حمایت نماینده سبزوار از اجرای فاخر گروه موسیقی داروگ در دیار سربداران

اجرای آیینی رزم رستم و سهراب توسط گروه هنری داروگ به سرپرستی حمیدرضا سیدنیا در اردیبهشت 93 چنان شور و استقبال گسترده ای را در دیار سربداران به وجود آورد که می توان از آن به عنوان یک نقطه عطف مهم در هنر موسیقی سبزوار در چند دهه اخیر یاد کرد.

چرا که تا کنون روال کار به این شکل بوده است ، که موسیقی معمولا جزء شاخه های کمتر پذیرفته شده هنری در میان مسوولان و قشرهای مذهبی شهرستان محسوب می شد. اما اجرای فاخر گروه داروگ با موضوع «رزم رستم و سهراب» که با تلفیق 3 شاخه هنری موسیقی ، تئاتر و شعر به همراه ورزش های باستانی و پهلوانی انجام شد، یک بار دیگر ثابت کرد هنر اصیل به خوبی می تواند محمل مناسبی برای انتقال ارزش های فرهنگی و تمدنی در هر شهر و منطقه جغرافیایی باشد.

خصوصا در کهن شهری مانند سبزوار که ریشه فرهنگی خراسان و یکی از خاستگاه های تاریخ اساطیری ایران است و از قضا طبق اسناد و مدارک تاریخی محل رزم رستم و سهراب نیز بوده است.

هرچند همگان می دانند که حکیم فردوسی قهرمان های خود از جمله رستم و سهراب را در شاهنامه با تخیل شاعرانه اش پرورانیده است، اما براساس بعضی شواهد و قراین این دو پهلوان در واقعیت امر نیز با اندکی تفاوت نسبت به داستان های مبالغه شده شاهنامه، وجود داشته اند.(منبع) و طبق منابع تاریخی معروف است که سبزوار شهر دیرینه های پایدار با تاریخ تمدنی حدوداً 12 هزارساله ای که دارد (منبع) و به عنوان نماد تاریخ ایران شناخته شده است(منبع) ،  محل رزم رستم و سهراب دو قهرمان مشهور شاهنامه فردوسی بوده است و آرامگاه سهراب در میدان «سپید دژ» این شهر باستانی واقع شده است. (منبع)

بنابراین چه فرصتی از این بهتر که گروهی از بهترین هنرمندان سبزواری ، با تلاش فاخر خود زمینه یادآوری این رویداد کهن را فراهم آورند و اثری خلق کنند که هم مانند  دفعات قبلی مورد توجه و پسند عموم مردم قرار گیرد و هم بتواند رضایت و حمایت مسوولان ارشد و مقامات محلی را به خود جلب کند.

به نظر می رسد ، اجرای فاخر گروه داروگ از 9 تا 28 اردیبهشت گذشته به مدت 20 شب که تقریبا تمام شب ها سالن محل اجرا از جمعیت سبزواری های هنردوست پر شد و مقامات و مسوولانی نظیر مهندس شعبانی عطار معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار ، محمدرضا محسنی ثانی نماینده مردم غرب خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی ، دکتر طالبی شهردار محترم سبزوار ، اکثر اعضای شورای اسلامی شهر سبزوار ، دکتر حدادنیا رئیس دانشگاه حکیم سبزواری ، دکتر مسلم رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و .... به تماشای خود فراخواند و تحسین آنان را برانگیخت.

اینک نیز در حسن ختام این اجرای 20 روزه در سبزوار قرار است محمدرضا محسنی ثانی فردا جمعه 2 خردادماه به جهت تشویق و حمایت از این اثر فاخر  برای دومین بار طی یک مراسم اختصاصی و رزرو تمام سالن محل اجرا برای میهمانان مدعو خود به تماشای این اثر فاخر هنری برود که خبر آن در وبسایت این نماینده مجلس به شرح زیر درج شده است:

 

حمایت و استقبال محمدرضا محسنی ثانی از اجرای آیینی گروه موسیقی داروگ

محمدرضا محسنی ثانی نماینده مردم شریف منطقه سبزوار بزرگ ، به جهت تشویق و حمایت از اثر فاخر هنری گروه داروگ با موضوع اجرای آیینی رزم رستم و سهراب که اخیرا در کهن شهر سبزوار به اجرا درآمده است ، فردا به مشاهده این برنامه هنری می رود.

به گزارش روابط عمومی وبسایت محمدرضا محسنی ثانی ، این نماینده مجلس البته پیش از این در نخستین روزهای اجرای گروه داروگ به تماشای برنامه آنان در تالار کاشفی مجتمع فرهنگی هنری اسرار سبزوار رفته بود ، اما این بار چند روز پس از اختتامیه این اجرا ، یک مرتبه دیگر تالار کاشفی سبزوار  میزبان این برنامه هنری خواهد شد.

در دعوت نامه هایی که برای شرکت در این مراسم به دست شماری از همشهریان سبزواری رسیده است، زمان دقیق این اجرا بعد از ظهر جمعه 2 خرداد 93 ساعت 18 الی 20 ذکر شده است.

گروه موسیقی داروگ که به سرپرستی حمیدرضا سیدنیا از هنرمندان شناخته شده سبزواری اداره می شود، برای ارائه این  اجرای آیینی از نبرد رستم و سهراب در سبزوار که تلفیق چند شاخه هنری و ورزشی با محوریت موسیقی است حدود دو سال تمرین کرده و سرانجام به خلق اثری فاخر و ماندگار موفق شده است.

 

 

منبع: وبسایت محمدرضا محسنی ثانی

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نقدی بر اثر فاخر و جدید گروه موسیقی داروگ در سبزوار به قلم حسین خسروجردی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما