معاون متوسطه آموزش و پرورش سبزوار اهداف تشکیل پژوهش سرای دانش آموزی اسرار را تشریح کرد

سید رضا خاتم پور معاون مقطع متوسطه آموزش وپرورش سبزوار طی گفتگویی، به اهداف و فلسفه تشکیل پژوهشسرا و برخی از اقدامات پژوهش سرای دانش آموزی اسرار شهرستان سبزوار در سال گذشته و ماههای آغازین  سال اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی و عزم ملی اشاره کرد.

هدف از ایجا پژوهشسرا چیست و این مراکز چه اهدافی را دنبال می کنند؟

ایجاد پژوهشسرا از ابتکارات جناب آقای دکتر فانی وزیر محترم آموزش و پرورش در سال های گذشته بود و هدف از ایجاد این مراکز اشاعه فرهنگ پژوهش و تحقیق فردی و گروهی در بین دانش آموزان؛ رشد و توسعه بنیه علمی و پژوهشی دانش آموزان و ایجاد زمینه برای بروز خلاقیت های آنان؛ تشویق و ترغیب دانش آموزان به تلفیق دانش نظری و فعالیت های عملی و کاربردی؛ هدایت و راهنمایی دانش آموزان در جهت علایق و استعدادهایشان؛ فراهم نمودن امکان دستیابی دانش آموزان به یافته های جدید علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور؛ ایجاد زمینه مشارکت دانش آموزان مستعد در انجام پژوهش های ملی و منطقه ای و تشکیل حلقه واسط بین یافته­های دانش آموزان با حل مسئله است.

سیاست های کلی پژوهشسراها چگونه تدوین می شود؟

سیاست گذاری ها، برنامه ریزی های کلان و نظارت و ارزشیابی در سطح کشور توسط معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی وزارت و در استان توسط معاونت متوسطه انجام می پذیرد. در سطح شهرستان پژوهشسرا زیر مجموعه این معاونت است اما سیاست های کلی پژوهشسرای اسرار در کمیته برنامه ریزی منطقه مرکب از رئیس اداره آموزش و پرورش سبزوار جناب آقای دکتر بینش( رئیس کمیته )؛2ـ معاون آموزش متوسطه که بنده خودم عهده دار این مسئولیت هستم ؛3ـ معاون پشتیبانی جناب آقای محرابی؛4ـ رئیس پژوهش سرا ی اسرار دکتر نصرآبادی ؛5 ـ مسؤول واحد آموزش؛6 ـ مسؤول واحد پژوهش؛7ـ مسؤول واحد پشتیبانی؛ 8 ـ یـک نفر از دبـیران صاحبنظر در امــور پژوهشی ( ترجیحاً در رشته های علوم پایه ) به انتخاب معاون آموزشی؛9ـ نماینده دانش آموزان پژوهشگر به انتخاب اعضای پژوهش سرای دانش آموزی تدوین می­شود.  مصوبات این کمیته لازم اجرا بوده و مدارس ملزم به همکاری با پژوهشسرا برای اجرای بهتر مصوبات هستند.

مهمترین وظایف این مراکز چیست و در پژوهشسرای سبزوار چه اقداماتی صورت گرفته است؟

مهمترین وظایف این مراکز برنامه ریزی برای ایجاد زمینه های بروز خلاقیت و نوآوری دانش آموزان؛  برنامه ریزی برای تقویت روحیه همکاری و مشارکت دانش آموزان در انجام فعالیت های علمی و پژوهشی؛  برگزاری کنفرانس ها و همایش ها و جشنواره های علمی؛  ایجاد بانک اطلاعاتی مورد نیاز دانش آموزان ؛  ایـجاد کـارگاه ها و آزمایشگاه ها و کتابخانه مورد نیاز برای انجام پژوهش های دانش آموزی؛  حمایت از دانش آموزان پژوهشگر و نظارت و هدایت طرح های تحقیقاتی آنان؛ 7 ـ ایجاد زمینه برقراری ارتباط پژوهشگران دانش آموز با سایر نهادها و مؤسسات علمی و پژوهشی و آموزشی؛  تشکیل انجمن های علمی دانش آموزی؛  به کارگیری دبیران و اساتید مجرب برای آموزش و راهنمایی طرح های پژوهشی دانش آموزان؛  استفاده از نظرات و پیشنهادهای صاحبنظران امر تعلیم و تربیت؛  بـــرنامه ریـــزی جهت اجرای سیاست های مصوب شورای برنامه ریزی و کمیته برنامه ریزی پژوهش سرا؛  برگزاری مسابقات علمی، پژوهشی و آزمایشگاهی؛  تشکیل نمایشگاه هایی از دست ساخته ها و نتایج پژوهشی دانش آموزان؛  فراهم نمودن زمینه های مشارکت دانش آموزان پژوهشگر در پژوهش های ملی و منطقه ای؛ برقراری ارتباط ا مدیران واحدهای آموزشی برای شناساندن فعالیت های پژوهش سرا و جلب نظر دبیران به اهمیت تحقیق و پژوهش در رآیند یاد دهی ـ یادگیری و نیز تشویق دانش آموزان به مطالعه و تحقیق؛  مشارکت در مجامع علمی و پژوهشی؛  ارائه گزارش های مرحله ای به شورای برنامه ریزی؛  تأمین منابع مالی مورد نیازاست که به نظر بنده با توجه به تغییرات ایجاد شده در سال گذشته به این وظایف در سطح مطلوبی دست یافته و با اجرای برنامه­های آینده به نظر بنده چشم انداز مطلوبی پیش روی این مرکز است. به طور مثال در یک سال اخیر به برخی از مهمترین فعالیت های این مرکز با توجه به وظایف تعریف شده و بر اساس مصوبات کمیته برنامه­ریزی به شرح زیر می توان اشاره کرد.

آموزش: برگزاری کلاس­های آموزش رایانه ، شیمی ؛ زیست شناسی و ژنتیک فیزیک، شعر  وداستان و نانو و.. کنکور: تشکیل کمیته کنکور شهرستان با دبیری مدیر پژوهشسرا و تدوین برنامه های لازم جهت فراهم نمودن زمینه مساعد برای دانش آموزان جهت مطالعه با همکاری صمیمانه مدیران پیش دانشگاهی، تشکیل کلاس های کنکور با کمترین هزینه در دبیرستان های حاشیه و با استفاده از نیروهای موظف پژوهشسرا

المپیاد: برگزاری ستاد آینده باوران جهت تقدیر از دانش آموزان المپیاد و تشکیل کلاس آمادگی المپیاد مرحله دوم در پژوهشسرا 

علوم نوین: برگزاری کلاس آمادگی نانو برای دانش آموزان با استفاده از اساتید دانشگاه حکیم ، برگزاری آزمون نانو در سبزوار (سال گذشته دانش آموزان سبزوار در مشهد آزمون دادند) و شش برابر شدن شرکت کنندگان در المپیاد نسبت به سال گذشته، تشکیل کلاس آمادگی چهارمین مسابقه نانو برای همکاران و علاقه مندان برای نخستین بار در سبزوار، تشکیل کارگاه خلاقیت و از ایده تا عمل با همکاری بنیاد نخبگان شهرستان.

همایش­ها: برگزاری همایش شب شعر عاشورایی، دو همایش مدیریت پسماند با همکاری سازمان پسماند شهرداری، همایش تجلیل از برگزیدگان جشنواره خوارزمی در سال گذشته و اهدائ جایزه، برگزاری همایش آشنایی با هوافضا و پرتاب موشک و ...

تجهیزات و امکانات: خرید دو سری کتاب کامل تست برای تمام دروس، منابع مورد نیاز المپیاد نانو و ...

مهمترین چالش پیش روی این مراکز را چه می دانید؟

به نظر بنده مهمترین چالش قهر بودن دانش آموزان، والدین و مدارس ما با این مرکز بود که بعد از تغییرات صورت گرفته در سال اخیر این مشکل روز به روز کم رنگ تر می شود به گونه ای که تعداد اعضا پژوهشسرا در امسال به بیش از 10 برابر رسیده است. در زمینه آشتی با همکارا ن با توجه به استقرار گروه های آموزشی در این مرکز و اختصاص یک اتاق به معاون پژوهشی، تهیه جدیدترین کتاب تست در مورد رشته مربوطه و در اختیار گذاشتن امکانات برای همکاران این مشکل هم در حال کم رنگ شدن است. در زمینه آشنایی خانواده سعی شده با برگزاری مداوم کارگاه و کلاس با کیفیت و شرکت در جلسات انجمن اولیا و مربیان مدارس به این مهم برسیم. چالش دوم نبود بودجه است اما خوشبختانه تمام اقدامات بالا با مدیریت و خوش فکری مدیریت جدید و بدون یک ریال بودجه دولتی انجام گرفته و تمام بدهی قبلی پژوهشسرا پرداخت و هیچ بدهی به هیچ بخشی وجود ندارد. و تمام پرداخت ها به روز صورت می گیرد.

مهمترین برنامه های آینده این مرکز چیست؟

مهمترین برنامه این مرکز آماده نمودن بستر برای دانش آموزان مستعد در تمامی زمینه ها است که برنامه اجرایی بلند مدت آن تهیه شده تا در جلسات آینده کمیته برنامه ریزی طرح شود اما مهمترین رئوس این برنامه آشنا کردن دانش آموزان با علوم نوین، برگزاری همایش پژوهش در خانواده (که طرح آن به استان به عنوان طرح پایلوت ارسال خواهد شد) گسترش مهارت های  فنی در  بین دانش آموزان و کشف استعدادها می باشد.

تابستان امسال پژوهشسرا در صدد تشکیل کلاس های مختلف در زمینه رباتیک، هوافضا، نجوم، شعر وداستان و می باشد که با توجه به هزینه مناسب و سطح کیفی بالا انتظار استقبال زیادی را از طرف خانواده های محترم و همشهریان عزیز داریم.

سیدرضا خاتم پور در پایان ضمن تشکر از همراهی مدیریت محترم آموزشو پرورش سبزوار و سایر دوستان ابراز امیدواری کرد که  پژوهشسرای دانش اموزی اسرار با مدیریت  دکتر نصرآبادی، آقای عدالت منش ، سرکار خانم کوشکی و تمامی همکاران زحمت کش و پرتلاش این مرکز در تابستان و  سال تحصیلی آینده بتواند به این روند رو به رشد بیش از پیش ادامه دهد.

با سپاس از وبلاگ پژوهش سرای دانش آموزی اسرار بابت تهیه بعضی تصاویر مندرج در این متن

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آشنایی با پژوهشسرای دانش آموزی اسرار سبزوار

نظرت را بنویس
comments

بد نیست بدانید که در سال تحصیلی 93-92 که آقای خاتم پور خیلی از فعالیت های این مرکز تعریف می کرد و آن را بهترین سال می دانست طی ارزیابی به عمل آمده در سطح استان خراسان رضوی پژوهش سرای دانش آموزی سبزوار آخرین رتبه در بین مراکز استان بوده و به عنوان ضعیف ترین پژوهش سرای استان معرفی شده است

بنیاد نخبگان شهرستان؟؟؟ این آقا وقتی حتی نمی داند بنیاد ملی نخبگان در استان خراسان رضوی نمایندگی ندارد چطور می تواند اینجوری اظهار نظر کند که در سبزوار بنیاد نخبگان وجوددارد

ایمان

آقای خاتم پور از شما و مسئولین پژوهشسرا متشکریم
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما