به بهانه 21 تیرماه روز بدون پلاستیک: به پلاستیک بگوییم نه!

دیروز شنبه 21 تیرماه 93 روز جهانی بدون پلاستیک بود. به همین مناسبت وبسایت انجمن دوستداران طبیعت سبزوار مطلبی را منتشر کرده است که اسرارنامه در ادامه به بازنشر آن می پردازد:

به میوه فروشی می‌رویم برای هر نوع میوه ای که بر می‌داریم یک پلاستیک مصرف می‌کنیم !!به فروشگاه می‌رویم برای هر کالایی که می‌خریم یک کیسه ی پلاستیکی استفاده می‌شود!!به خانه که می‌رویم کوهی از پلاستیک باخود به دنبال داریم و نمی‌دانیم که به طور غیر مستقیم چه فاجعه ای را به بار می‌آوریم.


21تیرماه  روز بدون پلاستیک در جوامع بین المللی معرفی شده است.

سرانه ی مصرف پلاستیک در کشور ما بسیار بالاست. از اطراف و حاشیه ی شهرها که می‌گذریم چند کیلومتری هر شهر سیل عظیمی‌از پلاستیک‌ها را می‌بینیم که در خار و خاشاک اسیر شده و چهره ی  ناخوشایندی به ورودی شهرها و حتی مناطق طبیعی هر شهر داده است.

بر اساس آمار غیر رسمی‌,کشور ما جزو ۱۰کشور اول دنیا در تولید و مصرف پلاستیک است!! ومی‌توان گفت کشور ما به علت نفت خیز بودنش و باتوجه به اینکه پلیمر به عنوان ماده ی اصلی پلاستیک راتشکیل می‌دهد و قیمت آن پایین است ,علت تولید مصرف بی رویه ی پلاستیک دانست.

البته کمبود و فقر فرهنگی در این زمینه را می‌توان یکی از علل اصلی این رکورد در دنیا دانست .

باید خاطر نشان کرد که سایر کشورها از لحاظ تکنولوژی و فن آوری وسایر موارد پیشتاز و رکورد دار هستند جای تاسف است که کشور ما در چنین موارد نادرستی جزو ترین‌های دنیا محسوب شود.

هر پلاستیک ۵۰۰-۳۰۰سال در طبیعت باقی می‌ماند و حتی حضور پلاستیک‌ها در طبیعت ویا سواحل ودریا باعث می‌شود که حیات وحش ما به خطر بیافتد وهمچنین با کالبد شکافی حیوانات ازبدن آنها پلاستک و یا زباله پلاستیکی بیرون آمده وعامل مرگ آنها شناسایی می‌شود.                                                  

رهاسازی پلاستیک‌ها در طبیعت منشا ۷۷نوع بیماری سرطان زا است.



 

اگر هر خانواده ی ایرانی هر هفته فقط ۱ کیسه پلاستیکی را از چرخه ی خرید حذف کند این کار در یک سال موجب حذف ۸۱۶میلیون کیسه نایلونی از طبیعت می‌شود.

روزانه بیش از ۳هزار تن و سالانه بیش از یک میلیون تن کیسه پلاستیکی مصرف می‌شود.              

وما گاهی فراموش میکنیم که بزرگان ما با زنبیل‌های پلاستیکی وحتی پارچه ای به خرید می‌رفتندو هر آنچه می‌خریدنددر این کیسه ویا زنبیل‌ها جا می‌گرفت و پلاستیک جایی در بین ما نداشت .

۲۱ تیر ماه با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ  درست مصرف کردن کیسه‌های پلاستیکی در سطح جوامع بین الملل مطرح شد.

اگر تنها هر کداممان یک کیسه پلاستیکی رااز مصرف سرانه ی خانوار حذف کنیم کمک بزرگی به محیط زیست و منابع طبیعی وازهمه پر رنگ تر خودمان می‌کنیم.

“از همین لحظه شروع کنیم فردا دیر است”


“هر خانواده ی ایرانی با داشتن یک کیسه پارچه ای برای خرید ,همین امروز به کیسه‌های پلاستیکی نه بگوید.”

منبع: انجمن دوستداران طبیعت سبزوار

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

پیگیر تجلیلی شایسته از دکتر بسکی پدر طبیعت ایران هستیم

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما