پیشنهاد اجرای راه آهن سبزوار – اصفهان جهت توسعه مطلوب حمل و نقل ریلی کشور

منطقه غرب خراسان رضوی به مرکزیت شهر تاریخی سبزوار، به دلیل داشتن فاصله مناسب از هر طرف با مراکز استان ها و بزرگترین شهرهای مهم کشور ، به مرور زمان بدون اینکه رسما به عنوان مرکز یک استان جدید معرفی شود، اما به یک مرکز ثقل سیاسی ، اداری و اقتصادی و مواصلاتی در شمال شرق کشور تبدیل شده است.

 عبور تعدادی از مهمترین راه های جاده ای کشور از جهت های مختلف جغرافیایی غرب به شرق (جاده آسیایی تهران – سبزوار - مشهد) ، شمال به مرکز و جنوب  (جاده بجنورد – سبزوار – بردسکن) ، شمال شرق به مرکز (بزرگراه ترانزیتی در حال احداث مرز ترکمنستان -  قوچان - سبزوار) ، آزادراه حرم تا حرم و .... مرکزیت ثقل مواصلاتی سبزوار را در دوران کنونی در ناحیه شمال شرق ایران نشان می دهد.

همچنین وجود یک فرودگاه 24 ساعته با امکان انجام پروازهای داخلی و بین المللی در شهر سبزوار به عنوان تنها فرودگاه فعال استان پهناور خراسان رضوی بعد از فرودگاه مشهد مقدس از دیگر مزیت هایی است که نقش مرکزیت مواصلاتی سبزوار را در این منطقه از کشور تثبیت کرده است.

 

سبزوار ، تربت حیدریه و مشهد نقاط ثقل مواصلاتی شمال شرق ایران

 

در این بین اما عدم وجود راه آهن در سبزوار یکی از مشکلاتی است که از گذشته به عنوان یکی از موانع توسعه پایدار این شهر ذکر شده و به تکمیل شدن نقش مواصلاتی آن لطمه وارد آورده است.

البته از آنجایی که راه آهن سراسری تهران – مشهد تنها از فاصله 45 کیلومتری شمال شهر سبزوار عبور می کند، این فاصله را نمی توان چندان به محرومیت سبزوار از راه آهن تعبیر کرد چرا که در بعضی از شهرهای بزرگ نظیر تهران و مشهد مردم بعضی محلات برای رسانیدن خود به ایستگاه های راه آهن و یا فرودگاه در داخل شهر شاید فاصله و زمانی حتی بیشتر از این را متحمل شوند. اما به هرحال مردم سبزوار وجود ایستگاه راه آهن در فاصله نزدیکتر از آنچه اکنون هست را مدت هاست از حقوق مسلم خود می شمارند.

خوشبختانه این حق و نیازمندی سبزواری ها در سال های اخیر در مسیر تحقق قرار گرفته و دستک راه آهن سلطان آباد به سبزوار برای اتصال این شهر به راه آهن سراسری هرچند به کندی اما مصوب شده و کما بیش در حال اجراست.

با این حال کارشناسان و دلسوزان توسعه سبزوار بر این عقیده اند که ظرفیت جغرافیایی و سایر پتانسیل های منطقه ای در سبزوار و خراسان به این شکل است که علاوه بر اتصال دیار سربداران با یک دستک به راه آهن سراسری مسیر تهران – مشهد ، می توان با دنبال کردن پروژه های با اهمیت تری نظیر راه آهن سبزوار به سمت اصفهان ، منطقه غرب خراسان ر ضوی را به خوبی در مجاورت یکی از مسیرهای اصلی و سراسری ریلی کشور قرار داد که فایده آن نه فقط برای سبزوار و شهرهای اطراف بلکه برای کل ایران به ویژه مناطق شمال شرق ، مرکز و جنوب غرب ایران خواهد بود که با یک میانبر بسیار موثر، مسیر ارتباطیشان نسبت به گذشته به شکل محسوسی کوتاه می شود.

مشابه همین پروژه ریلی ، به تازگی پروژه جاده ای اتصال سبزوار به اصفهان نیز از جانب شماری دیگر از دلسوزان توسعه دیار سربداران مد نظر قرار گرفته که خبرگزاری محلی سبزوارنیوز در چند خبر و گزارش به این زمینه پرداخته است:

با اجرای جاده "ترود – روداب" اصفهان به مشهد 180 کیلومتر نزدیک تر می شود.

 

اما موضوع اجرای پروژه راه آهن سبزوار – اصفهان نیز اینک در یادداشتی تحلیلی که توسط یکی از همشهریان سبزواریمان که در گنبدکاووس سکونت دارد، مورد توجه قرار گرفته و بررسی شده است.

شما گرامیان هم اکنون می توانید متن کامل یادداشت آقای حمید جمال آبادی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی را در زمینه پروژه راه آهن سبزوار – اصفهان در بخش کاغذ کاهی همین وبسایت مطالعه نمایید:

راه آهن سبزوار - اصفهان ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی ایران از شمال شرق تا مرکز و جنوب غرب کشور

نظرت را بنویس
comments

حمید جمال آبادی

رولی گرامی در تایید فرمایشات شما باید بگویم که در حال حاضر حدود 70 درصد از کل بار حمل شده در شبکه راه آهن کشور سنگ آهن می باشد و عمده ترین مقصد این سنگ آهن اصفهان است. با این وجود فقط یک هفتم از کل سنگ آهن مورد نیاز صنایع ما توسط راه آهن حمل می شود و بقیه هنوز بصورت جاده ای و با هزینه بسیار زیادی جابجا می شود. در مورد مشارکت اصفهانی ها حق با شماست اما لازم است بدانید این پروژه منافع مستقیم زیادی برای حداقل نیمی از جمعیت کشور خواهد داشت. اما به هر حال ما باید اصفهانی ها و مشهدی ها و سایر هموطنانمان را به موضوع علاقه مند کرده و فضای مشارکت عمومی در مباحث مربوط به آن را فراهم کنیم.

رولی

البته اینم در نظر بگیرید که سبزوار و اصفهان تبادلات تجاری بالایی دارند که از جمله به ترانزیت سنگ از سبزوار به اصفهان اشاره کرد که این خود بر اهمیت قضیه می افزاید ولی نکته ای اهمیت دارد در این گونه مسائل در خواست و پیگیری از طرف تمامی طرف های ذی نفع در این قضیه است که با توجه به نفوذ اصفهانی ها در مراودات کشوری احتمالات اجرای این پروژه ها بیشتر می شود
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما