وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سبزوار خاستگاه عالمان ، فیلسوفان ، فرهیختگان ، شاعران ، و دیار شهیدان است

سخنرانی علی جنتی مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح دبیرخانه کنگره بین المللی سربداران در دانشگاه حکیم سبزواری ، دارای سه محور بود که در بخش اول سخنانش به یادآوری بخش هایی از عظمت علمی و فرهنگی دارالمومنین سبزوار در طول تاریخ پرداخت ، در بخش بعدی به صورت مفصلی درباره قیام شکوهمند سربدارن سخنرانی کرد و در پایان یادی هم از دکتر علی شریعتی فرزند شایسته این دیار نمود و به بیان یک خاطره از شرکت در مراسم تشییع جنازه دکتر شریعتی در دمشق و اظهار نظر درباره تلاش برای بازگرداندن  پیکر وی به ایران پرداخت.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، مشروح بخش اول سخنان علی جنتی درباره ویژگی های ممتاز فرهنگی سبزوار و نقش بی بدیل این شهر در پرورش شماری از بزرگترین مشاهیر ایران و پدیدآورنده رویدادهای با شکوهی نظیر سربداران به شرح زیر است:

 

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید:

سبزوار برای من یک سرزمین کاملا شناخته شده است و در مدتی که توفیق خدمت در استان خراسان را داشتم از جای جای شهرستان و شهرستان های تابعه از داورزن و ششتمد تا جوین تا زادگاه مرحوم دکتر شریعتی مزینان و حتی برخی از روستاهای این منطقه بازدید داشتم. با مردم خوب پرتلاش و شهید پرور این سرزمین آشنایی کامل دارم. سبزوار خاستگاه عالمان ، فیلسوفان فرهیختگان ، شاعران ، و دیار شهیدان است.

تاریخ کهن این سرزمین شاهد است که دانشمندان برجسته و بزرگی از این منطقه برخاسته اند. که هریک ستارگان درخشانی در آسمان علم و معرفت این سرزمین هستند.

مرحوم حاج ملاهادی سبزواری ، فیلسوف بزرگ این سرزمین ، ابوالفضل بیهقی تاریخ نگار و نویسنده دربار غزنوی و ده ها دانشمند برجسته ای که از این سرزمین برخاستند که فرصت پرداختن به همه آن ها نیست. و جای شکر و تقدیر دارد که در یک چنین سرزمین دانش و علم و معرفت امروز شاهد حضور دانشگاه های مختلف با انبوه دانشجویان و دانش پژوهانی هستیم که در زمینه های مختلف مشغول به تحصیل و علم آموزی هستند. و امروز ما در این محفل علمی و جایگاه ارجمند علمی دانشگاه حکیم سبزواری دور هم گرد آمده ایم در آیین افتتاحیه دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران که به حق باید این مناسبت را در هفتصدمین سال این نهضت بزرگ شیعی نه تنها مردم سبزوار بلکه همه مردم ایران باید ارج بگذارند و بدان اهتمام بورزند.

شرح محورهای بعدی سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سبزوار طی خبرهای بعدی منتشر می شود.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت احمدی نژاد: سبزوار شایسته اعتلاست

نظرت را بنویس
comments

علی مزینانی

باسلام وعرض ادب آیا پیکر دکتر شریعتی به ایران بازگردانده می‌شود؟ به همراه نقدی برسخنان جنتی شاهدان کویرمزینان

سبزواری 2

منتظر خبر های شما هستیم
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما