وقف زیبای یک نیکوکار سبزواری برای محافظت از طبیعت و آبیاری درختان

 
وقف‌های عجیب؛ از یک‌ فنجان ‌آب ‌قنات ‌تا یک‌ مشت ‌پسته

یک روستایی اهل سبزوار، ۳ ساعت از آب قنات روستا را وقف آبیاری درختان تشنه کرد.

مجله مهر در گزارشی نوشت: 3 ساعت آب قنات برای آبیاری درختان تشنه روستا. این، جدیدترین وقفی بود که سازمان اوقاف از آن خبر داد. ماجرا این است که «علی اکبر مقیسه» یکی از اهالی  روستای مقیسه از توابع سبزوار استان خراسان رضوی که از خشک شدن و تشنگی درختان روستایش نگران شده بود، تصمیم گرفت 3 ساعت از آب قنات جاری روستایش را به مبلغ 6 میلیون تومان بخرد تا اب جاری به مدت 3 ساعت، به سمت درختان روستا برود و سیرابشان کند. این البته اولین بار نبود که  چنین وقف جالب و عجیبی اتفاق می‌افتاد. پیش از این هم وقف‌های جالبی درباره زمین، محصولات کشاورزی و آب ثبت شده است. چند نمونه از جالب‌ترین وقف‌ها در این باره را بخوانید.
 
 

* وقف 14 درخت بادام برای مرقد امام خمینی
 
یکی از اهالی شهرستان سرایان در استان خراسان جنوبی  14 درخت بادام  را با هدف تامین هزینه های مرقد امام خمینی(ره) وقف کرده است. این وقف جالب در حالی است که ارزش این 14 درخت حدود 700 هزار تومان برآورد شده است.
 
 

* وقف یک مشت پسته در جلسات مذهبی
 
عباس خلیلی صاحب باغ پسته ای در سنخواست از توابع شهرستان جاجرم است. آقای خلیلی محصولات باغ پسته اش را با هدف «تهیه یک مشت پسته برای جوانان و نوجوان و شرکت کنندگانی که در جلسات مذهبی مسجد جامع شهر شرکت می کنند» وقف کرده است.
 
 

* زمینی برای انرژی هسته ای
 
چند وقت پیش یک خانم نیکوکار تهرانی ملکی به ارزش 2 میلیاردتومان در خرمشهر را برای توسعه فعالیت های علمی دانشجویان وقف کرد. این ملک تجاری 400 مهر است و نیت واقف آن حمایت از فعالیت های علمی در زمینه انرژی هسته ای بوده است.
 
 

* وقف درخت برای گسترش اسلام
 
«جهانبخش بهرامیان» در منطقه ماهیدان استان فارس 14 درخت گردو به ارزش 140 میلیون تومان را به نیت گسترش اسلام و علوم دینی وقف کرد. قرار است با درآمد حاصل از فروش گروه های این 14 درخت به فعالیت ها و تبلیغات مذهبی و نشر علوم دینی کمک شود.
 
 

* یک فنجان آب قنات
 
در گذشته تعیین زمان و تقسیم عادلانه آب بین سهامداران و شمارش سهام و زمان «فنجان» نام داشت. در واقع «فنجان» ابزاری بود برای اجرای عدالت بین استفاده کنندگان از آب قنات که هنوز هم در بعضی از قسمت های کشور مورد استفاده است. گزارش های زیادی از وقف چند فنجان آب قنات با ارزش های مختلف به منظور انجام اعمال نیک و خداپسندانه شده است. در یکی از موارد ثبت شده در موقوقات نوشته شده: فردی به نام محمد ایوبی ساکن خیابان غفاری شهرستان گناباد در اقدامی یک فنجان آب از چشمه جاریه سنو و کیساب در مدار پانزده از طاقه حاج میرزا محمود حسینیان در بخش گناباد را وقف کرده است. مورد مصرف این وقف، خریداری و توزیع خرما از محل درآمد همان  یک فنجان آب چشمه، برای افطارگشایی مومنان روزه‌دار بعد از نماز مغرب در ماه مبارک رمضان در یکی از مساجد روستاست.
 
 

* باغ پسته برای تامین مخارج حوزه علمیه
 
در مرداد سال گذشته نیز در شهرستان انار از توابع استان کرمان 170 درخت پسته توسط فرزندان یکی از اهالی این شهرستان وقف مخارج طلبه های حوزه علمیه این شهرستان شد. مساحت این باغ پسته 2400 متر مربع است.
 
 

* درخت زرشک برای کمک به فقرا
 
یکی از اهالی شهرستان سربیشه به نام  محمد علی کلنگی  یک قطعه زمین مشجر و زراعتی با 1500 نهال زرشک را وقف کرد. مساحت این زمین 26 هزار متری همراه با 8 ساعت آب از مدار 16 شبانه روز است. قرار است از درآمد حاصل از این زمین برای کمک به فقرا، فعالیت های قرآنی، ساخت مسجد و حسینیه، عزاداری امام حسین (ع) استفاده شود.

منبع: خبرگزاری فارس

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

یک ابتکار ارزشمند توسط هیئت مذهبی محبان المهدی سبزوار / اشاعه نذر فرهنگی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما