نهضت سربداران سبزوار اولین تجربه حکومت مردمی شیعی در ایران

هفته گذشته که برپایی جشن های سرور انگیز نیمه شعبان حال و هوای متفاوتی به همه شهرهای کشور داده بود ، برای سبزوار و سبزواری ها اهمیت دو چندانی داشت. چرا که با یک رویداد بسیار مهم دیگر نیز در تاریخ این شهر کهن همزمان شده بود. سالروز ششصد و نود و هشتمین سال ظهور نهضت سربداران خراسان در سبزوار و باشتین و نواحی اطراف ...
 قیام سر بداران با همه فراز ها و فرودهایی که داشت برگی زرین در تاریخ ایران اسلامی به حساب می آید و از ارزش و اثرگزاری بسیاری در تاریخ تشیع برخوردار است ، اما متأسفانه این رویدادمهم فرهنگی و تاریخی سالهاست مورد غفلت مسئولین ، مردم و اکثر رسانه های محلی دیار سربداران قرار گرفته است.
به طوری که برای پاسداشت ارزش های این نهضت قدرتمند شیعی که در ادبیات و نیز فرهنگ عمومی کشور به سمبل آزادی و آزادگی ایرانیان تبدیل شده است ، در سبزوار و باشتین خاستگاه های اصلی شکل گیری نهضت سربداران هیچ اقدام فرهنگی و هنری خاصی ترتیب داده نشده و اطلاعات عامه مردم نسبت به این افتخار ارزشمند به شکلی بسیار سطحی و در حد آشنایی با تندیس هفت پیکر سربداران باقی مانده است.
این موضوع قطعاً یک نقطه ضعف فرهنگی و نمره منفی در کارنامه عملکرد مسئولین ارشد فرهنگی و سیاسی سبزوار است . در این میان به ویژه مجموعه اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرداری ، شورای شهر ، انجمن مفاخر ، مدیران سیاسی شهرستان از جمله مجموعه فرمانداری ، نمایندگان ، و دانشگاه های سبزوار ، دراولین ردیفی هستند که دراین کم کاری ، انگشت اشاره و سئوال به سمت آنان نشانه می رود و آنان باید در پیشگاه مردم پاسخگو باشند که برای حفظ و حراست  و معرفی ارزش های فرهنگی دیار سربداران در سالهالی اخیر چه اقدام موثری انجام داده اند؟
این سئوالی است که به جاست از این به بعد همه اصحاب قلم و رسانه و مردم  منطقه غرب خراسان رضوی از مسئولین نامبرده بپرسند و خواستار پاسخ های روشن آنان در این زمینه باشند.
لیکن همه این کم کاری ها  و غفلت ورزی های مسئولین به معنای فراموشی کامل تاریخ افتخارات و ارزش های ملی و محلی دیار سربداران توسط همشهریان سبزواری نیست . بلکه دائماً قلب هایی هست که برای پاسداشت فرهنگ و افتخارات غنی این خطه می تپند.
مجله اینترنتی اسرارنامه به نوبه خود در مدت فعالیتش سعی کرده است موضوعات کلیدی منطقه را در حوزه های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی دائماً مورد رصد قرار داده و اطلاع رسانی لازم را در این زمینه ها داشته باشد. یکی از این موارد پوشش رسانه ای به رویداد پرافتخار نهضت سربداران بود که با انتشار چند خبر و مقاله در این زمینه تا کنونه سعی کرده ایم وظیفه خود را نسبت به برگ هایی از تاریخ پرافتخار سبزوار و شهرستان های غرب خراسان رضوی ادا نماییم.
در این میان برخی از مخاطبین عزیزمان نیز با ما همراهی خوبی کرده و در تکمیل این مطالب یاری رسانده اند.
آقای حسین آزاد یکی از همین همشهریان سبزواری است که با ارسال پیامی در بخش نظرات مطلب "یادی از یک سریال تلویزیونی به بهانه سالروز نهضت سربداران خراسان در سبزوار" حمایت و توجه عمیق خود را نسبت به مسئله ارزشمند نهضت سربداران نشان داده است. در دیگاه حسین آزاد نهضت سربداران بیش از آنکه یک جنبش محلی باشد ، به خاطر ویژگی های منحصر به فرد و اثرگزاری های گسترده آن یک حرکت ملی قابل قبول در تاریخ تشیع است. 
دراینجا برای حُسن خِتام مطالعه دیدگاه های این همشهری سبزواری را توصیه می کنیم :
عرض سلام و خسته نباشيد خدمت عزيزان اسرارنامه
تشكر ميكنم از مطالب مفيد و ذي قيمتي كه منتشر ميكنيد! اميد كه در پناه خدا در توسعه ي نشريه هاي مجازي سالم الگويي براي ديگر خبرگذاريهاي همشهري باشيد.
حركت سربداران از آنجا كه حركتي شيعي بوده و در حقيقت اولين حركت شيعي بوده كه به ثمر نشسته است بنابراين افتخاري شيعي است! من ضمن قبول نظر اسرارنامه مبني بر افتخار ملي بودن اين جريان حماسه ساز تاريخ، دوست دارم بيشتر بر جنبه ي ديني و شيعي بودن آن تاكيد كنم. 
حركت سربداران از آنجا كه حركتي شيعي بود كه خون بسياري از علماي شيعه آن را آبياري نمود (عالماني چون شيخ خليفه و شيخ حسن جوري) كه اگرچه حتي ممكن است نه اهل داورزن كه حتي اهل سبزوار نيز نبوده اند بلكه صرفا چون شيعه بودند در اين حركت شركت داشتند، اگر ما بخواهيم ان را صرفا به صورت محلي و در منطقه اي يا حتي در سطح ملي مطرح كنيم باز حق مطلب ادا نشده است! 
تشيع در طول تاريخ خود همواره براي ايجاد يك حكومت منتظر يعني حكومتي كه بتواند شرايط ظهور حضرت حجت را ايجاد كند تلاش مي كرده است. و حكومت سربداران اولين تجربه ي حكومت مردمی شيعه است! و بنابراين بايد آن را در سطح تاريخي تشيع در جهان اسلام و از نظر عدالت خواهي انسان مذهبي در سطح تاريخي بشريت مورد ارزيابي قرار داد. 


کوچه پس کوچه پیوندها :
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments

عشق سبزوار

بله با این همه افتخار حیف است که کوچکترین جشنی وکوچکترین کاری در سبزوار برای بزرگداشت چنین واقعه مهم صورت نگرفته بود البته امسال هم بسیاری متوجه نشده اند ولی بازم میتوان این جشنواره را سر آغازی برای شروع هر چه با شکوهتر در سالهای اتی قلمداد کرد که خود امری نیکو وپسندیده است و بعنوان یک پیشنهاد می توان از ساخت مجسمه های هفت پیکر بصورت نمادین چه بصورت سفالی یا چوبی ویا فلزی وگچی و غیره بعنوان سوغات سبزوار در اندازه های کوچک و ... استفاده نمود که البته فکر میکنم نه تنها مسافرین سبزواری وغیر سبزواری چه بسا که هر شهروند سبزواری از داشتن چنین مجسمه ای در خانه خود دریغ نخواهد کرد .وبا این کار در معرفی هر چه بیشتر فرهنگ والای سبزوار خواهیم کوشید.با سپاس
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما