آرامش بعد از طوفان در نمایشگاه عکس شش نگاه یک بازیگر

وقتی به طور اتفاقی متوجه شدم نمایشگاه عکس جشنواره تئاتر تک بازیگر رضوی در محل نگارخانه اسرار سبزوار برپاست بدون هیچ معطلی به دیدار این نمایشگاه شتافتم. و دقیقاً به لحظات افتتاحیه رسیدم که مجموعه ای از عکاسان و عوامل اجرایی تئاتر تک ( تئاتر تک، نام مخففی که عوامل اجرایی و دست اندرکاران برای جشنواره ملی دانشجویی تئاتر تک بازیگر رضوی انتخاب کرده بودند.)با چهره هایی شاد و پیروزمندانه از برگزاری موفقیت آمیز یک جشنواره ملی  ، در محل حضور داشتند.
نمایشگاه عکس "شش نگاه یک بازیگر" به همت هنرمند همشهریمان آقای محمود حیطه برپا شده و دور تا دور نگارخانه اسرار  را از عکس های عمدتاً هنری جشنواره تئاتر تک بازیگر رضوی پر کرده است.
بعضی از عکس ها طبق معمول هر نمایشگاه عکس دیگری به خاطر زاویه دید یا سوژه خاص و منحصربه فردی که داشتند به رویم تأثیرعاطفی عمیقی گذاشته و برای لحظاتی مرا مجذوب خود می کردند اما از آنجایی که به طور کلی در زمینه هنر عکاسی اطلاعات کافی ندارم ، به صورت تخصصی نمی توانم هیچ نظری در باره این نمایشگاه ارائه دهم.
اما مسأله مهمتری که در جریان بازدید از این نمایشگاه برای من مطرح شد این بود که به شدت یاد روزهای پر تب و تاب و پرخبر برگزاری جشنواره تئاتر تک بازیگر رضوی افتادم.
برای من که به واسطه آشنایی نسبتاً نزدیکم با تعدادی از عوامل اجرایی جشنواره تا حدودی در جریان همه تلاش ها و زحمات پشت صحنه این برنامه مهم هنری در شهر سبزوار بودم ، اینک دوباره مروری بر روزهای پر شور برگزاری جشنواره به بهانه یک نمایشگاه عکس حس جالبی داشت.
همیشه می گویند آرامش قبل از طوفان ، اما در روز افتتاحیه این نمایشگاه می توانستی آرامش شیرین بعد از طوفان را در چهره تعدادی از عوامل اجرایی جشنواره مشاهده کنی .  محمد اکبری (مدیراجرایی)، حسن شمس آبادی(مسئول کمیته روابط عمومی) ، فاطمه شریف نیا(مسئول دبیرخانه) ، سید نورالله رضوی (دبیرجشنواره) و همه زحمت کشان دیگری که در حدود یکی دو هفته مانده به برگزاری جشنواره هربار می دیدیشان چهره هاشان مملو از خستگی سرکوب شده ای بود که درگیری شدید در کوران کارهای اجرایی اجازه نمی داد ذره ای از آن همه خستگی را به زبان بیاورند. اما به خوبی قابل درک بود که در اثر پیگیری های نفس گیر ماه های قبل و کارشبانه روزی هفته های آخر چه قدر تمام انرژی های جسمی و فکریشان ته کشیده و برای یک تجدید قوای مختصر شاید حتی محتاج به دو ساعت خواب بدون دغدغه باشند که آن روزها برایشان سراب بود...
جشنواره ملی تئاتر تک که برای اولین بار درکشور برگزار شد بی شک یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی و هنری دارالمومنین سبزوار در سال 91 بود که به همت حوزه فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری و همکاری تعدادی دیگر از ادارات و نهادهای شهرسبزوار در آخرین روز اردیبهشت و روزهای ابتدایی خرداد ماه اجرا گردید.
با این همه دیدگاه های مختلفی نسبت به برگزاری تئاتر تک بازیگر رضوی وجود داشت . نظرات انتقادی و  مخالفت آمیز تا نظرات موافق و تحسین و تقدیرهای متعدد از روند برگزاری این جشنواره.
در روزهای برگزاری جشنواره با اینکه خود کمتر وقت نوشتن داشتم اما مطالب نوشته شده توسط دیگر همکاران رسانه ای را مطالعه می کردم و از اکثر این نظرات موافق و مخالف با خبر می شدم.
 همان روزها نشریه اورنگ که به نسبت اینکه یک نشریه دانشجویی است ، در دانشگاه حکیم سبزواری فعالیت حرفه ای و قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته است ، به صورت لحظه به لحظه پوشش خبری  و تحلیلی خوبی درمورد این جشنواره ارائه می داد. به طوری که حتی اگر بعضی از تئاترها یا بعضی بخش های کلی جشنواره را شخصاً از دست می دادی ، با مطالعه اورنگ می توانستی از کم و کیف کلی آن با خبرشوی . ب
رخی دیگر از سایت های محلی و خبرگزاری های ملی نیز به انتشار گزارش ها و تحلیل هایی از روند برگزاری این برنامه در سبزوار می پرداختند. برنامه ای که توانست مدیران ارشد فرهنگی و هنری خراسان رضوی و تعدادی از مقامات مسئول کشوری مستقر در تهران و مجموعه ای ازهنرمندان تئاتر دانشجویی را از سرتاسر کشور در سبزوار مهد کهن فرهنگ وهنر خراسان گرد آورد.
اما شاید یکی از نقد های مهمی که به برگزاری جشنواره تئاتر تک وارد می آمد متن نمایشنامه هایی بود که هرچند قرار بود با محوریت مناظرات امام رضا (ع) نوشته واجرا شود ، اما به گفته بسیاری از منتقدین این تئاترها جز اشاره هایی سطحی هیچ اشاره و نشانه دیگری از درونمایه مناظرات امام رضا (ع) را در خود نداشتند.
نقد های دیگری نظیر بی نظمی در اجرای برنامه ها ، صرف هزینه های سنگین ، تأخیرهای آزاردهنده همیشگی در مراسمات افتتاحیه و اختتامیه و ... نیز مطرح می شد که من در اینجا بدون قضاوت در مورد این نقدها و در واقع بدون رد یا پذیرش هریک از آنها ، از کنارشان می گذرم. اما فقط در مورد اولین نقد مطرح شده معتقدم این موضوع که آیا تئاترهای اجرا شده در جشنواره ملی تئاتر تک به اندازه کافی از درونمایه مناظرات رضوی برخوردار بود یا نه ، باید کمی منصفانه تر به قضیه نگاه شود. چرا که در هیچ زمینه ای ، هرگز نمی توان از اولین کارها انتظار کامل بودن را داشت . بلکه هر وقت در رابطه با هر موضوعی برای اولین بار اقدامی صورت می گیرد ، باید کم و کاستی های موجود در آن را نه به عنوان نقطه ضعف ، بلکه به عنوان اقتضای اولین بودن آن محسوب کرد.
جشنواره ملی دانشجویی تئاتر تک بازیگر رضوی نیز در خردادماه 91 برای اولین بار در کشور در دارالمومنین سبزوار قطب فرهنگی شمال شرق کشور  برگزار شد ، لذا نه تنها نباید با دید سخت گیرانه ای به متن  نمایشنامه ها نگریست ، بلکه باید آن ها را به عنوان اولین تجربه های هنری جوانان کشور در این زمینه تخصصی ارج نهاد.
اما اگر از حق نگذریم علاوه بر اینکه جشنواره تئاتر تک در نوع خود اولین گام بود و همین اولین بودن ارزش های خاص خود را به این جشنواره می داد ، از یک نگاه دیگر برگزاری آن ، مانند برگزاری هر جشنواره ملی فرهنگی ، هنری  دیگری فواید عمومی متعدی نیز برای دارالمومنین سبزوار به ارمغان آورد. چرا که در خلال برگزاری هریک از این جشنواره ها حجم عظیمی از اعتبارات خارج از بودجه های جاری شهرستان ، از دستگاه های گوناگون مدیریتی در مرکز استان یا پایتخت به شهرهای محل برگزاری روانه می شوند که خود این بودجه های مازاد ، زمینه های اشتغال زایی موقت و بعضاً اشتغال دائمی تعدادی از جوانان شهر را فراهم می آورد و نیز نفس برگزاری چنین برنامه هایی موجب معرفی هرچه بیشتر و گسترش و اشاعه فرهنگ با ارزش بومی به میهمانانی می شود که از سرتاسر کشور برای شرکت در یک جشنواره حضور به هم می رسانند.
البته پر واضح است در هر شهری برای اینکه بتوان نهایت استفاده فرهنگی را از برگزاری چنین برنامه هایی  به عمل آورد ، نیاز به برنامه ریزی های دقیق و عزم همه جانبه همه مردم و مسئولین آن شهر وجود دارد . لیکن به اعتقاد اینجانب حتی در بدترین شرایط هم ، برگزاری جشنواره های ملی فرهنگی و هنری  به هرحال تأثیرمثبت فرهنگی خود را در هر شهر و منطقه ای به جای خواهد گذاشت.
اما در اینجا می خواهم بر یک مطلب تأکید کنم ، و آن اینکه از موفقیت آمیز و نتیجه بخش بودن جشنواره تئاتر تک وقتی بیشتر مطمئن  می شویم که بدانیم طبق اطلاعات غیررسمی که بین هنرمندان تئاتر سبزوار منتشر شده است ، امتیاز دبیرخانه دائمی جشنواره ملی دانشجویی تئاتر تک بازیگر رضوی توسط جواد جعفری مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان رضوی به حوزه فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری اعطا شده است. این خبری است که هرچند هنوز هیچ یک از مسئولین دانشگاه حکیم سبزواری یا مقامات فرهنگی شهرستان سبزوار به صورت رسمی اعلام نکرده اند ، اما در صورت صحت می تواند یک دست آورد مهم فرهنگی و هنری برای شهر سبزوار این مهد کهن فرهنگ و تمدن خراسان باشد.
البته در پایان باید این موضوع را خاطرنشان کنیم که اگر  خبر فوق صحت داشته باشد ، باید همه مسئولین فرهنگی شهرستان سبزوار نهایت مراقبت خود را به عمل آورند تا مبادا این فرصت طلایی درسایه بی توجهی ها و غفلت های احتمالی نادیده گرفته شده و به دست فراموشی سپرده شود.
به هرحال اکنون حدود یک ماه از برگزاری تئاتر تک می گذرد و  از آن همه روزهای پر تب و تاب این جشنواره ملی ، تنها خاطراتی شیرین به جای مانده است که با مشاهده عکس های تعدادی از هنرمندان همشهری مان در نگارخانه اسرار در محل خانه فرهنگ دانشجو  این خاطرات برای هر بیننده ای تداعی می شود.

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
افتتاح جشنواره ملی دانشجویی تئاتر تک بازیگر رضوی در سبزوار
نظرت را بنویس
comments

تئاتری

ًسلام.کار انجام دادنش پیشکش.خدا رو شاکریم که مثل همیشه مشکل تراشی نکرد..سرجاش بشینه مفیدتره.مگه کار هم بلده ارشاد.در این جشنواره هم که با همت دانشگاه حکیم و هنرمندان سبزواری به خوبی برگزار شد این اداره هیچ نقشی نداشت.هیــــــــــــــــــــــــــتتچ.بنده شاهد و گواه.اینو همه میدونن.حتما" کامنت قبلی رو هم یکی از خودشون مثلا" ............... گذاشته.آمارش هست که صب تا شب یا پای اینترنت تا ببینه بقیه راجع بهش چی میگن یا زل زده به دوربین های مدار بسته ارشاد (23 ) و ملت رو دید میزنه..دفتر ریاست جمهوری اینقدر دوربین ندارن.ندید بدید

b.....r

اینکه فقط از همه کسانی که در جشنواره تئاتر تک شرکت داشتند شما اسم سه چهارنفر را آورده اید درست نیست. یا اسم نمی آوردیدیا همه را می گفتید. زحمات خیلی ها نادیده گرفته شده . مثلاً اصلاهیچ اشاره ای به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نرکردید. دفعه بعد منصفانه تر مطلب بنویسد

حسن شمس ابادی

مر سی......وافعا خاطرات شیرینی به جا مانده است در باید از جناب محمود حیطه تشکر کنیم
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما