آخرین روزهای خرداد و غربتی همه ساله ...

روزهای پایانی خرداد ماه برای سبزواری ها در بردارنده یک رویداد تلخ و مهم تاریخی است. روزهایی که مصادف شده است با درگذشت مشکوک معلم  واندیشمند شهیر ایرانی دکتر علی شریعتی که حقیقتاً با توجه به جایگاه و پایگاه فکری و علمی وی در میان جامعه دانشگاهی و متفکر و قشر جوان جامعه ، روز درگذشت دکتر شریعتی نه فقط برای سبزوار بلکه برای بسیاری از ایرانیان روز تلخی است و خاطره درگذشت وی خاطره ای بس ناگوار است.
در بیان بزرگی و ارزشمندی اندیشه های شریعتی همین بس که وی بدانیم جزء معدود اندیشمندان و صاحب نظرانی است که آثار و اندیشه های وی با وجود همه انتقادهای مغرضانه یا صادقانه ای که از ابتدا تا کنون برآنها وارد آمده ، هنوز در میان بسیاری از اهالی فرهنگ واندیشمندان ، دانشگاهیون و جوانان اهل مطالعه جامعه از چنان فراگیری و تأثیرگذاری برخوردار است که کمتر کسی گمان می برد ازمرگ صاحب این آراء و اندیشه های اصیل بیش از سی و پنج سال می گذرد.
درمیان اندیشمندان و متفکران معاصر ایران کسی که اندیشه هایش نظیر دکتر علی شریعتی از چنان فراگیری بی حد و حصری در میان جامعه برخوردار باشد کمتر داریم.
حتی بزرگان و متفکرین ارزشمندی نظیر معلم شهید استادمرتضی مطهری هم با وجود اینکه در سالهای پس از انقلاب اسلامی روی آثار وی تبلیغ و حمایت فراوانی صورت گرفته و حتی روز شهادت وی را در کشور به عنوان روز معلم معرفی کرده اند ، والبته و نظریات وی نیز دارای اعتبار و ارزش بالای علمی و پژوهشی است ، اما به لحاظ فراگیری و پذیرش در جامعه جوان و نیز قشر دانشگاهی هرگز به رتبه دکتر علی شریعتی نرسیده است.
اما با وجود این همه بزرگی و برجستگی در شخصیت واندیشه های این بزرگمرد نام آور کویر ، دوستدارانش همواره از این موضوع در رنج بوده اند که شریعتی چه در زمان حیات و چه اینک سالها پس از اینکه دارفانی را ودا گفته است ، مظلوم واقع شده است. و دائماً مجموعه ای از کم فهمی ها ، بدفهمی ها ، غرض ورزی ها در برخورد با آراء و اندیشه های وی وجود داشته است ، که تا به امروز اجازه نداده حقیقت تفکر شریعتی به صورت گسترده و واضحی در جامعه بیان شود و جان های تشنه شنیدن و اندیشیدن را سیراب کند.
البته متأسفانه در طول تاریخ این سرنوشت بسیاری از بزرگمردان و مبارزان نام آور ایران و جهان بوده است ، که ارزش هایشان در زمان حیات کمتر شناخته شده و حتی آن شخصیت های برجسته دائماً مورد ستم و آزار قرار گرفته اند ، اما در سالها یا قرن های بعد ، به مرور ناظرینی حق جو و بیداردلانی آگاه ارزش اندیشه ها و آراء آن بزرگمردان گمنام را کشف کرده و به جهان علم و معرفت عرضه نموده اند.
شریعتی نیز به نظر می رسد نمونه کاملی از همین دسته بزرگان مظلوم تاریخ است که آیندگان قدر و جایگاه وی را بهتر خواهند شناخت.
البته وقتی که از ارزش های شریعتی سخن می گوییم منکر نقاط ضعف و ایراداتی که در برخی از روش های فکری و نتایج وی وجود دارد ، نمی شویم. اما به این نکته تأکید داریم که همه شواهدو قراین موجود حکایت از آن دارد که شریعتی به هرحال متفکری اصیل و انسانی روشنفکر ، فرهیخته و مکتبی بود که در زمان حیات و تا چندین دهه بعد از وفاتش هرگز چنانکه باید و شاید شناخته نشد.
این موضوع همه ساله در آخرین روزهای خردادماه در ذهن اینجانب و بسیاری از علاقه مندان دکتر علی شریعتی و حتی کسانی که نسبت به وی اندک شناختی دارند ، مطرح می شود.
به خصوص وقتی روز 29 خرداد در غربت و سکوت تقریباً کامل خبری و پوشش کم رسانه های گروهی می آید و می گذرد و دریغ از برگزاری یک مراسم بزرگداشت درخور شأن و منزلت این اندیشمند بزرگ کشورمان.
البته همشهریان شریعتی در دارالمومنین سبزوار و در روستای زادگاهش مزینان همه ساله برنامه هایی برای بزرگداشت این شخصیت برجسته علمی و فرهنگی کشور برگزار می نمایند اما پر واضح است که این برنامه های مختصر که با بضاعت اندک مردم محلی و به صورت کاملاً خودجوش برگزار می شوند هرگز در خور شأن والای این بزرگ مرد شهیر ایران نیست.
حال آنکه گاهی مشاهده می شود نهادهای مختلف دولتی برای بزرگداشت برخی شخصیت های ملی یا محلی که به لحاظ عمق اندیشه ها و ماندگاری آثار و تفکراتشان هرگز به پای شریعتی نمی رسند ، با صرف هزینه های ده ها و حتی صدها میلیونی بزرگداشت هایی سالیانه برگزار می کنند که شاید اگر اخبار و مسائل پیرامونی برگزاری همان بزرگداشت ها نباشد ، دیگر هیچ اثری از آن شخصیت ها در جامعه وبین مردم دیده نشود ، لیکن شخصیتی مانند شریعتی هرچند از جانب نهادهای دولتی تا کنون به شدت مظلوم واقع شده است ، اما در عمل می بینیم سخن ماندگار شیخ اجل سعدی شیرازی در مورد این معلم فرزانه به خوبی صدق می کند. آنجا که سعدی می فرماید :
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز           مرده آن است که نامش به نکویی نبرند
و شاید بهترین نتیجه ای که در پایان این مطلب می توان گرفت این باشد که بگوییم هرچند جسم شریعتی درحدود 35 سال قبل در خارج از کشور – در جوار بارگاه ملکوتی حضرت زینب (س) – به خاک سپرده شد ، اما روح بلند شریعتی در افکار و اندیشه های جوانان و متفکرین امروز ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی همچنان زنده ، جاری و ساریست .

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید :
شریعتی پیچیده ترین موضوع انقلاب

نظرت را بنویس
comments

پروانه

دکتر علی شریعتی خیلی مظلوم بود . هیچ وقت اندیشه هاش اونطور که باید و شاید شناخته نشد الانم همینطوره. با وجوداینکه کتاباش بین همه پخشه و زیاد مطالعه میشه اما عملا کسی حرف شریعتیو درک نمیکنه.کاش فقط روز درگذشتش غریبانه بود.خودشم غریبه

برقبانی

سلام دوست عزیز و بزرگوار امیدوارم حالتون خوب باشه و ما رو از دعای خیرتون محروم نکنید. با گزارش تصویری از مراسمات کانون دارالعلم قرآن سبزوار با مداحی کربلایی روح الله غیاثی منتظر حضور و نظر گرمتون هستم. khademoshohada1.ir اللهم عجل لولیک الفرج ایشالله شهید شی. شهادت بنده ی حقیر التماس دعا

امیر مسکنی

گه دهری و گه ملحد و کافر باشد گه دشمن خلق فتنه پرور باشد باید بچشد عذاب تنهایی را مردی که ز عصر خود فراتر باشد... شریعتی به مانند مقتدایش علی مظلوم بود ؛ مذهبیون او را کافر و روشنفکر نماها او را ملا کراواتی می نامیدند... ولی او علی بود...

roli

شریعتی هم درمیان دوست دارانش و هم درمیان دشمنانش مظلوم است... وبهترین دیدگاه را در نگاه سید علی خامنه ای دیدم درباره شریعتی

جای دکتر در دل مردم پابرجاست
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما