رییس شورای اسلامی شهر ششتمد:

اعتراض خود را نسبت به کاهش میزان اعتبار آرامگاه بیهقی اعلام کرده ایم

رییس شورای اسلامی شهر ششتمد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مراتب اعتراض خود را در خصوص کاهش میزان اعتبار تخصیص یافته به منظور توسعه و مرمت آرامگاه بیهقی اعلام داشته ایم.
حسن خالقی افزود: همانگونه که اصل این اعتبار را به نام آرامگاه فرید خراسان گرفته ایم ، بی شک تمام توان و امکانات خود را جهت تحقق کامل آن به کار خواهیم گرفت.
وی ادامه داد: اگر مسئولین شهرستان تصمیم مناسبی اتخاذ نکنند مجبور به پیگیری از مراجع ذیصلاح استانی و کشوری خواهیم شد.
رییس شورای اسلامی شهر ششتمد اظهار داشت: مصلی امام جواد(ع) و آرامگاه ابوالحسن علی بن زید بیهقی به عنوان نگین دیار ششتمد تاکنون مورد توجه جدی مسئولین نبوده و اکنون که این فضا تغییر کرده و این مهم مورد توجه مسئولین استانی و کشوری میراث فرهنگی قرار گرفته است شایسته نمی دانیم مسئولین شهرستان اینگونه به آرامگاه بیهقی بی مهری نمایند.
خالقی گفت: این مجموعه تاریخی که در فهرست آثار ملی ثبت گردیده متأسفانه هنوز حداقل امکانات رفاهی را ندارد و در بسیاری از موارد شرمنده مسافرین و گردشگران عزیز می باشیم.
بخشدار ششتمد نیز گفت: اعتبار آرامگاه بیهقی مبلغ یکصد و پنجاه میلیون تومان بوده که با تصیمیم کمیته برنامه ریزی شهرستان به 100 میلیون تومان کاهش یافته است.
علیرضا عبداللهی افزود: این کاهش اعتبار به پیشنهاد رئیس میراث فرهنگی سبزوار و موافقت مسئولین شهرستان بوده است.
وی ادامه داد: مراتب اعتراض شورای اسلامی و برخی از فعالان و دوستداران میراث فرهنگی ششتمد را به فرمانداری سبزوار اعلام کرده ایم.

*    *    *

لازم به توضیح است ششتمد محل آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی معروف به فرید خراسان دانشمند برجسته قرن ششم هجری در 30 کیلومتری جنوب شهر سبزوار واقع شده است.

از ابوالحسن بیهقی چندین اثر ارزشمند در علوم مختلف برجای مانده و یکی از معروف ترین کتب او «تاریخ بیهق» است که به معرفی تاریخ منطقه سبزوار بزرگ (بیهق قدیم) می پردازد که نواحی وسیعی از غرب خراسان را در بر می گرفته است.

عده ای ابوالحسن زید بیهقی و کتاب او تاریخ بیهق را با ابوالفضل بیهقی و کتابش تاریخ بیهقی اشتباه می  گیرند ، اما این ها  دو شخصیت برجسته و  مجزا در تاریخ ادبیات ایران هستند که هر دو از منطقه سبزوار پایتخت نثر ایران برخاسته اند.

آرامگاه ابوالحسن بیهقی نویسنده تاریخ بیهق که در شهر ششتمد واقع شده است، در صورت دریافت توجه و رسیدگی مناسب می تواند به یکی از جاذبه های با اهمیت گردشگری در غرب خراسان تبدیل شود و مسافران زیادی را به این ناحیه از استان دعوت کند و به رونق گردشگری در این بخش از کشور منجر کمک کند.اما به نظر می رسد بعضی مقامات مسوول در منطقه چنان که باید و شاید نسبت به این دانشمند برجسته و ادیب و مورخ بلندپایه ششتمدی و سبزواری توجه ندارند که همین موضوع سبب اعتراض مردم و مسوولان شهر ششتمد و بعضی رسانه های محلی سبزوار شده است.

با سپاس از آقای مهدی حسین پور خبرنگار پرتلاش ششتمد جهت همکاری درتهیه این مطلب

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

با جابه جایی اعتبار توسعه آرامگاه بیهقی ، حق مردم ششتمد ضایع شد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما