آغاز مطالعات باستان شناسی در سبزوار گنجینه کشف نشده تاریخ ایران

 سرپرست معاونت ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري خراسان رضوي خبر از آغاز پژوهش‌هاي باستان شناسي و گمانه زني سايت موزه سبزوار مربوط به پنج هزار سال قبل داد. 
به گزارش وبسایت سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ، حسین عباس زاده محوطه‌ی اجاری این پژوهش را در مساحتی حدود 5 هكتار اعلام کرده و آن را در راستای ایجاد یک مجموعه گردشگری تاریخی و فرهنگی بزرگ در محدوده شهر تاریخی سبزوار و همچنین در جهت افزایش پایداری گردشگری در استان خراسان رضوی دانسته است.
مجله اینترنتی اسرارنامه در پی انتشار این خبر ضمن استقبال از این اقدام مثبت در جهت شناخت بخش هایی از پتانسیل های تاریخی و فرهنگی سبزوار ، امیدوار است دوره بی اعتنایی و کم توجهی به توانمندی های تاریخی این کهن شهر با اهمیت خراسان در گذشته و امروز به پایان رسیده باشد. 
مدتی قبل نیز خبرهای دیگری در راستای ساخت نمادهای حجمی نهضت پرافتخار سربداران که تشکیل دهندگان نخستین حکومت مردمی شیعه در تاریخ ایران بودند و نیز ساخت تندیس رزم اسطوره ای رستم و سهراب در سبزوار توسط شورای اسلامی شهر مطرح شد. انجام این هردو فعالیت فرهنگی و هنری می تواند گام موثردیگری باشند برای معرفی بخش هایی از تاریخ سبزوار به عنوان شهری با 6هزار سال تاریخ و 2هزار سال بالندگی ، که در اثر کم توجهی های مسئولین محلی و استانی در سالهای گذشته به گنجینه کشف نشده ی تاریخ ایران تبدیل شده است.
البته متأسفانه شورای شهر سبزوار که ظاهراً مجری اجرای دو پروژه نماد حجمی سربداران و مجسمه رزم رستم و سهراب در سبزوار است ، درماه های اخیر هیچ اطلاع رسانی دقیقی دراین زمینه نکرده و شهروندان سبزوار در جریان روند کار قرار نداده است. لیکن امید می رود شورای سوم شهرسبزوار در واپسین سال خدمت خود با اجرای عملی این دو پروژه مهم فرهنگی در سبزوار خاطره ای ماندگار از خود به جای بگذارد.
مجله اینترنتی اسرارنامه پیش از این به وجود برخی کم کاری ها در زمینه شناخت و معرفی فرهنگ و تاریخ شهر سبزوار اشاره کرده و راهکارهای عملی ای را پیشنهاد داده بود . برای مطالعه این مطلب هم اکنون می توانید به پیوند قرار گرفته در بخش کوچه پس کوچه پیوندها در انتهای همین صفحه مراجعه کنید.
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما