با همت شهرداری صورت می گیرد : نهضت پارک سازی در سبزوار

وبسایت شهرداری سبزوار از ادامه روند احداث پارک ها و فضاهای تفریحی جدید در سطح شهر خبر داده است. هریک از این پارک ها و اماکن تفریحی تنها شامل فضای سبز نمی شوند بلکه هریک مختصات خاص خود را داشته و کارکردهای خاصی برای آن ها در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال پارک سلامت که فاز اول آن در نیمه شعبان سال جاری افتتاح شد به نوعی با هدف ترویج فرهنگ ورزش های عمومی نظیر پیاده روی و دوچرخه سواری احداث شده است و نیز باغ ایرانی فدک نیز با توجه به مختصاتی که برای آن تعریف شده قرار است نمونه ای از یک باغ زیبا با معماری ایرانی باشد. همچنین پارک شهدای گمنام که در بلندترین نقطه شهر سبزوار در حال احداث است ضمن اینکه از یک کارکرد مذهبی و معنوی برخوردار است قرار است پذیرای شهربازی جدید سبزوار نیز باشد که حسین مقصودی قبلاً قول استقرار هرچه سریعتر یک شهربازی مجهز را در این مکان داده است . 
نظر به این که این هر سه پروژه تفریحی نسبتاً بزرگ و تازه تأسیس در منطقه شمال شهر سبزوار و در دشت های باز و روبه کوه حدفاصل سبزوار تا شهرک توحید در حال احداثندو منطقه استقرار آنها به لحاظ آب و هوایی از میانگین شهر سبزوار خنک تراست ، احتمالاً پارک های نامبرده توسط شهروندان سبزواری ، مسافرین و دانشجویان بیشمار این شهر مورد استقبال خوبی قرار گرفته و بسترمناسبی جهت انجام ورزش های عمومی خواهند شد. 
البته خدمات شهرداری سبزوار تنها به نواحی شمال شهر محدود نشده و ساخت پارک های دیگری را نیز در بخش های جنوبی شهر سبزوار در دست دارد . که آنها نیز با کارکردهای خاص خود قطعاً برای ارتقاء سطح نشاط و سرزندگی در میان شهروندان سبزواری و مسافرین این شهر مفید واقع خواهند شد. شروع به ساخت فاز یک پارک استقبال ، تکمیل ساخت پارک بهمن و آغاز به کار فاز دو و سه پارک ارمغان ، از جمله اقدامات عمرانی شهرداری برای مناطق جنوب شهر سبزوار است. (منبع)

در ادامه گزارش کاملی را که سایت شهرداری سبزوار در خصوص احداث پارک سلامت ، و باغ ایرانی فدک ارائه داده است ، برای اطلاع شما مخاطبین گرامی منتشر می کنیم :

تعبیه مسیرهای دوچرخه سواری ، کالاسکه رانی و پیاده روی در محور سلامت سبزوار
مدیر عمران شهرداری سبزوار گفت: در محور سلامت سبزوار مسیرهای پیاده روی، دوچرخه سواری و کالسکه رانی به صورت مجزا از یکدیگر تعبیه شده است.
به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، جعفر صائمی با بیان اینکه محور سلامت سبزوار با هدف ایجاد فضای مناسب و ایمن برای ورزش و تحرک شهروندان حال احداث و تکمیل عملیات اجرایی است، اظهار داشت: برای این محور که دارای 8هزار و 400 متر طول در دو قسمت شرقی و غربی (هر باند 4 هزار و 200 متر) و 7 متر عرض است، حداقل، اعتباری بالغ بر 5 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با اظهار اینکه فعلا عملیات اجرایی از قسمت شرق محور آغاز شده است، افزود: در قسمت شرق این محور دو مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری و در قسمت غرب سه مسیر پیاده روی، دوچرخه سواری و مسیر کالسکه رانی در نظر گرفته شده است.
صائمی عرض مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری محور سلامت را در باند شرقی به ترتیب 5 و 2 متر عنوان کرد و گفت: تاکنون سنگفرش یک کیلومتر محور از سمت باند شرقی به اتمام رسیده و ان شاء ا... مابقی کار نیز تا پایان سال جاری صورت خواهد گرفت.
مدیر عمران شهرداری سبزوار در ادامه از نورپردازی، تعبیه مبلمان، ایجاد فضای سبز، ایستگاه های توقف، بنگاه خدماتی، محل آلاچیق و آبخوری و بکارگیری سایبان برای رفاه حال بیشتر شهروندان در طول مسیر محور سلامت خبر داد.(منبع)

عملیات اجرایی باغ ایرانی فدک سبزوار سرعت می گیرد

مسئول امور مهندسین ناظر و بهینه سازی مصرف انرژی شهرداری سبزوار از سرعت گرفتن عملیات اجرایی باغ ایرانی فدک سبزوار در سال جاری خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، محسن فاضل منش با بیان این مطلب گفت: برای فاز نخست باغ ایرانی فدک اعتباری بالغ بر 5 میلیارد ریال هزینه در نظر گرفته شده است.
وی هدف اصلی اجرای فاز نخست این باغ را ایجاد کرت بندی، مستهلک نمودن آب های روان از سمت شهرک توحید و کاشت درختان مثمر و غیر مثمر بیان کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار، ان شاء ا... تا پایان سال جاری اجرای عملیات فاز نخست باغ  ایرانی به اتمام خواهد رسید.
فاضل منش از اجرای عملیات خاکبرداری باغ به طور کامل خبر داد و گفت: در این راستا اجرای عملیات خیابان 23 متری باغ ایرانی حدود 60 درصد، خاکریزی باغ 50درصد و اجرای عملیات سنگفرش نمودن پیاده روها صورت گرفته است.
وی اجرای سنگفرش کردن مسیر پیاده روهای این باغ را مورد تاکید قرار کرد و افزود: سنگفرش مسیرهای پیاده روی باغ ایرانی به صورت کاملا سنتی با مصالح سنتی آغاز شده و در حال حاضر هم از پیشرفت خوبی برخوردار است.
 مسئول امور مهندسین ناظر و بهینه سازی مصرف انرژی شهرداری سبزوار به فاز دو این باغ که در قسمت غرب است، اشاره کرد و گفت: قرار است در این فازعمارت هایی به سبک قدیم با مصالح سنتی ساخته شود.
گفتنی است مساحت باغ ایرانی فدك 12 هكتار است و قرار است درآن، كاشت درختان مثمر و غیر مثمر، محوطه سازی برای باغ ایرانی، ساخت عمارت با كاربری رستوران سنتی در یك هزار و 400 متر مربع، ایجاد غرفه های فروش صنایع دستی و محصولات سنتی در 16 غرفه، احداث آب نما و آسیاب سنتی، فضای كالسكه رانی، پارك پرندگان و پاركینگ ایجاد شود.(منبع)

 از نگاه مجله اینترنتی اسرارنامه ، عدم برخورداری از فضای سبز و مکان های تفریحی کافی سالها به یک معضل بزرگ شهر سبزوار به عنوان دومین شهر بزرگ خراسان رضوی تبدیل شده بود.اینک امید می رود با انجام و ادامه این پروژه های مفید تفریحی ، توسط شهرداری و شورای شهر گام موثری در راستای برطرف سازی این مشکل دیرینه برداشته شود.اگر مقصودی و شورای اسلامی شهر سبزوار بتوانند در مدت تصدیشان درپست های مربوطه به این فعالیت آغاز شده در راستای احداث و تکمیل پارک ها و فضاهای تفریحی در شهر سبزوار ادامه دهند شاید بتوان دوره خدمت آنها را دوره نهضت پارک سازی و تحول چهره شهری سبزوار نامید.
خاطرنشان می شود شهرسبزوار جزء یکی از معدود شهرهای خراسان رضوی است که به عضویت کمیسیون بین المللی شهرهای آماده جهان درآمده است . این عضویت به شهرهایی اعطا می شود که بتوانند تعداد قابل قبولی از استانداردهای یک شهر سالم را به دست آورند. به جز سبزوار فقط 9 شهر دیگر در خراسان رضوی موفق به عضویت در این کمیسیون شده اند که این شهرها عبارتند از : مشهد ، تربت حیدریه ، کاشمر ، قوچان ، گناباد ، بجستان ، چناران ، درگز و فریمان 
یونسکو نیز  در همایش "هزار شهر هزار زندگی" که در سال گذشته در اصفهان برگزار شد به خاطر اقدامات مثبت شهرداری سبزوار تقدیرنامه ای به حسین مقصودی اعطا کرد.

 کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments

همشهری

باسلام.درمنطقه شرق سبزوار(بلوارچمران.22بهمن)کمبودفضای تفریحی وفضای آموزشی کاملامشهوده ویاحداقل بنده آشنایی کامل بااین منطقه ندارم.ولی ظاهراکه به همین صورت است.یه پیشنهادبرای شهردارمحبوب دارم تابااستفاده اززمین انبارقندواقع دربلوارچمران هم این معضل نبودفضای آموزشی(فرهنگسرایاکتابخانه)حل بشه وهم این بخش ازشهرسروسامانی پیدابکنه.البته مدتی است که این ملک برای فروش گذاشته شده.باتوجه به سیل زائرینی که ازاین مسیرواردشهرمیشن بهترکه یک فضای شهری مفیدوزیبابرای این منطقه طراحی بشه.ممنون

امیر مسکنی

سلام اینها پارک های مطرح هستند وقتی بحث کار جهادی میاد معمولاً کارهای ریزتر هم باید دیده بشن الآن 2 تا پارک به موازات بلوار صنعت (بوتان گاز) ایجاد شده که واقعاً قابل تقدیره و جالب اینه که هیچ کدوم اسم ندارند چون تا قبل از این زمین خالی بودند و هیچ اسم قدیمی هم برای آنها وجود ندارد احتمالاً پارک های دیگری هم در مناطق دیگر باشند که همین مشکل رو دارند.

roli

خسته نباشید میگم خدمت شهردار گرامی ولی اقدامات شهرداری چقدر کارشناسه است؟ هیچ ،نمونه می اورم نمیدانم کار نورپردازی باغ ملی وشهربازی برعهده کی بوده چون فرم پایه نور های نصب شده یکی است ولی چرا در شهربازی رنگ مشکی و در باغ ملی رنگ قرمز نارنجی به کار رفته است به چه دلیل؟کدام کارشناس تایید کرده وبه چه دلیل خدا میدونه... یا طرح هایی چون ایستگاه اتوبوس سبزوار به چه دلیل به این نحو در امدند طرح هایی که 80 درصد کپی است هنوز درشهرداری مجسمه سازان و معماران حکومت می کنند و جایی برای طراحان صنعتی نیست...

آرمان

سلام من هم با حسین و اسرارنامه موافقم . شهرداری و بقیه ادارات شهر باید توجه بیشتری به عمران و آّبادانی شهرک توحید داشته باشن. توحید شهر به خاطر اینکه در سالهای اخیر(حدود بیست سال قبل تا کنون) به صورت برنامه ریزی شده ای در یکی از بهترین مکان های جغرافیایی سبزوار ، احداث گردیده است ، توانمندی های زیادی برای پیشرفت و توسعه دارد. واقع شدن این شهرک در شمالی ترین قسمت سبزوار و ارتفاع بالاتر و دمای هوای خنک تر و بارندگی های باران و برف بیشتر در زمستان ها ، نسبت به شهر سبزوار ، همجواری با دانشگاه های حکیم سبزواری و علوم پزشکی دو قطب مهم دانشگاهی شمال شرق کشور ، همجواری با ورزشگاه استادیوم 15 هزارنفری سربداران به عنوان بزرگترین ورزشگاه شهرستان های خراسان پس از مشهد ، قرار گرفتن پارک های بزرگی چون شهدای گمنام و سلامت در مسیر این شهرک و تعبیه چندین پارک محله در بلوک های مختلف شهرک توحید همه نشان از آن دارد که در آینده ای نزدیک شهرک توحید به یکی از بهترین و گران ترین مناطق شهر سبزوار تبدیل خواهد شد. و چون این شهرک همانطور که گفتم در منطقه ای پر از دانشجو های دانشگاه های بزرگ سبزوار است به نوعی آبروی این شهر محسوب می شود ، لذا باید به آن خوب رسیدگی کرد تا در یاد دانشجویان دانشگاه های حکیم و علوم پزشکی ، علوم قرآنی و فنی امام خمینی که اغلب در شهرک خانه اجاره می کنند ، خاطره ای خوب و دلنشین از شهر سبزوار به جا بماند. از مطالب خوبتان متشکرم. فقط لطفاً همیشه ادامهم بدهید و بعد از یک مدتی دلسرد نشوید و مثل خیلی سایت های دیگر بی روح شوید. یا تعطیل کنید. ما هم همیشه مطالبتان را می خوانیم و به بقیه خبر می دهیم. متشکرم

علوم اجتماعی ششتمد

تمام تلاش های عزیزان در مدیریت شهری سبزوار شایسته تقدیر است. یکی از عوامل احساس نشاط و شادابی و سرزندگی در سطح شهر توجه به درخت کاری،باغچه و گل آرایی معابر و خیابان هاست در بسیاری از شهرها قبل از اسکان جمعیت موارد فوق انجام میشود. به نظر ما موارد فوق در شهر سبزوار از توجه کافی برخوردار نبوده! نموته آن را در خیابان های کاشفی،بیهق،اسرار و ...شاهدیم. با دیدن خیابان های مشجر ،با طراوت و خنک شهرهایی چون مشهد،نیشابور،بجنورد،اسفراینٍ،جغتای و مقایسه و دیدن خیابان های سبزوار که حس پژمردگی و خستگی را در ذهن مخاطب القا می کند. با کاشتن درختان و گیاهان مناسب با شرایط آب و هوایی و زمین شناسی میتوان این کمبود را با توجه به فواید فراوان زیست محیطی آن برطرف کرد. وجود 12 رشته قنات که آب آنها در زیر پوسته شهر رها شده و هزاران مشکل را در زمینه نشست زمین بوجود آورده میتواند یک پتانسیل برای تامین آب فضا های ایجاد شده باشد. انشاالله روزی را شاهد باشیم که با مدیریت شایسته مسئولان شهری و همراهی مردم . کمک گرفتن از آنها علاوه بر سرسبزی شهر،محیط پیرامون شهر به ویژه ورودی های آن مشجر،مصفا و مانند خود کلمه سبزوار،سبزوار باشد.

حسين

سلام و خسته نباشيد اميدوارم كه پارك بزرگ توحيدشهر هم كه واقع در بلوك 4 اين شهرك هست هر چه سريعتر كامل شود! شهردار واقعا ميتواند به ساخت اين پارك سرعت ببخشد

امیر مسکنی

واقعاً جای تقدیر داره این حرکت ولی یه اشکال کوچیک هم هست این پارک ها به مرور نمادی برای آدرس دهی میشن و خیلی از پارک های محلات اسم درست و حسابی ندارند اگر شهرداری همزمان با افتتاح یه اسم درخور هم برای پارک انتخاب کنه ( با همکاری مردم) جلوه بهتری باشه

همکار

همکاران گرامی با نهایت سپاس از تعامل وهمراهی شما.مطلب شما عینا در وب سایت شهرداری درج شد. با تشکر علی اکبری روابط عمومی شهرداری سبزوار

ایمان

اقای شهردار و همکاران خسته نباشید مردم هم همت کنند و عوارض را به موقع پرداخت کنند انشاالله شهر از این ابادتر خواهد شد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما