نکوداشت ملی استاد حمید سبزواری یک فرصت طلایی در عرصه فرهنگ سبزوار

این روزها ظاهراً خواب عمیق و چندین ساله فرهنگی در سبزوار به پایان رسیده است. اینک مردمان فهیم سبزوار شهر دانشوران بیدار آگاه تر از همیشه برای شناسایی و پاسداشت ارزش ها و افتخارات فرهنگی خود برخاسته اند.
برگزاری چندین جشنواره فرهنگی و هنری و مراسمات نکوداشت بزرگان ملی و محلی و حتی چهره های جهانی این خطه در چندسال اخیر نشان از آن می دهد که مردم و مسئولین محلی سبزوار حالا دارند به واکاوی جنبه های ارزشمند فرهنگ و تمدن دیرینه خود می پردازند که تا کنون ناشناخته باقی مانده است.
برخی از این تکاپوهای فرهنگی در سالهای اخیر عبارتند از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی سید عبدالاعلی سبزواری فقیه برجسته شیعه ، بزرگداشت سالیانه ابوالفضل بیهقی ، راه اندازی دانشکده علوم قرآنی به پشتوانه پیشینه فرهنگی و مذهبی غنی سبزوار نخستین شهر شیعه خراسان ، برگزاری جشنواره ملی دانشجویی تئاتر تک بازیگر رضوی و دریافت امتیاز همه ساله این جشنواره ، برگزاری جشنواره آیین های سنتی سربداران ، اقدام به طراحی نماد حجمی قیام سربداران و تندیس رزم رستم و سهراب شاهنامه فردوسی در سبزوار ، راه اندازی چند موزه فرهنگی و تاریخی ، احداث بنای فرهنگسرای بزرگ امام رضا ، برگزاری جشنواره مرشدان برتر ایران زمین در سبزوار و برگزاری نکوداشت ملی استاد حمید سبزواری شاعر آرمانگرای انقلاب و ... تعدادی از این تکاپوهای فرهنگی هستند که در سالهای اخیر در سبزوار مشاهده شده است.ت
البته پرواضح است که همه این فعالیت ها در مقابل عظمت فرهنگی و تمدنی سبزوار شهر دیرینه های پایدار بسیار اندک است و به ویژه به برخی از ادارات و مدیران ارشد شهرستان از جمله اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری سبزوار به ریاست حشمت الله متین فر ، در این زمینه انتقادات جدی وارد است که به نظر می رسد ، سهم خود را تا کنون چنان که باید و شاید ایفا نکرده اند. لیکن اینک شروع کلی حرکت های موثر مردم و مسئولین محلی را در راستای پاسداشت تاریخ  و فرهنگ ارزشمند دیار سربداران نمی توان نادیده گرفت.
یکی از این حرکت های خوب فرهنگی که هم اکنون در آستانه انجام آن هستیم ، برگزاری نکوداشت ملی شاعر آرمانگرای انقلاب استاد حمید سبزواری است که در روزهای آینده با حضور جمع کثیری از چهره های فرهنگی و هنری و سیاسی کشور واستان در دارالمومنین سبزوار برگزار خواهد شد.
 راساس اطلاعات مجله اینترنتی اسرارنامه در این مراسم که 26 تیرماه جاری در تالار کاشفی فرهنگسرای اسرارسبزوار برگزار خواهد شد ، برخی شخصیت های بلند مرتبه سیاسی و فرهنگی نظیر دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، صلاحی استاندار خراسان رضوی و جعفری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ، نمایندگان غرب خراسان رضوی درمجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد شهرستانی و همچنین تعدادی از چهره های علمی و دانشگاهی و هنرمندان مشهور کشور در عرصه شعر و موسیقی از جمله محمدگلریز خواننده ترانه های انقلابی ، و جمعی از هنرمندان محلی سبزوار و اهالی فضل و ادب خراسان شرکت خواهند کرد. 
تشکیل چنین اجتماعی از اهالی فرهنگ و هنر و سیاست کشور در شهر سبزوار یک فرصت طلایی فرهنگی است که به برکت وجود استاد حمید سبزواری برای خطه سربداران محقق شده است و باید از این فرصت نهایت استفاده فرهنگی و هنری و حتی اقتصادی را به نفع منطقه غرب خراسان رضوی برد.
استاد حمید سبزواری که در سومین دوره جشن چهره های ماندگار کشور به عنوان یکی از چهره های ماندگار ادبیات فارسی ایران برگزیده شد خالق بسیاری از ترانه های خاطره انگیز و پرمغز انقلاب اسلامی ایران است و پیش از این بارها مورد توجه و قدردانی از سوی چهره های برجسته هنری و سیاسی کشور قرار گرفته است.
دریافت نشان درجه یک فرهنگ و هنر از ریاست جمهوری وقت ایران در دهه 70 ، برگزیده کتاب سال کشور ، برگزیده نمونه جامعه کارمندی کشور بخشی از افتخارات سبزواری است. 
 اما از میان همه اینها ، دو موردی که برای حمید سبزواری و همشهریانش ارزشی بیش از بقیه دارد افتخارات حمید در ارتباط با مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای  و بنیانگزار کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) است.
حمید که در دوران جوانی و ایام مبارزات قبل از انقلاب اسلامی ایران در سبزوار و تهران یکی از دوستان نزدیک و هم انجمنی های آیت الله خامنه ای در زمینه شعر بوده است ، به عنوان تنها شاعر ایرانی است که مقام معظم رهبری بر کتاب شعر وی مقدمه نوشته است. (منبع)
خود حمید قبلاً در برخی مصاحبه هایش این مقدمه نویسی آیت الله خامنه ای را بزرگترین افتخار شعریش برشمرده است.(منبع)
همچنین تقدیر و توجه ویژه امام خمینی (ره) به اشعار حمید سبزواری خود نمونه بارز دیگری از جایگاه والای اشعار این شاعر آرمانگرای انقلاب است.
تأثیرپذیری حضرت امام خمینی (ره) از سروده همپای جلودار حمید سبزواری که ماجرای آن از زبان حاج سید احمد خمینی نقل شده است یکی دیگر از افتخارات بزرگ حمید است.(منبع)
سروده های حمید همچنین از این بابت که موجب تلطیف نگاه انقلابیون دهه 50 و 60 نسبت به شعر و موسیقی فارسی شد ، نیز حائز اهمیت است. به طوری که طبق منابع موجود ، در سالهای نخستین انقلاب اسلامی ایران با توجه به ابتذال شدیدی که دردوران طاغوت گریبانگیر شعرو موسیقی فارسی شده بود ، و از طرفی با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ایران دارای یک بار مذهبی و ایدئولوژیکی بسیار قوی بود ، نگاه اکثریت مردم  و مسئولین انقلابی درمورد شعر و موسیقی نگاهی منفی و سلبی بود ، به صورتی که این امکان وجود داشت که به طور کلی موسیقی از انقلاب اسلامی حذف گردد و شعر نیز تا حد ممکن محدود شود.
 لیکن حمید سبزواری با اشعار خود که اغلب با همت هنرمندان توانمند عرصه موسیقی کشور به ترانه هایی ماندگار تبدیل شدند ، جهت نگاه ها را به شعر و موسیقی ایرانی تغییر داد و باعث شد حتی حضرت امام خمینی (ره) پس از شنیدین تعدادی از این ترانه نه تنها حکم به ممنوعیت شعر و موسیقی درایران اسلامی ندهد بلکه اذعان کند نیاز امروز جامعه ما به اینگونه شعرها و موسیقی هاست.(منبع)
البته حمید سبزواری با وجود همه این افتخارات مانند بسیاری از مشاهیر و افتخارات فرهنگی و تاریخی دارالمومنین سبزوار ، تا کنون چنانکه باید و شاید شناخته نشده است و حتی بسیاری از همشهریان او نسبت به ارزش کارهایش بی اطلاع و از آثار معروف این شاعر آرمانگرای انقلاب بی خبرند.لیکن حرکت خوبی که هم اینک برای برگزاری نکوداشت این شاعر انقلابی و ثبت سرود مشهور "خمینی ای امام" در فهرست آثار ملی و معنوی کشور آغاز شده ، به عنوان یک اقدام مثبت و موثر فرهنگی است که باید بدان خاطر از مسئولین امر و دست اندرکاران برگزاری این نکوداشت نهایت سپاسگزاری را به عمل آورد.
طبق اعلام های رسمی برگزار کنندگان اصلی نکوداشت استادحمید سبزواری معاونت استانداری خراسان رضوی و فرمانداری شهرستان سبزوار ، دانشگاه حکیم سبزواری ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و موسسه فرهنگی هنری کیاسبز بیهق هستند و ریاست این نکوداشت برعهده قاسم شعبانی عطار فرماندار ویژه سبزوار و دبیری آن برعهده سید نورالله رضوی چهره سرشناس فرهنگ و هنر شهرستان و مدیر فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری است.
سید نورالله رضوی که اخیراً به عنوان برترین و فعال ترین مدیران فرهنگی دانشگاه های کشور برگزیده شده است ، در کارنامه فعالیت های خود برگزاری تعداد زیادیاز برنامه های فرهنگی و هنری در شهرستان سبزوار را دارد.(منبع)
وی که اصالت ششتمدی دارد ، اخیراً به عنوان دبیرشورای مرکزی مدیران فرهنگی دانشگاه های منطقه سه کشور نیز انتخاب شده است و این روزها ، در مدت کمتر از  دو ماه پس از برگزاری اولین جشنواره تئاتر تک بازیگر رضوی ، درگیر برگزاری نکوداشت ملی استاد حمید سبزواری شده است.
رضوی در دوران تصدیش بر اداره فرهنگ و  ارشاد اسلامی سبزوار بزرگداشت آیت حاج سید عبدالاعلی سبزواری را نیز برگزار کرد . سید عبدالاعلی که از مراجع عظام تشیع می باشد ، صاحب کتاب ارزشمندی در تفسیر قرآن کریم است که با وجود ناشناخته ماندن به گفته کارشناسان مذهی و علمای دینی با تفسیر مشهور المیزان برابری می کند و حتی از آن جلوتر است.(منبع)
اینک برگزاری هرچه بهتر نکوداشت استاد حمید سبزواری وجهه همت سید نورالله رضوی قرار گرفته است. به جز فرماندار سبزوار و مدیرفرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری چهره های سرشناس و ادارات و ارگان های دیگری نیز در برگزای این نکوداشت همکاری می کنند.
زهرا شیرازی بانوی توانمند عرصه هنری و فرهنگی سبزوار نیز ازدیگر دست اندرکاران نکوداشت حمید سبزواری است. وی مدیریت اجرایی نکوداشت شاعر آرمانگرای انقلاب را برعهده دارد . شیرازی قبلاً در سالهای 87 و 88 سمت مدیریت کانون هنرمندان سبزوار را برعهده داشته است او ینک ، مدیراجرایی موسسه فرهنگی هنری کیاسبز بیهق و مسئول خانه فرهنگ و خانه هنر دانشجو می باشد.
 دردوران تصدی زهرا  شیرازی بر کانون هنرمندان سبزوار این کانون توانست مقام اول استان خراسان رضوی را کسب کند. ارتباط موثر و تنگاتنگ وی با اعضای جامعه هنری سبزوار در همه این سالها باعث شده وی به محبوبیتی بی نظیر در میان جوانان و جامعه هنری سبزوار دست یابد. 
حضور وی به عنوان مدیراجرایی نکوداشت استاد حمید سبزواری امتیاز مثبت دیگری برای این مراسم فرهنگی است که می تواند مخاطبینی زیادی از جامعه هنری سبزوار را جذب کند.
دست اندرکاران دیگر این نکوداشت عبارتند از مجید عسگری رئیس اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی سبزوار ، عباس بابایی رئیس اداره فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری ، دکتر احمد خواجه ایم مدیر گروه ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری ، استاد حسن دلبری شاعر برجسته و مدرس ادبیات دردانشگاه های سبزوار ، رضا مدرسی پور معاون سیاسی اجتماعی فرماندار سبزوار و ... می باشند. 
اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری سبزوار ، شورای اسلامی شهر و شهرداری نیز تا کنون همکاری هایی با اجرای این مراسم داشته اند.
در خلال نکوداشت ملی استاد حمید سبزواری برنامه های جانبی نظیر شب شعر استانی ، نمایشگاه خط نگاره ها ، طراحی پورتره از استاد حمید سبزواری ، نامگذاری یک میدان و خیابان در شهر سبزوار به نام این شاعر آرمانگرای انقلاب و ... نیز اجرا خواهد شد.
جدول زمانبندی برنامه های نکوداشت شاعر آرمانگرای انقلاب امروز در اطلاعیه رسمی فرمانداری سبزوار چنین ذکر شده است :
نکوداشت حمید سبزواری ساعت 8 صبح دوشنبه 26/4/91 با حضور دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، استاندار خراسان رضوی ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و ...جمعی از چهره های سیاسی و فرهنگی استان و کشور
نشست علمی در رابطه با شناسایی شعر و شخصیت استاد  حمید سبزواری ساعت 11صبح دوشنبه 26/4/91 با ارائه سخنرانی توسط استاد دکتر سید محمد علوی مقدم و مقالات پژوهشی دکتر احمد خواجه ایم مدیرگروه ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری و استاد حسن دلبری شاعر و مدرس دانشگاه ...
شب شعر "چاووش قافله شعر" ساعت 17:30 بعد از ظهر دوشنبه 26/4/91 با حضور شعرای برجسته کشوری ساعد باقری ، افشین علاء ، زورق ، پرویز بیگی حبیب آبادی ، عباسعلی براتی پور ، قادر دلاورنژاد ، و برخی شعرای استانی نظیر استاد شکوهی ، استاد صفادل ، پروانه و البته جمعی از شعرای شهرستان سبزوار ...
پیش بینی می شود با توجه به اطلاع رسانی گسترده رسانه ای در مورد این نکوداشت که از فروردین ماه سال جاری تا حال حاضر در رسانه های ملی و محلی صورت گرفته و نیز با توجه به حضور میهمانان عالی رتبه کشوری و استانی در این همایش و نیز با در نظر گرفتن جایگاه والا و ارزشمند حمید سبزواری نزد بسیجیان ، متعهدین به انقلاب ، خانواده های محترم شهدا و... ازنکوداشت این شاعر انقلابی استقبال گسترده ای به عمل آید.
به همین خاطر هرچند شرکت دراین برنامه برای عموم علاقه مندان رایگان و آزاد است ، اما اولویت ورود به سالن جهت شرکت در شب شعر و نکوداشت با کسانی است که تا روز یکشنبه 25 تیرماه دعوت نامه های رایگان و عمومی این مراسم را از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار تهیه کنند.
امید می رود پس از برگزاری این برنامه ارزشمند فرهنگی در جهت نکوداشت استاد حمید سبزواری ، برنامه های ملی دیگری در راستای شناخت و معرفی ارزش های فرهنگی دارالمومنین سبزوار از سوی نهادهای دولتی و مردمی برگزار گردد.
ثبت سالروز نهضت سربداران خراسان در تقویم ملی به عنوان اولین تشکیل دهندگان حکومت مردمی شیعه در ایران ، برگزاری سمینارهای سالیانه برای بزرگداشت رویدادمهم تاریخی نهضت سربداران سبزوار ، ثبت روز ملی بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری به عنوان آخرین فیلسوف بزرگ اسلامی در ایران ، برگزاری سمینارهای ملی سالانه برای بزرگداشت و معرفی و شناخت ابوالفضل بیهقی مورخ و نویسنده صاحب سبک نثر فارسی ، بزرگداشت خواجه نظام الملک توسی (سبزواری الاصل) وزیر کاردان و مقتدر سلجوقیان ، راه اندازی یک یا چند نشریه وزین کاغذی در قالب هفته نامه یا دو هفته نامه در شهر سبزوار که بخش هایی از نیاز فرهنگی این شهر را جبران کند و ... همه این موارد می توانند پیشنهاداتی برای برگزاری مراسمات فرهنگی و هنری بعدی در غرب خراسان رضوی باشند.

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments

آفرین.خیلی خوبه ولی کافی نیست و باید باز هم بیشتر تلاش کرد برای ادامه این موفقیتها .
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما