یاد و خاطره استاد محمود بیهقی معلم، نویسنده و سبزوارپژوه برجسته معاصر گرامی داشته شد

یاد و خاطره استاد محمود بیهقی معلم ، نویسنده و سبزوارپژوه برجسته معاصر در سومین سالروز وفاتش در محفلی صمیمی در سبزوار گرامی داشته شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در این برنامه که بعد از ظهر پنجشنبه بر سر مزار آن فقید فرهیخته و نیز در محل تالار اجتماعات شهرداری سبزوار برگزار شد ، جمع کثیری از دوستداران فرهنگ دیار سربداران از جمله معلمان، برخی اساتید دانشگاه ها، اعضای شورای شهر ، شهردار ، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ، و اصحاب رسانه و خبر حضور داشتند.

دو مورد از ارزشمندترین حضورها در این مراسم ، متعلق به دکتر سیدمحمد علوی مقدم استاد برجسته دانشگاه و چهره ماندگار کشوری در زمینه ادبیات فارسی و دکتر محمد علی لطفی مقدم پدرتئاتر خراسان و از دست اندرکاران انجمن خیریه سبزواری های مقیم مشهد بود.

مراسم بزرگداشت محمود بیهقی ، مراسمی صمیمی و با صفا بود. در این مراسم خبری از بعضی تشریفات خاص و دست و پاگیر که گویی از بالا دیکته شده ، نبود. هرچند پشت اجرای آن اداره فرهنگی ورزشی شهرداری ، کمیسیون فرهنگی شورای شهر و انجمن خیریه سبزواری های مقیم مشهد حضور داشتند، اما این مراسم به هیچ عنوان چهره یک مراسم خشک اداری که از سر اجبار و تکلیف برگزار می شود را پیدا نکرد. بلکه مطابق با شخصیت مردمی و بی ریای مرحوم محمود بیهقی، این مراسم بسیار ساده و بی ریا برگزار شد.

سخنرانی ها اکثرا کوتاه و شخصیت های سخنرانی کننده بیشتر به صورت فی البداهه و با دعوت ناگهانی مجری به روی صحنه می رفتند و گوناگونی زیادی در سخنرانی ها بود.

از سخنرانی فاضلانه استاد علوی مقدم که بدون رفتن بالای سن و فقط با گذاشتن یک صندلی در مقابل جمعیت به ایراد سخن پرداخت و در مطالب خود علاوه بر ذکر خیر استاد بیهقی به فرارسیدن ماه مبارک رمضان نیز نقبی زد و از فضائل این ماه سخن گفت تا حاج آقا سعید شیخ الاسلامی که ضمن یادآوری شخصیت والای مرحوم محمود بیهقی به مسئله خشکسالی و بحران آب در خراسان و سبزوار که از دغدغه های همیشگی این معلم فرهیخته و کشاورز نمونه کشوری است، هم اشاره کرد تا روی سِن رفتن دو شاعر سبزواری آقایان علی اکبر خویشاوندی و احمد خلیلی پور که به یاد مرحوم بیهقی به شعرخوانی پرداختند، هر کدام به نوبه خود بخش هایی از صمیمت و صفای این مراسم را رقم زدند.

 در کنار این ها ، بعضی شخصیت های اداری استان و شهرستان نیز که در برنامه حضور داشتند اکثراً با دعوت ناگهانی مجری برای سخنرانی به مقابل جمع رفتند.دکتر سیدجواد حسینی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی که قول نامگذاری یک مدرسه به نام استاد محمود بیهقی در سبزوار را داد ، دکتر محمدعلی طالبی شهردار سبزوار که قول نامگذاری خیابانی به نام آن مرحوم را داد و مهدی مقصودی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر که ابراز امیدواری کرد در آینده بازهم بتواند در کمیسیون فرهنگی شورای شهر پیگیر برگزاری چنین همایش های مختصر اما مفید و موثری برای بزرگداشت فرهیختگان سبزوار باشد، از جمله این سخنرانان بودند.

دکتر محمدعلی لطفی مقدم پدر تئاتر خراسان و از دوستان نزدیک استاد محمود بیهقی و علی علی آبادی عضو هیأت مدیریه انجمن خیریه سبزواری های مقیم مشهد از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

جالب اینجا بود که بر خلاف اکثر همایش ها و برنامه های رسمی، نیمی از سخنرانان این مراسم به روی سن نرفتند و فقط با یک میکروفن بدون سیم، در پایین سکو و در فاصله نزدیک به میهمانان، به سخنرانی پرداختند. این اتفاق البته تا حد زیادی مرهون نوع اجرای متفاوت ، مجری این برنامه آقای شیخ الاسلامی بود که از هنرمندان پرتوان سبزواری در زمینه اجراست و سبک کاری وی به این شکل است که معمولا پشت تریبون قرار نمی گیرد و  با حرکت در میان سالن برنامه را اجرا و مدیریت می کند.

اجرای موسیقی توسط دو تن ازهنرمندان موسیقی سبزوار ، پخش کلیپی از فعالیت های استاد محمود بیهقی ، اهداء قرآن کریم به شماری از سخنرانی کنندگان مراسم، اهدا لوح تقدیر به بانو حشمت بیهقی همسر مرحوم بیهقی و اهداء فصل نامه داخلی ، آموزشی و خبری خانه سبزار که ویژه پاسداشت زنده یاد استاد محمود بیهقی توسط انجمن خیریه سبزواری های مقیم مشهد منتشر شده بود به همه میهمانان ، از دیگر بخش های این محفل با صفا و صمیمی بود.

مشروح بعضی از سخنرانی های این مراسم در روزهای آینده در اسرارنامه منتشر می شود.

 

برای مشاهده گزارش تصویری این مراسم هم اکنون به پیوند زیر مراجعه کنید:

گزارش تصویری همایش گرامیداشت استاد محمود بیهقی

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

بزرگداشت محمود بیهقی پژوهشگر فرهیخته سبزواری برگزار می شود

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما