جواد دباغی مقدم:

سبزوار چه مرکز استان بشود یا نشود، دیار زرخیز فرهنگ، ادب و هنر است

موضوع مرکز استان شدن سبزوار در هفتصدمین سال ظهور نهضت ملی مذهبی سربداران که به تشکیل اولین حکومت مردمی شیعه در ایران منجر شد، در بسیاری از رسانه های محلی غرب خراسان رضوی داغ شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، این موضوع به خصوص بعد از سخنرانی علنی یکی از نمایندگان سبزوار در مجلس شورای اسلامی درباره شایستگی و نیاز سبزوار برای استان شدن در معرض توجهات بیشتری قرار گرفت.

عده ای این سخنرانی را با توجه به لایحه تقسیمات سیاسی کشور که دولت یازدهم در ماه های اخیر در حال کار بر روی آن بود، بسیار ضروری دانستند تا مطالبه مردم شهرستان های محدوده استان سربداران(سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن ، ششتمد و ...) به گوش دولت تدبیر و امید برسد و حق آنان را در تصمیم گیری های خود لحاظ کند.

اما عده ای دیگر معتقد بودند ، طرح علنی این موضوع در صحن مجلس نوعی اقدام شعارگونه جهت استفاده های تبلیغاتی بوده و از اینگونه اعلام آمادگی ها در 35 سال گذشته توسط نمایندگان ادوار مختلف و سایر مسوولان ارشد شهرستان سبزوار همواره مطرح شده و تا کنون به نتیجه نرسیده است و فقط  می تواند منجر به برانگیختن حساسیت های منطقه ای در سایر نواحی بشود که در امر استان شدن با سبزوار رقابت می کنند.

اسرارنامه نیز همان زمان در مطلب مستقلی به این موضوع پرداخت که شما گرامیان می توانید برای مطالعه آن به پیوند زیر مراجعه نمایید:

تشکیل استان سربداران حق مسلم و نیاز ضروری مردم غرب خراسان رضوی است
 

با این حال ورای اینکه ببینیم اقدامات و پیگیری های نمایندگان و سایر مسوولان اجرایی کهن شهر سبزوار برای تشکیل استان سربداران چگونه است و آیا این بار هم پای شعار و گول زدن افکار عمومی در میان است یا واقعا قرار است کارهای لازم در جهت رسیدن مردم شمار زیادی از شهرستان های غرب و جنوب غرب خراسان رضوی به حق خود در تشکیل استانی جدید به مرکزیت سبزوار صورت پذیرد، مسأله اینجاست که سبزواری ها از دو منظر وجود شایستگی ها و نیازمندی های لازم ، استان شدن را حق و احتیاج ضروری خود می دانند و همواره برای آن تلاش خواهند کرد. البته موضوع (هم شایستگی و هم نیازمندی همزمان سبزوار برای استان شدن) باید در مطلب مفصل دیگری مورد بحث قرار گیرد.

با این حال این بدان معنا نیست که تمام هویت کنونی یا توسعه آتی شهر سبزوار و مناطق اطراف آن در گرو موضوع استان شدن باشد. بلکه توسعه واقعی دیار سربداران می تواند همین حالا نیز با اقدامات جدی و آگاهانه مسوولان و حمایت مردم و رسانه های محلی رقم بخورد و این حقیقت به یک باور عمومی تبدیل شود که به قول جواد دباغی مقدم خبرنگار با تجربه سبزواری و سردبیر یکی از پرمخاطب ترین رسانه های محلی غرب خراسان رضوی ، سبزوار چه مرکز استان بشود یا نشود ، دیار زرخیز فرهنگ ، ادب و هنر هست و خواهد بود.

اینک پس از بیان این مقدمه ، مناسب است جدیدترین مطلب انتقادی منتشر شده در خبرگزاری سبزوارنیوز به قلم جواد دباغی مقدم را در ارتباط با موضوع مرکز استان شدن سبزوار و رفتار مسوولان و نمایندگان شهرستان در قبال این حق مردم غرب خراسان رضوی  مطالعه نمایم:

 

واشکافی روایت نخ نمای بازی با افکار عمومی

عاقبت "سبزوار" مرکز استان سربداران می شود در صورتی که دو باشگاه "استقلال و پرسپولیس" نیز خصوصی شوند!

سبزوارنیوز/ اولین بار "حسین هراتی" یکی از دو تخستین نماینده های شهرمان، موضوع استان شدن سبزوار را در صحن علنی محلس شورای اسلامی مطرح کرد، از آن هنگام بیش از 30 سال می گذرد و امروز نه تنها این اتفاق نیفتاده است بلکه این روایت شبیه قصه خصوصی سازی دو باشگاه پرطرفدار پایتخت است که مسئولان سازمان تربیت بدنی و وزارت ورزش فعلی، برای بیمه کردن ماندگاری خود در ساختمان سئول، دست به هر کاری می زنند.

پس از قطعی شدن تقسیم خراسان بزرگ به استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، این حکایت برای همیشه تمام شد، بگذریم که ناکارآمدی مسئولان شهرمان در این تقسیمات بسیار به چشم آمد، اما پرونده این حکایت برای همیشه بسته شد.

ظاهرا موضوع استان شدن سبزوار برای خیلی ها ممر درآمد و جذب افکار عمومی شده است، یا برای ادامه حضورشان در ساختمان شیک بهارستان، یا برای دست یابی به موقعیت های ویژه در شهرستان بزرگ سبزوار، اما هرچه که هست، این بازی چندان جذاب نیست، چرا که این واخواهی های بیهوده منتج به این می شود که نگاه مثبت عمومی به فعالیت های دولت و نظام را به چالش خواهد کشید.

موضوعی که به تنهایی می تواند در رفتار مردم شهرمان اثرگذار و بسیار آسیب پذیر جلوه کند! به این معنی که درصورتی که دولت با مرکزیت سبزوار موافقت نکند یعنی سبزواری ها شایستگی ندارند و یا هر برداشت منفعلانه تر دیگر!

به هرحال استقلال و پرسپولیس دو تیم تهرانی هستند که تقریبا از همان دوره 30 سال گذشته در دوره های زعامت عفوری فرد، هاشمی طبا، مهرعلیزاده، علی آبادی، سعیدلو، عباسی بارها و بارها گفته شده است که این دو باشگاه به مردم سپرده خواهند شد، اما این اتفاق نه تنها نیفتاده است بلکه تا امروز محبوبیت این دوستان را در نزد ورزش دوستان، باعث شده است و چه بهتر از این خبر خوش برای مدیران بلندمرتبه سازمان ورزش و وزارت ورزش فعلی!؟

نگاهی تو أم با دقت نظر و ژرف اندیشی به این داستان حاکی از آن است که جهت دهی به افکار عمومی تا امروز بهترین مسیر و البته حربه ای مناسب برای کسب رأی و فرستادن اشخاص به خانه ملت و حتی شورای اسلامی شهرمان را باعث شده است، موضوعی که به لحاظ عاطفی و روانی مردود بوده و قابل پذیرش هم نیست.

کاش مسئولان تا به امروز سبزوار به رفتار خود تأملی داشته باشند و بجای دادن وعده های غیرعملی، به توسعه جدی دیار سربداران توجه می کردند. موضوعی که اگر اتفاق می افتاد، امروز نشریات منفعل و بسیار بی کیفیت، نماینده رسانه های سبزوار نمی شدند و مسئولان شهرمان پیش از آنکه اهالی قلم به فکر آن باشند، خود ریشه این پلشتی ها را می خشکاندند تا که امروز علت عدم انتشار نشریات وزین از زبان غلامحسین ثنایی فر و اسماعیل جوکار، نبودن اعتبار نباشد!

و چه زشت است مسئولیت بر چنین فضایی از سوی کسانی که خود را خادم مردم می دانند! کاش می توانستند به این فکر کنند که سبزوار چه مرکز استان بشود یا نشود، دیار زرخیز فرهنگ و ادب و هنر است و خواهد بود.

جواد دباغی مقدم

منبع: خبرگزاری محلی سبزوارنیوز

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

اظهارات عجیب نماینده نیشابور درباره ارتباط سبزوار و اسفراین

نظرت را بنویس
comments

2403 --- 0912

آفرین. درود بر اقای دباغی مقدم عزیز سبزوار خوشبختانه همه شرایط و استعدادهای لازم برای رشد و ترقی را دارد. درست است که شهری کویری است اما در دنیای مدرن امروز کویری یا کوهستانی بودن ملاک های مهمی نیست الان ما در ایران خودمان شهرهای قم و یزد و کرمان و سمنان را داریم که با اینکه کویری تر از سبزوار هستند اما توسعه یافته و صنعتی و پیشرفته هستند قم حتی کلانشهر است مهم همت و عرضه مردم سبزوار است که خدا را شکر در این زمینه پیشرو همه شهرهای خراسانیم. حالا با این اوصاف اگر به قول اقای دباغی استان هم نشویم بازهم مهمترین و ابادترین شهر خراسان بعد از مشهدیم که باز جای شکرش باقی است اما بازهم استان شدن را که از اولویت های ماست فراموش نمی کنیم از مجله وزینتان ممنونم که به این خوبی مسائل شهرمان را پیگیری می کنید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما