آیین نمادین استقبال از امام زمان (عج) در سبزوار پایتخت حکومت شیعه سربداران برگزار می شود

دکتر محمد علی طالبی شهردار سبزوار از برگزاری آیین نمادین استقبال از برگزاری امام زمان (عج) در روز نیمه شعبان در دارالمومنین سبزوار پایتخت نخستین حکومت مردمی و 12 امامی شیعه در سبزوار خبر داده است.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این خبر که ساعاتی قبل در پایگاه خبری تحلیلی سلام سربدار منتشر شده است،  در صورت تحقق یافتن و تبدیل شدن به یک آیین همه ساله، می تواند نقطه عطفی در معرفی عظمت تاریخی و فرهنگی این کهن شهر شیعه باشد.
گفتنی است، نهضت سربداران علی رغم همه افتخاراتی که دارد، متأسفانه تا کنون در سبزوار که پایتخت این حکومت بوده ، چندان مورد توجه و بهره برداری مثبت قرار نگرفته است و به جز نصب تندیس 7 پیکر سربداران که سال ها قبل توسط هنرمند برجسته سبزواری استاد ماستیانی خلق شد، و نیز به جز چند نام گذاری خشک و خالی در خیابان ها و مکان های مختلف شهر، دیگر هیچ ظهور و بروز عملی و خاصی از این رویداد مهم جهان تشیع در شهر پایتخت آن در سال های اخیر مشاهده نشده است.حال آنکه یکی از روش های موثر در حفظ ارزش های فرهنگی و اشاعه آن ها، تبدیل کردنشان به آیین ها و مناسک نمادینی است که به صورت مستمر اجرا شوند و این آیین ها هرچه از جنبه های متنوع و جذابیت های بیشتری برخوردار باشند، در جامعه ماندگارتر و در اذهان عمومی تأثیرگذار تر خواهند شد.
مشابه این اقدام را در استان خراسان رضوی ، چند سالی است در برگزاری مراسم نمادین استقبال از کاروان امام رضا (ع) در شهر نیشابور شاهد هستیم.که یادآور سفر تاریخی آن امام همام به خراسان و ورود و سخنرانی ایشان در نیشابور است. (منبع1) ، (منبع2) اما آیین نمادین انتظار برای ظهور مهدی موعود(عج) که حاکمان سربداران به خوبی در قرن هشتم هجری آن را در سبزوار بنیان نهادند و با جدیت ادامه دادند (منبع)، متأسفانه در سبزوار به دست فراموشی سپرده شد!

این درحالی است که انتظار یکی از محوری ترین اصول فرهنگی در میان شیعیان است و لذا شهری مانند سبزوار که در گذشته پرچمدار این فرهنگ بوده است، امروز نیز شایسته است با اجرای اقداماتی نمادین و با استقبال گسترده مردم به یکی از پایگاه های اصلی حفظ و تداوم این فرهنگ در ایران اسلامی تبدیل شود.
اینک به نظر می رسد با ورود شهردار با تجربه و خوش سابقه سبزوار دکتر طالبی به احیای "فرهنگ انتظار سربداران" برای ظهور مهدی موعود (عج) باید شاهد رقم خوردن نقطه عطفی در فعالیت های فرهنگی این شهر در سال های اخیر باشیم .
خوشبختانه چنان که از کلام دکتر طالبی برداشت می شود، وی از همین ابتدا نگاهی بین المللی به این مراسم ارزشمند دارد و امید می رود با استقبال گسترده اقشار مختلف مردم سبزوار از این پروژه مواجه شویم.
نکته مهم دیگر در این رابطه این است که به یاد بیاوریم بین سربداران و ماه مبارک شعبان اتفاقا از یک جهت دیگر نیز ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد، چرا که جرقه نهضت سربداران که با حرکت غیرتمندانه مردم روستای باشتین در مقابل زورگویی و خواسته های شرم آور چند ایلچی مغول آغاز شد، در روز 12 شعبان المعظم یعنی درست سه روز مانده به واقعه مهم نیمه شعبان اتفاق افتاده است.(منبع) البته بعضی دیگر از منابع نیز آغاز این قیام را 25 شعبان دانسته اند.(منبع) که به هرحال بازهم در ماهی مبارک و نزدیک به رویداد محوری و فرخنده نیمه شعبان است از این رو با توجه به همزمانی زیبایی که بین آغاز نهضت سربداران و اعیاد فرخنده ماه شعبان وجود دارد، دراین ایام ظرفیت بالقوه فراوانی برای برگزاری آیین های نمادین  و جشن های مناسبتی در سبزوار داریم که امید می رود این ظرفیت ها با برنامه ریزی های صحیح مسوولان و مردم به شکوفایی برسد.
اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل خبر درج شده در پایگاه خبری تحلیلی سلام سربدار می پردازد:

 


برگزاری آیین ویژه سربداران برای استقبال از امام زمان(عج) در سبزوار

ينشست هم اندیشی شهرداری سبزوار با جمعی از اعضای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سبزوار دیروز (دوشنبه) بعدازظهر در محل سالن جلسات شهرداری برگزار شد.
دکتر طالبی در این نشست با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: در خراسان بزرگ اولین مساجد در سبزوار تاسیس شده است و سبزوار اولین شهری است که در خراسان شیعه اثنی عشری بوده و اولین شهری است که حکومت شیعی در آن تاسیس شده اشت.

شهردار سبزوار در ادامه درباره ی مراسم سربداران برای استقبال از امام زمان (عج) عنوان کرد: عصر جمعه اسب سفیدی را ملبس به لباس سبز می کردند و به بلندترین نقطه ی شهر برای استقبال از امام زمان می رفتند. این آیین در دوره سربداران بوده و هر عصر جمعه تکرار می شده است.

وی از برگزاری این آیین در روز نیمه شعبان در سبزوار خبر داد و افزود: از گلزار شهدا شروع خواهیم کرد و به سمت پارک شهدای گمنام چون بلندترین نقطه شهر است حرکت می کنیم. احنمال دارد ۳۱۳ چاووش خوان هم با لباس های مشخص به نیابت از ۳۱۳ یار امام زمان (عج) این مراسم را همراهی کنند.

دکتر طالبی ضمن امیداواری برای بین المللی شدن این آیین گفت: این امکان فراهم است که از دیگر کشورهای شیعه جهان در این مراسم حضور پیدا کنند و برای زنده شدن این آیین و تبدیل شدنش به برندی برای سبزوار می توان ستادی دائمی شکل بگیرد.

منبع: سلام سربدار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سالروز نهضت شیعی سربداران

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما