شبی پراز شعر و شور و شیدایی در راه ...

در آستانه یکی از شادترین و خاطره انگیزترین شب و روزهای سال هستیم. شب پراز شعر و شور و شیدایی نیمه شعبان و روز میلاد امام عاشقان مهدی موعود (عج) . 
اما آیا برای برگزاری هرچه باشکوهتر ، مودبانه تر و آگاهانه تر این شب و روز با عظمت آمادگی کامل را داریم ؟
پاسخ دادن به این سئوال به ویژه برای ما سبزواری ها و دیگر شهرها و روستاهای عزیز غرب خراسان رضوی بسیار ضروریست  . ما که یکی از نخستین شهرهای پایگاه شیعه درایران بوده و هستیم و در جریان نهضت پرافتخار سربداران اولین طلایه داران رسمی اندیشه مهدویت و مراسم انتظار مهدی(ع) در ایران شدیم (منبع : حکومت سربداران اولین طلایه دار اندیشه مهدویت در ایران) برای ما با این اوصاف بسیار ضروری و حتی یک وظیفه است که از در برگزاری جشن های شب و روزفرخنده نیمه شعبان با آگاهی و آمادگی هرچه تمامتر وارد صحنه شویم.
اما متأسفانه رفتار و رسم رایج سالهای اخیر در سبزوار و بسیاری دیگر از شهرهای کشور ، حکایت از عدم وجود آگاهی و آمادگی کافی برای برگزاری کامل و صحیح جشن های شعبانیه می کند. حکایتی که یکی از جوانان فرهیخته و وبلاگ نویسان عزیز همشهریمان آقای مصطفی برقبانی در وبلاگ خادم الشهدا به خوبی به شرح آن پرداخته است.
در اینجا مناسب است که برخی از مطالب منتشر شده در وبلاگ خادم الشهدا را مطالعه کنیم :
فقط به خاطر شما!!!(خطاب با مسئولین و ...)
... صدای مولودی و سرودهای شاد شهر را پر کرده است ، هرچه به مرکز شهر نزدیک میشود ترافیک سنگین تر است . صدای غرغر راننده های خسته را می شنود ، این همه ترافیک برای یک بستنی !؟ یکی از مسافر ها میگوید : نمیخواهد جشن بگیرید! بروید اینقدر حق الناس نکنید! نگاه خسته ی مرد به چشمان آن مسافر گره میخورد ، پیش خود میگوید ای کاش گوشهای تو طاقت شنیدن صحبت های من را داشت ،باور کن برادر ، من نیز راضی نیستم به بهانه جشن تولد من حق مورچه ای را ضایع کنند ... اما چه کنم که غریبترین مرد شهر در این شب صاحب خود این جشن هاست ، من محبت این مردم و حاجات آنان را  با تمام وجود درک میکنم اما آنان هنوز معرفت کاملی  نسبت به حق من ندارند ، که اگر داشتند فرج من را درک کرده و از مشکلات میرهیدند ... خداوند خیر دنیا و آخرت را به تو بدهد ای عزیز ... مرد به راهش ادامه می دهد و استغفار میکند برای شیعیانش ... اللهم اغفر لشیعتی...
سالهاست برای تولد امام زمان (عج) جشن میگیریم اما شاید با غفلت از کنار این جشن ها بگذریم ، جشن هایی که در تعدادی از آنها به بهانه جشن میلاد حقوق مردم و احکام خدا زیر پا گذاشته میشود یکی از این امور : ایجاد راهبندان و ترافیک به بهانه جشن وتوزیع شربت و شیرینی است که میشود با یک برنامه ریزی صحیح و تعیین یک محل مناسب و قرار دادن انتظامات توانمند از این امر که حق الناس مسلم است پرهیز کرد . برای اگاهی بیشتر از قباحت بعضی از کارهایی که در نیمه شعبان به بهانه جشن انجام میشود توجه شما را به این داستان واقعی زیر جلب میکنم:
داستانی جانسوز
(... یکی از علمای بزرگ شهر اصفهان تعریف مینمودند که یکی از رفقای اهل سلوک ایشان  بعد از نیمه شعبان آن سال به محضر امام عصر ارواحنا فداه تشرف پیدا کرده بودند ، و حضرت را با صورتی کبود مشاهده کرده اند . ایشان از حضرت سوال نموده بودند که این کبودی چیست حضرت پاسخ داده بودند که این اثر سیلی هاییست که مردم در شب نیمه شعبان به حضرت زده اند ...)
 اگر این جریان تشرف نیز مطرح نبود احکام صریح اسلام که در رساله همه مراجع قابل یافت است  خطا بودن این رفتارها را به ما گوشزد میکند.آیا  جای این نیست که هر کدام از ما به نوبه خود متذکر شده و مانع ازاین رفتارها به حد وسع خود شویم !!!
ما گوشه ای از آن  رفتار ها را فهرست وار ذکر میکنیم
1: اسراف شربت و شیرینی و غیره
2: کثیف کردن کوچه و بازار
3: بر هم زدن آرامش مردم با بلند کردن صدای بلند گو ها ویا صدای گاز دادن به موتورسیکلت ها
4: بر هم زدن نظم شهر ، به بهانه شادی
5: اختلاط محرم ونامحرم که دل امام زمان را خون میکند
6: استفاده از موسیقی های شبهه ناک و خدای نکرده حرام به بهانه جشن میلاد
7:غفلت از اعمال عبادی و مستحبی این شبها به واسطه افراط در مراسم و یا بی محتوایی آنها
8:غفلت از اصلی ترین موضوع یعنی خود امام زمان علیه السلام
9: چشم وهم چشمی و ...
البته در آخر باید ذکر کرد که این موارد فقط در بخش کوچکی از جشنها برقرار است و آن هم با مقداری توجه و آگاهی به حقیقت و چرائی این جشن ها برطرف خواهد شد.
کلامی زیبا از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام
کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شینا
همواره در اعمال و کردار خویش به گونه ای باشید که باعث افتخار و سر بلندی ما اهل بیت شوید
نه اینکه زندگی - رفتار - کردار و گفتارتان مایه سرفکندگی ما گردد .
از خدا می خوایم تا ما رو جزء دسته اول قرار بده.
 دو نکته مهم دیگر که اسرارنامه لازم می داند به این مطلب آقای برقبانی اضافه کند عبارتند از اینکه :
1-  بدانیم البته برای برگزاری هرچه باشکوه تر جشن های نیمه شعبان نیاز به پخش شیرینی و شربت ، چراغانی و پخش موسیقی های شاد و نشاط آفرین و البته شرعی به شدت احساس می شود. و نمی توان مثلاً به بهانه صرفه جویی چراغانی های نیمه شعبان یا پخش شیرینی و شربت را محدود کرد. به هرحال گاهی اوقات انجام بعضی هزینه ها ضروری است تا کمی فضای یکنواخت همیشگی از بین برود و مثلاً شب و روز با عظمتی چون نیمه شعبان از سایر روزهای سال متمایز گردد. با این حال زیاده روی در هرکاری ناصحیح است و برای ساماندهی جشن های نیمه شعبان به نظر می رسد باید یک برنامه ریزی دقیق و رهبری مقتدرانه مردمی در هریک از شهرها به ویژه شهر سبزوار با پیشینه خاص فرهنگی و تاریخی خود صورت گیرد.
2- نباید مسئولیت برگزاری صحیح  و حساب شده جشن های نیمه شعبان را فقط برعهده مسئولین دانست و هرگز نبایدمردم را از این حساب جدا کرد.  آن هم در این مورد خاص . به هرحال هرچه باشد امام موضوعات مربوطه به جشن و بزرگداشت میلاد امام زمان که مدیران ارشد و مسئولین و غیر مسئولین نمی شناسد . مگر می توان به امام زمان (عج) گفت : به ما ربطی ندارد که جشن های میلاد شما از مسیر صحیح خود خارج شد . تقصیر مسئولین است به ما چه مربوط !!!!!!!!
اتفاقاً موضوعاتی چون این ، یکی از ارزش مندی هایشان به مردمی بودن و به تلاش خاضعانه و داوطلبانه مردم است. درنتیجه اگر می خواهیم جشن های نیمه شعبان را صیح و سالم و اصولی برگزار کنیم نباید فقط مسئولین را مسئول بدانیم. که البته آنها قطعاً مسئولیت خاص خود را در این قبال دارند و متأسفانه تا کنون چندان هم موفق عمل نکرده اند اما ، اسرارنامه معتقد است ما مردم نیز همیشه باید مسئولیت خود را در امور اجتماعی بشناسیم و بپذیریم. اگرنه بسیاری از امور هرگز اصلاح نخواهند شد ، اگر اکثریت مردم یک جامعه نخواهند و برای آن تلاش نکنند.

به امید آنکه جشن هایمان در نیمه شعبان امسال به خشنودی حضرت ولی عصر بیانجامد. 


نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما