مسئولین پاسخگو باشند / در شناخت و معرفی فرهنگ و تاریخ سبزوار کوتاهی شده است

خبرآغاز مطالعات باستان شناسی هزاره های قبل از میلاد در شهر تاریخی سبزوار در حالی روزهای گذشته در تعدادی از رسانه های خبری منتشر شد ، که تا کنون عملکرد ضعیف دستگاه های فرهنگی و مدیریتی شهرستان سبزوار و استان خراسان رضوی در حوزه مسائل فرهنگی و تاریخی سبزوار انتقادات فراوانی را از جانب مردم و رسانه های محلی برانگیخته است.
انتقادات از آنجا ناشی می شود که با وجود ، توانمندی های بالای سبزوار شهر دیرینه های پایدار در دو زمینه پیشینه تاریخی و فرهنگی ممتاز در میان شهرهای کشور ، تا کنون توجهات و اقدامات عملی بسیار ناچیزی در خصوص شناسایی و معرفی میراث مادی و معنوی این شهر صورت گرفته است.
به طوری که شاید شناخت مسافران و دانشجویان و حتی مردم بومی منطقه نسبت به گذشته شکوهمند تاریخی سبزوار با نام قدیمی بیهق بسیار اندک باشد. و حتی اطلاعاتی توأم با اشتباه و سطحی نگری های رایج در بین مردم رواج داشته باشد.
این درحالی است که سبزوار به شهری با 6هزار سال تاریخ و 2هزار سال بالندگی معروف است و آثار و ابنیه فیزیکی و نیز برخی آداب و رسوم رفتاری کهن این مردم به خوبی قدمت و تمدن دیرینه شهر سبزوار به عنوان یکی از مراکز اصلی فرهنگی و تمدنی خراسان از گذشته تا به امروز را اثبات می کند.
البته افتخار برخورداری از تاریخ و تمدن کهن تنها در انحصار دارالمومنین سبزوار نیست بلکه بسیاری از روستاها و شهرهای حوزه سربداران از چنین افتخاراتی برخوردارند. به عنوان مثال روستای تاریخی مهر در ناحیه ارتفاعات ریوند در حدود 45 کیلومتری غرب سبزوار بقایای یکی از سه آتشکده مهم ایران در دوران ساسانیان را در خود به نمایش گذاشته است  تا از زبان آتشکده آذربرزین مهر برای هریک از علاقه مندان به مطالعه تاریخ  ایران زمین از تمدن و فرهنگ کهن این ناحیه روایت کند. همچنین وجود شمار زیادی از بناها  و آثار تاریخی از جمله کاروانسرای زیبای روستاهای مهر ، مزینان ، زعفرانیه ، تپه های باستانی ، مساجد کهن در شهرهای جوین ، داورزن ، ششتمد و ... ، درختان چندصد ساله در برخی از روستاها از جمله کیذقان ، آرامگاه های تاریخی نظیر بابالنگر جوین ، آرامگاه علی بن زیدبیهقی (ابن فندق) در ششتمد و ... هریک نشان دهنده گوشه هایی از فرهنگ و تاریخ نواحی غرب خراسان از گذشته تا به امروز است. 
لیکن چنانکه در ابتدا گفته شد بسیاری از این بناها و نیز آثار معنوی به جامانده از روزگاران کهن در خطه سربداران درحال حاضر به اندازه کافی شناسایی نشده و به مقصد گردشگری و بازدید مردم بومی و مسافران داخلی و خارجی تبدیل نشده اند.
درپدیدآمدن این نقطه ضعف ، قطعاً تمامی مسئولین و مدیران ارشد شهرستان سبزوار به ویژه شورای اسلامی شهر ، شهرداری ، اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دانشگاه های سبزوار و ... سهم داشته و قطعاً هریک به تنهایی باید پاسخگو باشند . 
در سالهایی که جنگ روانی و تهاجم فرهنگی دشمنان اران اسلامی از درون و بیرون مرزهای کشور مستقیماً هویت فرهنگی و محلی جوانان ما را هدف گرفته است ، این رفتار منفعلانه و ضعیف مسئولین و مدیران شهرهای تاریخی نظیر سبزوار چندان قابل قبول نیست.
البته در چندسال اخیر با راه اندازی چند موزه و برگزاری تعدادی از مراسمات نکوداشت شخصیت های برجسته سبزوار اقداماتی صورت گرفته است.لیکن این مقدار به هیچ عنوان کافی نبوده است.
به نظر می رسد در حال حاضر برخی ادارات و مدیران ارشد شهرستان سبزوار درگیر تعدادی از امور روزمره و جاری نهادهای تحت مدیریت خود شده اند و از انجام حرکت های کلان فرهنگی غافل مانده اند. 
تعدادی از اقدامات مهم و موثر فرهنگی که تا کنون در شهر سبزوار مورد غفلت واقع شده اند عبارتند از :
1- عدم برگزاری مراسم بزرگداشت سالیانه برای دکتر علی شریعتی به عنوان تنها شخصیت سبزواری که تاریخ آن در تقویم ملی کشور به ثبت رسیده است.
2- عدم توجه به معرفی و برنامه ریزی کافی و اثربخش برای معرفی هرچه بهتر سوغات سبزوار از جمله کلوچه سنتی سبزوار به میلیون ها زائر و مسافری که سالیانه از این شهر عبور می کنند و نیز تعداد زیادی از دانشجویان غیربومی که برای تحصیل به دانشگاه های سبزوار می آیند.
3- عدم تلاش نتیجه بخش در جهت ثبت روز ملی حکیم حاج ملاهادی اسرارسبزواری فیلسوف نام آور شرق و خواجه ابوالفضل بیهقی تاریخ نگار برجسته ایرانی و نویسنده صاحب سبک نثر فارسی در تقویم ملی کشور.
4- عدم توجه به توجه کافی به شناخت و معرفی نهضت پرافتخار سربداران به عنوان نخستین نهضت قدرتمندی که در ایران توانستند اولین حکومت مردمی شیعه را پایه گزاری کنند. جالب اینجاست که شاید دانشگاه های سبزوار در دو سه سال اخیر چندین سمینار در خصوص معرفی انقلاب های مردمی در کشورهای بحرین ، مصر ، لیبی و تونس و جنبه های مختلف ناآرامی های سوریه برگزار کرده اند ، اما حتی دریغ از برگزاری یک سمینار تخصصی در راستای شناخت و معرفی هرچه بهتر و بیشتر قیام سربداران که طلایه داران اندیشه مهدویت در ایران بودند ، و به هرحال به عنوان یک هویت محلی افتخارآمیز برای سبزوار و حتی خراسان محسوب می شوند.
به جز موارد گفته شده خلأ های فرهنگی بسیار زیاد دیگری در عملکرد مدیران شهری و مسئولین سبزوار در طول همه سالیان گذشته -و نه فقط دریک دوره خاص- دیده می شود که از ذکر همه این موارد در این مجال کوتاه خود داری می کنیم . اما امیدواریم توجه دست اندرکاران مربوطه به این مسائل با اهمیت فرهنگی جلب شده و در آینده ای نزدیک به دور از شعارزدگی های رایج  اقدامات لازم را در شهر سبزوار انجام دهند.

ضمیمه مخاطبین
1- علی : سلام دوستان
تذکر: 29 خرداد بعنوان روز ملي ثبت نشده روز شهادت اوست و مثل روزهاي مناسبتي ديگر. متاسفانه جاي سبزوار در تقويم ملي خالي است و تا حالا هيچي روزي بعنوان روز ملي در تقويم نداريم. بايد از اين جهت به مسئولان محترم خسته نباشيد بگوييم. آيا حقش نيست حداقل براي بيهقي، سربداران،‌شريعتي يک روز بعنوان روز ملي در تقويم داشته باشيم؟

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments

علي

سلام دوستان تذکر: 29 خرداد بعنوان روز ملي ثبت نشده روز شهادت اوست و مثل روزهاي مناسبتي ديگر. متاسفانه جاي سبزوار در تقويم ملي خالي است و تا حالا هيچي روزي بعنوان روز ملي در تقويم نداريم. بايد از اين جهت به مسئولان محترم خسته نباشيد بگوييم. آيا حقش نيست حداقل براي بيهقي، سربداران،‌شريعتي يک روز بعنوان روز ملي در تقويم داشته باشيم؟

واه واه خدا مرگم بده... اسرار نامه و انتقاد از مسئولین؟؟؟!! نکنه دارم خواب می بینم؟؟ .....................جان خسته نباشی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما