اجرای آیینی رزم رستم و سهراب توسط گروه داروگ سبزوار اثری به تمام معنا فاخر است

خبرگزاری محلی سبزوارنیوز نوشت:

با یادآوری پتانسیل بالا، اما خفته در سبزوار
اسماعیل زاده: تنها راه برون رفت از انزوای فعلی، همدلی هنرمندان و مسئولان سبزوار است

سبزوارنیوز/ کارگردان تلویزیونی کنسرت آیینی رستم و سهراب که از سال 81 بخاطر ادامه تحصیل (رشتهء کارگردانی تآتر - دانشکده هنرهای زیبا) در تهران ماندگار شده است، با اظهار تاسف از شرایط رخوت در نمایش سبزوار، ضمن بازدعوت از هنرمندان دو دهه گذشته که آثار خوبی از خود به یادگار گذاشته اند، تأکید کرد: مردم سبزوار باید هر سال چندین تآتر و کنسرت وامدار هنر اصیل و غنی ببینند. به این خاطر که بضاعت تولید آن در سبزوار کاملاً موجود است.

مجتبی اسماعیل زاده در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری محلی سبزوارنیوز، خاطرنشان کرد در آن سالها سبزوار تنها یک سالن متعلق به کتابخانه دکتر علی شریعتی در جوار اداره ارشاد را بیشتر نداشت، اما از همان سالن هادی زرقانی نمایشی را به تآتر فجر برد، سالهای پیشتر از آن حماسه اسب چوبی توسط عبدالحسین کارگری شکل گرفت، و پس از آن چندین اثر نمایشی دیگر. آن روزها سالن تآتر ما حتی 4 پروژکتور نور به دردبخورد هم نداشت، اما برای واژه به واژهء نمایشنامه‌ای که قرار بود روی همان سن به صحنه برود ساعت‌ها فکر و وقت و انرژی صرف می‌شد. این که امروز بعضی منزوی شده‌اند و رفاقت‌ها و همدلی‌ها کمتر به چشم می آید ثمره اش این می شود که نبض نمایش سبزوار کند می زند!

وی گفت: آرزویم این است که همه بروبچه های خوب و خوشفکر آن دهه دوباره در کنار هم جمع شوند، بیایند و از پتانسیل و ظرفیت موجود خود نهایت استفاده را ببرند و باز قدمی برای ارتقاء سلیقهء مردم و تولید فکر بردارند. دوستان من در سبزوار می توانند و بارها نشان داده اند که می توانند. و البته این امر با حمایت، همدلی و احترام و اعتماد متقابل بین هنرمندان و مسئولان فرهنگی ممکن می‌شود.

کارگردان تلویزیونی کنسرت رستم و سهراب در ادامه به خبرنگار ما گفت: از سال 81 بخاطر ادامه تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا در تهران ماندگار شده ام. چندی پیش با دعوت آقای اکبری و به طبع دعوت آقای سیدنیا، همراه با آقایان محمد اسماعیلی، مهرداد متجلی از تهران و سیدعلی علوی دوست و هنرمند همشهری ام کار ضبط این اثر درخور تحسین و شایسته را آغاز کردیم.

وی درپاسخ به پرسش خبرنگار ما که انتظار دیدن چنین اثری را داشتید، با شوک آور خواندن لحظه دیدن این کار تأکید کرد: این کار یک اثر به تمام معنا فاخر است که مرزهای مشترک تجدد و سنت را با هم درنوردیده است. بازخوانی یادآورگونهء رزم رستم و سهراب به این شکل موسیقایی، یک نمونهء کامل از "پرفورمنس پست مدرن" است. من هرگز به یاد ندارم جایی دیده باشم یا شنیده باشم، چرخ تیز زورخانه را جایی به جای ضرب زورخانه با ساز عود اجرا کرده باشند. این نوآوری در فرم، برای توصیف زمانی که سهراب می‌خواهد جوانی‌اش را به رخ رستم بکشد بی‌نظیر است. باورکنید من، محمد اسماعیلی (که خودش عکاس و کارگردان برجسته ای ست) و مهرداد متجلی (که عکاس درجه یک تآتر است) هرگز توقع دیدن چنین کاری نداشتیم و پس از دیدن اولین اجرا حال هر سهء ما خیلی خوب بود.

وی اذعان داشت: پس از حضور موفق بروبچه‌های تآتر سبزوار در ده سال گذشته، حمیدرضا سیدنیا با این اثر، همه نگاه ها را به خود جلب کرده است و جا دارد که مسئولان فرهنگی و فرهنگ دوست ما دست های این بچه‌ها را در دست خود بگیرند و از هیچ حمایتی دریغ نکنند. به نظر من این موسیقی-نمایش بی ادعا، یک اثر حقیقتاً فاخر است.

کارگردان تلویزیونی کنسرت گروه داروگ خاطرنشان کرد: این اثر نشان داد که موسیقی گام های بلندتری نسبت به تآتر سبزوار برداشته است، با دیدن این کار جدا شوکه شدیم. کار سیدمجید نقیب زاده نیز واقعا دیدنی بود و از این کار لذت بردم.

وی در پایان از زحمات بی دریغ آقای اکبری و خانم شیرازی تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد تولید آثار غنی هنری در سبزوار روند رو به رشدی پیش رو داشته باشد.

منبع: خبرگزاری محلی سبزوارنیوز

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

فرزانه فرهبد و ظهور موفق یک بانوی مجری در سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما