اساس اون مثل معروف خاموش بمونیم و چراغ خاموش حرکت کنیم بهتره انقد اسمشون رو نیار دیگه بابا

ایمان

بسیار مطلب خوبی بود. من هم به نوبه خود به همه مردم عزیز داورزن و ششتمد تبریک می گویم. انشاالله به زودی روزی هم می رسد که تشکیل استان سربداران را تبریک بگوییم. موفق و موید باشید.

صالح

البته یادم رفت بگم مردم نیشابور نزدیک به 60سال هست که از راه آهن بهره می برنند اما سبزوار، ان شاالله در سالهای آتی یک مسیر فرعی به سبزوار می کشند.حالا نیشابور با تاخیر اما نه به اندازه سبزوار به فرودگاه هم می رسه فوقش 3 یا 4 سال دیگه.

صالح

دوره ای که با داد بی داد و نظرات به اصطلاح کارشناسه یک طرفه به توان حرف خود رابه کرسی نشاند دیگر تمام شده شما سوال کرده اید چی کم دارید1-آب تنها عامل آبادانی2-کویری بودن مستعد نبودن برای کشاورزی این دو عامل برای روشن بشوی تفاوت صحرای افریقا و کشورهای سرسبز است3-فرهنگ وپیشینه تاریخی برای روشن بشوی فرق تهران وشیراز که تهران گرچه از همه جهات سر است ولی شیراز باآن خواجه حافظش چیزی دیگر است.چرا چند سال قبل دست به آتش زدن معابر زدید شاید سن شما قد نمی دهد! 4-صنعت(صفر)5-فرودگاه.شاید فکر کنی مزیت بله مزیت شماست آیا می دانی مسافت فرودگاه امام تهران بیشتر از فرودگاه مشهد تا نیشابور است بااینکه فرودگاه سبزوار کجا و دومین فرودگاه کشور کجاست(روزانه بالغ دها پرواز فقط تهران مشهد وعکس داردحالا هفته ای چند پرواز از سبزوار فقط و فقط به تهران چهار عدد6-دانشگاه تربیت معلم(حکیم سبزواری) تاسیس دهه شصت هفت هزار کلا دانشجو دارد چند نفر تحصیلات تکمیلی دارد خیلی باشد چهارصد یا پانصد نفر علوم تحقیقات خراسان رضوی هزار و دویست دانشجو دارد شاید بگین ما داریم سری بزن به سایت منطقه نه دانشگاه ازاد هنوز هشت تا مجوز گرفته شده بقیه در دوره ریاست قبلی فقط مجوز داخلی داده شده ما بخیل نیستیم شما هم بگیرید.البته دانشگاه پزشکی مثل گناباد دارید با حدود دوهزار دانشجو ولی علوم پزشکی ما داریم با 500 دانشجو البته دانشگاه نیشابور با دویست هکتار و1600 دانشجو7-لطفا بحث بخشها شهر شده پیش نکشید چون کشاورزی سبزوار نابود شد با ان فاصله زیاد مثل سبزوار نیشابور دارند ودر ثانی آنها هرکدام یک شهرستان مثل سی شهر دیگر استان(جغتای-جوین خوشاب-ششتمد- داورزن)(فیروزه-قدمگاه رضوی-عشق آباد)8-بحث فاصله با استان شدن کرج با حدود سی کیلومتر -قم صد بیست کیلومتر تمام شد.. و........

صالح

زرشک !اسمتون رو گذاشتید مجله اینترنتی

محمد

خدا وکیلی شما به غیر از سریداران گفتن چی دارید که بگید؟!

سعید

در مجموع از منطق شما میشه به سطح تبحر و توان رسانه ای و از همه مهمتر به سواد پی برد باز هم متشکرم.

سعید

باز هم آستانه انتقاد پذیری و سطح تحمل مشخص شد و ادعای ایم مسائل ودر نهایت آنچه که مهم است این است که عاقلان دانند و فهمند.

سعید

سلام -از اینکه می بینم به شهرتون تعصب دارید خوشحال میشم مشکل شما اینه که دوست دارید مردم سبزوار رو احساسی کنید و قدرت تعقل رو ازشون بگیرید شما که خودتون آرزو دارید صنایع نیشابور رو داشته باشید و هر روز به غلو یا واقعیت از کلنگ زنی به فلان کارخونه کوچیک به شعف و شادمانی می رسید مثلا حالا که یک کارخونه دست چندم پتروشیمی قراره داشته باشید به سبقه همیشه در بوق و کرنا می کنید(البته قابل درک هست) کلا آقای پس از مشهد (چون خیلی تکرار می کنید و دوست داریدو انگار همیشه دوست دارید پس از یه جایی باشید خب مسئله نیست مثل هزار سال قبل که پس از نیشابور بودن آرزوتون بود که البته در اون زمان هم طوس بعد نیشابور بود )صحبت من یک صحبت منطقی بود ولی شما دوست دارید که کلا مباحث شما احساسی باشه مسئله ای نیست مسئولیت شما اطلاع رسانی به مردم پاک شهر پس از مشهد هست نه احساسی کردن این مردم ساده سخت کوش و مومن که همین افراد مثه شما هستند که با احساسی کردن مردمتون باعث آتیش زدن مغازه و .... میشید شهر عزیز شیعه دکتر شریعتی آدم محترمی بود ولی کافی است سری به سایت ها بین المللی بزنید و جایگاه جهانی خیام و عطار و ببنید دکتر شریعتی عزیز یک شخصیت ملی است ولی من دارم از دو شخصیت جهانی صحبت می کنم امیدوارم قابل درک باشد و باز احساسی نشید،و در نهایت انگار به گفته خودتون پس شما به سمت عقب در حرکتید ،نیشابور از سالها است صنعتی هست و شما تازه دارید صنایع رو به شهرتون میاریددر حالی که اونا را باید از شهر پس از مشهد خودتون دور کنید این طور نیست!!!!! پس نیشابور یه سمت جلو حرکت میکنه چون حالا دیگه به فکر صنعت نیست و دانشگاه هاش رو داره به رشد می رسونه (البته اگه آمار استانداری رو باز کتمان نمی کنید از نظر تعداد دانشجو در کل دانشگاه ها، شهر پس از مشهد شما تنها حدود350 نفر بیشتر از نیشابور دانشجو داره) و در نهایت خیلی از کارگران شهر پس از مشهد شما، شهر عزیز شیعه ،در واحد های عظیم صنعتی و شهرک های صنعتی نیشابور مشغول به کارند و توهین به این کارگران توهین به شهر پس از مشهد خودتون هست.نیروگاه سیکل هم قبول، ولی شما که دارید برای داشتن نیروگاهی در مقیاس کوچک این نیروگاه لحظه شماری می کنید هر چند وقت یه بار در این مجله تون ار کلنگ زنی با شعف صحبت می کنید ودر انتها یاز هم (آنکس که نداند و نداند که نداند و نخواهد که بداند در جهل مرکب ابد الدهر بماند)امیدوارم تایید کنید به امید اینکه همیشه پس از مشهد باشید!در ضمن کسی قرار نیست کم بیاره دو کلام صحبت منطقی است.

نی نیوز

http://neynews.blogfa.com/ خبر جدید بخش زبرخان نیشابور به شهرستان ارتقا یافت

رضا

پاسخی به آخرین نظر ، مخاطب گرامی سعید آقا : با سلام و عرض احترام خدمت شما ! دوست عزیز آیا بهتر نیست وقتی که با حرف حق مواجه می شوید ، در مقابل آن سرفرود آورید و روحیه حق پذیری را در خود تقویت کنید ؟ عزیز برادر بازهم داری فیلم هندی بازی می نمایی فقط با گشت گذاری از هم استانیها حتی جوین و جغتای(ترک زبان) با شما مشکل دارند همان حرف های قدیمی بودجه این شهرها تبدیل شدن به میدانهای سبزوار.... عزیز بردار دست اندازی به روستاهای یک شهرستان برای مقاصد خود یعنی اوج ناجوانمردی. به غیر سبزواری جماعت مثالی دیگری سراغ دارد در ایران شهری خود را شهر مرکز شیعه می نامند کمترین بوی از شیعه نبرده اید چطور شما با قیام سربداران که رهبر ان شیخ خلیفه مازندرانی و جانشین ان شیخ حسن جوری نیشابوری بوده با زحمات دیگران هرچند در بخشی از خطه خراسان بزرگ بوده این قیام را متعلق به خود می دانید و دم از استان سربداران می دانید و...............

مجله اینترنتی اسرارنامه

پاسخی به آخرین نظر ، مخاطب گرامی سعید آقا : با سلام و عرض احترام خدمت شما ! دوست عزیز آیا بهتر نیست وقتی که با حرف حق مواجه می شوید ، در مقابل آن سرفرود آورید و روحیه حق پذیری را در خود تقویت کنید ؟ دوست عزیز آیا بهتر نیست دست از این زرنگ بازی ها بردارید. خیال کرده اید دیگران نمی فهمند شما به خوبی پاسخ منطقی تمام سئوالات قبلیتان را با پاسخ های قبلی اسرارنامه گرفته اید و اگر الآن باز ادعا می کنید که ما پاسخ شما را نداده ایم فقط به خاطر این است که از سر یک غرور کاذب ، می خواهید وانمود کنید که کم نیاورده اید !!! اما بدانید که در این مجله هدف هرگز کم و زیاد آوردن نیست. هدف انجام یک بحث منطقی است . پس لطفاً با منطق و وجدان بیدار خود جلو بیایید نه با غرور و احساسات کاذب . راستی دوست عزیز ، روی چه حسابی اسرارنامه را متهم به احساسات گرایی می کنید ؟ چه طور به خود جرأت می دهید به دارالمومنین سبزوار شهر عزیز شیعه توهین کنید؟ به شهر خاستگاه قیام پرافتخار سربداران و زادگاه دانشوران بیداری چون دکتر علی شریعتی ، حکیم حاج ملاهادی سبزواری ، ابوالفضل بیهقی ، محموددولت آبادی ، ملاحسین واعظ کاشفی و ... از کدام خاطره بد مغازه آتش زدن و درگیری های سبزوار در ذهن خراسانی ها صحبت می کنید ، وقتی بسیاری از جوانان ایران همه ساله به دانشگاه های سبزوار که پس از مشهد اولین رتبه را در شمال شرق کشور دارد می آیند و علم و سواد می آموزند و به بالندگی سبزوار و نیشابور و مشهد و اسفراین و کاشمر و بردسکن و ... همه ایران کمک می کنند. آیا فکر نمی کنید افتخارات سبزوار این شهر پایدار ایرانی بسیار بیشتر از آن است که شما بخواهید در خیال خود با بزرگنمایی یک اشتباه کوچک رخ داده در سالهای گذشته ، همه افتخارات دیگر این شهر را نادیده بگیرید. مگر جز این است که دیار سربداران سالهاست پس از مشهد اولین مرکز فرهنگی ، دانشگاهی و اقتصادی شمال شرق کشور است. پس توهین به این شهر در واقع توهین به همه خراسان و همه ایران است. فقط یکی از مظاهرفرهنگی سبزواری ها همین است که امروز مجله ها و رسانه هایی فراگیر و شناخته شده دارند که همه روزه از جای جای خراسان مخاطبینی چون شما به بازدید از آن می شتابند و نظراتی به این مفصلی می گذارند و با آن وارد بحث و گفتگو می شوند. و بزرگترین نماد بی فرهنگی بعضی از شما هم استانی های نیشابوری همین است که همه روزه به مجلات شهر سبزوار می آیید و به جای انتخاب لحن دوستانه و مودبانه گفتگو با این لحن سخیف و پست صحبت می کنید. آیا جز این است ؟ آیا این رفتار شما نشانه با فرهنگی نیشابوری هاست که بیایند در سایت های متعلق به شهر همسایه که همیشه با محبت و دوستی با نیشابور برخورد کرده است ، حاضر شوند و زبان به این گونه توهین ها آلوده کنند ؟ خوشبختانه ما مطمئنیم و می دانیم که همه شهروندان عزیز نیشابور مانند شما نیستند و حتی این گونه رفتارهای شما را تقبیح می کنند. چرا که آنها می دانند راه حفظ جایگاه و اهمیت شهرشان در توهین و جدال و ستیزه با دیگر شهرهای همسایه نیست. آنان می دانند امروز شهر نیشابور به خاطر قرار گرفتن بین شهرهای مشهد و سبزوار به چنان اهمیتی در خراسان دست پیدا کرده است که به راحتی می توان آن را پس از مشهد و سبزوار و در کنار تربیت حیدریه به عنوان سومین یا چهارمین شهر مهم خراسان معرفی کرد و این خود در استانی به بزرگی و عظمت خراسان افتخار بزرگی است. دوست عزیز شما هم بهتر است امروز به جای اینکه این همه از شرق با مشهد سرگرفتن بودجه بیشتر از ادارات کل ، از غرب با سبزوار سر گرفتن جایگاه فرهنگی و سیاسی این شهر ، از جنوب با تربت حیدریه سرمرکزیت استان خراسان مرکزی و پس گرفتن بخش کدکن ، از شمال با قوچان سر به زور نگاه داشتن بخش چکنه برای نیشابور، از شمال غرب با خوشاب سر پس گرفتن روستاهای جدا شده از نیشابور ، از درون با شهرستان فیروزه سر معرفی سنگ فیروزه به عنوان سوغات نیشابور و ... دائماً به ستیزه با همسایگان یا همشهریان خود به ستیزه بپردازید و یک استان را از دست خود عاصی کنید، به دنبال انجام کارهای اساسی و زیربنایی برای توسعه باشید. آیا بهتر نیست در شهرستان نیشابور پس از چندین دهه منازعه و درگیری بین خودی ها ، بالاخره مردم عزیز این شهرستان با خودشان کنار بیایند و اجازه دهند بخش بزرگ زبرخان با جمعیتی بالغ بر 80 هزار نفر بالاخره به شهرستان ارتقاء یابد. نگاه کنید در استان خراسان رضوی و بخش هایی چون داورزن حتی با جمعیتی حدود 25 هزار نفر تشکیل شده اند و زبرخان نیشابور هنوز اندرخم کوچه جنگ و جدال های قومی و قبیله ایست !!! دوست عزیز بگویید ، روی کدام عقل در منطقه ای مثل نیشابور که پتانسیل های اصلی آن در گردشگری و جاذبه های طبیعی است با استقرار صنایع سنگینی چون فولاد ، و استقرار شهرک های صنعتی بزرگی چون خیام و عطار عده ای اقدام به تخریب محیط زیست و آلوده کردن محیط کرده اند ؟ متأسفانه دست آخر هم که همه آلودگی و ضرر و زیان زیست محیطی این صنایع برای نیشابور می ماند و امتیازات اقتصادی و تجاری آن برای شهرهای مشهد و سبزوار است . چرا که حتماً شما بهتر می دانید دفتر اصلی اغلب صنایع موجود در نیشابور یا در مشهد است یا در سبزوار و تهران و سودهای ناشی از آن هم در حساب های بانکی سرمایه داران این سه شهر ذخیره می شود. حتی وقتی روی بسته بندی برخی کالاهای تولید شده در کارخانه های نیشابور آدرس می زنند می نویسند ، کیلومتر 100 جاده مشهد- تهران و مثلاً نمی نویسند کیلومتر 10 جاده نیشابور... تا کی باید کارهای یدی از مردم زحمتکش نیشابور باشد و مدیریت فکری و سود اقتصادی برای مشهدی ها و سبزواری ها ؟ آیا نباید برای نیشابور این شهر عزیز خراسان فکری کرد ؟ آیا سیمای یک شهر کارگری برای نیشابور به عنوان شهری در همسایگی مشهد و سبزوار مناسب است ؟ مگر نمی دانید آلودگی های زیست محیطی ناشی از کارخانه فولاد چه آسیب های جبران ناپذیری تا کنون به طبیعت نیشابور وارد آورده است ؟ آیا نمی دانید حرارت ناشی از نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور با ایجاد اختلال در عبور ابرهای بارانی از منطقه ، باعث شده میانگین بارندگی های این شهر به شکل چشمگیری کاهش یابد ؟ آیا نمی دانید سالهاست کشورها و شهرهای بزرگ و توسعه یافته جهان در حال دور کردن کردن صنایع آلوده کننده هستند ؟ و فقط ترجیح می دهند از دور مدیریت امور را برعهده گیرند ؟ دوست عزیز شاید اگر در سالهای اخیر در شهر عزیز نیشابور به جای این رشد بی رویه و نامتوازن صنعت ، به تأسیس چند دانشگاه معتبردولتی ، راه اندازی چندوبسایت پرمخاطب ، ساخت یک فرودگاه حداقل داخلی، راه سازی ، تقویت تیم های ورزشی ، تشکیل گروه های فعال هنری ، راه اندازی کتابخانه ، افزایش فرهنگ مطالعه ، کاهش آمار اعتیاد ، افزایش سطح سواد و ... پرداخته می شد ، ما امروز شاهد چهره خوشایندتری از این شهر تاریخی بودیم. گذشته از این حرف ها ، دوست عزیز لطفاً به این سئوال پاسخ دهید : امروز از آن همه عظمت و افتخار نیشابور در همه جهان به جز شهرت خیام و عطار چه چیزی وجود دارد ؟ واقع نگر باشید . واقعاً چه چیزی ؟ خیام و عطار نیشابوری با این همه بزرگداشت سالیانه ای که برایشان گرفته می شود ، هنوز هردو باهم حتی شهرت و محبوبیتی برابر با دکتر علی شریعتی ندارند و فراگیری اندیشه شان به اندازه این بزرگ مرد زاده کویرمزینان نیست . می بینید که امروز امام جمعه ها و مردم ومسئولین و... شهرهای مختلف سبزوار را با مشاهیربزرگ ، با قیام سربداران ، با دانشگاه ها ، با فرودگاه بین المللی ، با قهرمانی کشتی ایران توسط ورزشکاران ثامن الحجج ، با هندبال قدرتمند ثامن الحجج سبزوار ، با جشنواره های ملی فراوانی که همه ساله در دانشگاه های این شهر برگزار می شود می شناسند . اما متأسفانه نیشابور این شهر عزیز خراسان را شاید فقط با بخاری ایران شرق بشناسند!!! آیا این شایسته شهری با عظمت و پرافتخار چون نیشابور است ؟ شهری که در همه تاریخ پا به پای شهرهایی مانند مرو ، بلخ ، هرات ، سبزوار(بیهق) ، کابل و ... از شهرهای مهم و اثرگزار خراسان بوده است . دوست عزیز آیا بهتر نیست توصیه ای را که در چند خط پایانی این نظر به مجله اسرارنامه کردید ، اول خطاب به خود بگویید ؟ ما چند خط پایانی نظرخودتان را به خودتان تقدیم می کنیم امید که حداقل اگر حرف حساب دیگران را نمی پذیرید ، اقلاً حرف های خودتان را بفهمید و بتوانید با آن کنار بیایید: ...«حالا اگه واقعا ادعای صداقت دارید به وجدان خودتون رجوع کنید میدونم هر کس به روستا به شهرش عشق می ورزه این در شما هم هست در من هم هست ولی مطالب من کاملا منطقی و به دور از احساس هست به شما هم پیشنهاد می کنم این راه رو انتخاب کنید ...» با سپاس ...

داورزن شناسی

باسلام متن خطبه های امام جمعه شهرستان داورزن در وبلاگ داورزن شناسیhttp://davarzan.persianblog.ir/

رضا

با سلام در مورد دانشکده های سبزوار نوشته بودید از جمله علوم قرانی هلال احمر.. انصافا اینها را می توان دانشکده نامید پس مشهد با احتساب دانشکده های علمی کاربردی از جمله هلال احمر .صنعت معدن بیش از سی (30)دانشگاه دارد همه می دانند اینها فقط اسم دارند در مشهد فقط دانشگاه فردوسی مهم است نه ساختمانهای استیجاری پس این دلیل شما در حد فلسفه است. دانشگاه علوم پزشگی اسمش پزشکی یدک می کشد ایا با چند رشته واقعا اینقدر جای توصیف دارد گناباد هم دارد پس مشهد را باید ابر دانشگاه علوم پزشکی نامید دوما فرودگاه بین المللی عزیز بردار هم در کاشمر تا چند ماه دیگر هم در گناباد و هم در مشهد انصافا کدامیک فرودگاه بین المللی محسوب می شود یک استان سه فرودگاه همه هم بین المللی در موردجمعیت حداقل صد هزار نفر جمعیت سبزوار کمتر است رجوع شود به فرمانداری سبزوار در مورد پتروشیمی که نصف راه رفتید با این حساب با یک مجتمع صنعتی دیگر به اصفهان می رسید راستی علوم تحقیقات چقدر دانشجو گرفت امسال... ولی سوال من بی پاسخ ماند درباره دادن موقعیت سبزوار بعد استان شدن به نیشابور به نظر می رسد با دارا شدن سبزوار باامکاناتی در حد معمول و مسائلی که نیشابور در این چند دهه با ان روبرو بوده شما عزیزان را کمی عجول نموده ولی هرچند در برابر مشهد .نیشابور فعلا دست پا بسته است ولی می دانم و می دانید نه سبزوارو نه به تعداد انگشتان یک دست شهری هم وزن نیشابور نخواهد شد.

عاوم اجتماعی ششتمد

با تشکر از نظرات و حضور ارزشمند شما امیدواریم همجنان ما را همراهی کنید.

reza

از نمایندگان و مسوولین شهرستان تشکر می کنم به خاطر شهرستان شدن داورزن و ششتمد و امیدوارم هرچه سریعتر استان سربداران تاسیس بشه .

سید آرمان موسوی

بِیْهَق یا بَیْهَق مرکز ولایت بیهق از شهرهای کهن خراسان بوده‌است که پیشینهٔ شهرنشینی و شهرت آن با تاریخ نیشابور در گذشته و تاریخ سبزوار در دوران تیموری به بعد پیوند دارد.بیهق نام شهر و ناحیه و بخشی از ربع نیشابور در راه نیشابور به کومش بوده که امروزه دهستان بیهق نام دارد و بیهقی انتساب به این ناحیه‌است.(((این شهر زمانی که جزئی از ربع نیشابور بود رونق داشت))).بررسی‌های جغرافیایی-تاریخی نشان می‌دهد که هر چند شهر سبزوار بعداً جانشین شهر بیهق شده و عملاً همان نقش و بلکه گسترده‌تر را در این ناحیه از خراسان ایفا نموده‌است، این دو شهر به لحاظ جغرافیایی بر هم منطبق نبوده و به لحاظ تاریخی هم تقدم و تاخر داشته‌اند. شهر بیهق که قدمت بیشتری داشته‌است در اطراف روستای فعلی خسروگرد واقع در ۶ کیلومتری سبزوار استقرار داشته‌است، که بعداً رو به ویرانی نهاده و کم کم (((قصبه سبزوار))) در محدوده مرکزی شهر سبزوار فعلی رونق گرفته و وسعت و توسعه یافته‌است. (((بیهق تنها شهر ربع نیشابور))) بوده که اکثریت اهالی آن پیروی مذهب تشیع بوده‌اند

سید آرمان موسوی

ولایت بیهق یکی از ولایت‌های ربع نیشابور در دوره تاریخی خلافت عباسیان بوده‌است. شهر بیهق مرکز این ولایت به شمار می‌رفته‌است. محدودهٔ کنونی این ولایت اکنون شامل شهرستان سبزوار و بخش‌هایی از شهرستان شاهرود می‌شود.

سعید

باسلام مجدد -مشخص شد تحمل دو کلام حرف منطقی را ندارید باز دچار احساسات شدید تمام این زحمتی که برای نوشتن این مطلبتون در جواب من نوشتید همشو با احساسات و تعصب کورکورانه خراب کردید. به قول شاعر ((آنکس که نداند و نداند که نداند و نخواهد که بداند در جهل مرکب ابد الدهر بماند)ضمنا برادر عزیز اطلاع رسان فقط یکم مطالعه تاریخی داشته باشید برای به اصطلاح مجلتون خوبه ....حالا چرا گفتم ولایات این قدر بهتون بر خورد پس حرف بد بده اصلاح کردن رو از خودتون شروع کنید سعی کنید نشون بدید سبزواری ها با فرهنگ هستند تا اون خاطرات بدی که در ذهن همه خراسانی ها از مغازه آتیش زدن و درگیری و .... باقی مونده پاک بشه .می دونم به حق سایه سنگین هزار ساله نیشابور بر سرتون شما رو نسبت به این شهر بدبین کرده حالا هم که دارید کم کم به یک نون و نوایی می رسید حالتون دست خودتون نیست درکتون میکنم ولی نیشابور به عنوان ابر شهر تاریخی ایران و یکی از سه شهر ثبت شده در یونسکو به همراه شیراز و اصفهان از اینکه هر محله ای هر روستایی هر شهری هر چند کوچیک رشد کنه و خودشو نشون بده و بگه ما هم هستیم خوشحال میشه ولی نیشابور برای معرفی خودش و عظمتش و تاریخش و هوییتش و مشاهیرش نه به ایران بلکه به جهان نیاز به احداث فلان کارخانه (که البته زیاد داره)و فلان باند فرودگاه و تعریف امام جمعه فلان شهر و ... نداره کافی در هر جای ایران اسم نیشابور رو بیاری تا ببینی حتی الان که در دوره رکود هست بسیاری از شخصیت های علمی وفرهنگی به افتخار مشاهیرش از جا بلند میشن حالا اگه واقعا ادعای صداقت دارید به وجدان خودتون رجوع کنید میدونم هر کس به روستا به شهرش عشق می ورزه این در شما هم هست در من هم هست ولی مطالب من کاملا منطقی و به دور از احساس هست به شما هم پیشنهاد می کنم این راه رو انتخاب کنید .

سعید

شما به اصطلاح مجله دیدی جرات تایید یک نظر منطقی رو نداری کیو می خوای گول بزنی خودتون یا مردم سبزوار؟

سعید

اینو مطمئن باش مجله بعد از این:اولا نیشابورآنقدر بزرگ و عظمت تاریخی داره که هیچ وقت زیر نظر یکی از ولایاتش قرار نمی گیره ثانیا اگه این امر اتفاق بیفته مطمئن باش مرکز اون استان جدید نیشابور هست ثالثا اگه قرار به استان شدن باشه یا همزمان یا هیچکدام هست. شما هم لطفا برای ابر شهر ایران نیشابور قصه نخور مردم نیشابور به وقتش می دونند چیکار کنند مثه قضیه تقسیم قبلی منتها فرقشون با سبزواری ها اینه که کاراشون رو توی بوق وکرنا نمی کنند چون به علم و فرهنگ از ابتدا شهره بودند و دست به هوچی گری نمیزنند ولی در مورد حقشون حتی یه ذره عقب نمی کشند.ثالثا چرا این قدر فرودگاه فرودگاه می کنید اون هم با سه پرواز کاری در هفته برای اطلاع قزوین ،قم ،کرج که اصلا فرودگاه نداشتند و استان شدند شهرکرد و یاسوج هم بعد استان شدن دارای فرودگاه شدن .برای استان شدن خیلی مسائل دخیل هست یکم مطالعه داشته باشید بد نیست.ضمنا همین جوین و جغتای خودتون هم از شما راضی نیستند .

roli

سلام خسته نباشید چند روزه میام و میرم خروجی جدیدی نمیبینم کف گیرت خورده به ته اسرار یا سبزوار خبری نیست ما نیستیم سبزوار ولی خبرهای سبزوار پیگیری می کنیم پاشو تنبیلی نکن برو دانشگاه حیکیم جشنواره تئاتر تک نفر رضوی رو پوشش بده

داورزن شناسی

متن سخنان این هفته امام جمعه شهرستان داورزن در داورزن شناسی http://davarzan.persianblog.ir/

عشق سبزوار

سلام خدمت همه ی اسرانامه ایها .به نظر من اصلا برد وباختی در کار نیست هیچ فرقی بین سبزوار ونیشابور وتربت وکاشمر یا حتی مشهد نیست ما همه برابر وبرادریم. ازین که دو تا شهرستان جدید در سبزوار ایجاد شده خوشحالیم .مگه با استان شدن شخصیت وفرهنگ ادمها عوض میشه.فقط امکانات اون مناطق بیشتر میشه.ولی ما نباید به هم استانیها مون توهین کنیم ما باید فرهنگ مون بیشتر کنیم واحترام وادبمان را نسبت به حقو ق دیگران.با این کار هاست که میتوان گفت ما برنده ایم بطور مثال اکثر شیرازیها شخصیت بالایی دارند چون مطالعه وفرهنگ کتابخوانی بالایی دارند واقعا اکثر عامه مردم حافظ خوانی را سر لوحه کارشان قرار دادند معلوماتشان از پایتخت نشینان هم بالاترست.کاری که ما سبزواریها باید یاد بگیریم و بتوانیم باعث سرافرازی شهر ودراینده نزدیک استان عزیز سربداران باشیم. هم اینکه شاعر میگه : تا توانی دلی بدست اور دل شکستن هنر نمیباشد. سرفراز وسربلند باشی سبزواری سربدار

رضا

همین جواب شمابه سرزمین سربداران که بعد از استان شدن سبزوار . نیشابور جایگاه سبزوار می گیره (موقعیت فعلی سبزوار)چیه کمی توضیح می دهید چون نه جمعیت نسبتا بالایی دارید - نه دانشگاهها شما بیشتر(چون نیشابور با دانشگاه نیشابور با هزار پانصد دانشجو و دانشگاه حکیم سبزواری با هفت هزار دانشجوو دانشگاه علوم تحقیقات نیشابور با هزار سیصد دانشجو ارشد دکترا خیلی عقب نیست شما علوم پزشکی تان فقط دانشجو پزشکی بیشتر دارد علوم تحقیقات فقط مجوز ریئس داره -نه صنعت شما بیشتر -نه توسعه آبادانی بیشتر دارید -احتمالا منظور شما همان فرودگاه است یا بخشها به شهرستان شده اند هم هنوز هنوزا تا شهر بشوند راه دار .بازهم کمی شرح دهید .متشکر می شوم البته مدغن نه فلسفه و رویای

سرزمین سربداران

با سلام مجدد البته نظرات ما کمی با هم متفاوت اینکه نیشابور بعد از استان شدن سبزوار در اینده نزدیک بعد از مشهد مهمترین شهر استان خراسان میشه هیچ شکی نیست اما من عقیده دارم که این شهر حداقل تا 20سال اینده استان نخواهد شد به هرحال بگذریم تا جایی که من اطلاع دارم طرحی که قرار بود دولت تایید کنه بخش داورزن با الحاق قسمتی از روداب و دهستان فرومد شهرستان داورزن رو تشکیل می دادندکه قطعا اینگونه خواهد بود در مورد ششتمد که نمیدونم چه اتفاقی قراره بیفته احتمال داره قسمتی از میانجلگه نیشابور و قسمتی از روداب رو بهش بدن و شهرستان جدیدی در جنوب سربداران ایجاد بشه اما یه خبر عجیب من شندیم که میگفتن سبحانی نماینده نیشابور موفق شده 5روستای فیروزه رو از خوشاب پس بگیره من نمیدونم چرا یه نفر تقسیمات سیاسی صحیح خوشاب رو اعلام نمیکنه البته احتمال داره شایعه باشه وبلاگ رو هم سعی میکنم از هفته اینده به روز کنم

داورزن و فناوری

شهرستان شدن داورزن بر همه مبارک به خصوص خوانندگان اسرارنامه

سرزمین سربداران

سلام من به خاطر مشکلات درسی دیگه نتونستم وبلاگم رو به روز کنم همیشه به اسرارنامه سر میزنم اما وقتی دوستان این همه کامنت میزارن نیازی نیست ما کامنت بزاریم قبل عید گفتم داورزن شهرستان میشه و به تایید دولت رسیده به احتمال زیاد در سفر ریاست جمهوری اعلام میشه دوستان نیشابوری خندیدند گفتند شما نمیتونید فرومد رو پس بگیرین میخواین داورزن رو شهرستان کنید حالا چشم همه حسودها کور دیدین هم داورزن رو شهرستان کردیم هم پاره تن سربداران فرومد رو پس گرفتیم اما در مورد شهرستان ششتمد خودمم هنوز گیج شدم راستی نیشابوری ها چیکار میکنند فکر کنم دیگه دلیلی نمیبینند به اسرارنامه سر بزنند اخر تو هر مسابقه ای یک نفر پیروز میشه و یک نفر شکست میخوره اما هر کس وارد یه مبارزه میشه باید جنبه شکست رو داشته باشه من دوست داشتم نیشابوری ها هم میومدن و استان سربداران روتبریک میگفتن. راستی نماینده نیشابور اقای سبحانی کجاست که2 سال پیش گفت اگه قرار باشه استانی ایجاد بشه قطعا نیشابور اقای سبحانی شما که رای اوردید دیگه نیازی نیست با احساسات مردم بازی کنید حالا نظرتون چیه؟ بازم بهتون سر میزنم و کامنت میزارم فعلا خدانگهدار

pmcسبزوار

خراسان غربي نه............استان سربداران قابل توجه بعضي افراد..............

pmcسبزوار

سلام منم شهرستان شدن داورزن و ششتمد رو تبريك ميگم ولي چه فايده سبزوار استان نشد اما با شهرستان شدن داورزن وششتمد سبزوار يك قدم از نيشابور جلو افتاد درود بر استان سربداران............ .

با سلام .جشن مقدماتی شهرستان شدن داورزن توسط اقشار مردم در وبلاگ داورزن شناسی

سبزوار قهرمان خراسان غربی استوار

مصطفی

roli

اری سبزوار به لحاظ تقسیمات کشوری کوچک شد ولی همه میدانند سربداران در قلب این مردم است وهمیشه درکنار هم اند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما