آشنایی با حسن خسروجردی ورزشکار پیشکسوت و رئیس هیئت وزنه برداری سبزوار

در مطلب پیش رو با یکی از ورزشکاران پرافتخار شهرمان ، آقای حسن خسروجردی رییس هیئت وزنه برداری شهرستان سبزوار، آشنا خواهید شد:

حسن خسروجردی متولد 1336 سبزوار و رئیس فعلی هیئت وزنه برداری این شهرستان می باشد. وی که از سال های نوجوانی تا کنون در رشته وزنه برداری فعالیت مستمری داشته، دارای گواهینامه داوری درجه 1 از فدراسیون وزنه برداری جمهوری اسلامی ایران و دارای گواهینامه بین المللی داوری است.

خسروجردی تا کنون چند مرتبه موفق به کسب مقام های قهرمانی و نایب قهرمانی شده ، به مربیگری این رشته ورزشی مشغول است و نیز داوری چند مسابقات وزنه برداری در سطح کشور را در رزومه کاری خود دارد.

وی اولین وزنه بردار سبزواری است که کارت بین المللی داوری را دریافت کرده است.

شاید از همه مقام های افتخارآفرین و درجات و گواهینامه های حرفه ای مختلفی که این وزنه بردار سبزواری تا کنون کسب کرده، مهمتر، خدمات ارزنده ای باشد که جهت اعتلای این رشته ورزشی در دیار سربداران انجام داده است.

در متن پیش رو با گوشه ای از زحمات حسن خسروجردی برای عرصه ورزش وزنه برداری سبزوار آشنا می شوید.

لطف مطلب پیش رو، به آن است که توسط حسین خسروجردی برادر فرهیخته حسن خسروجردی نوشته شده است. برادری که هرچند خود در سال های جوانی فعالیت های ورزشی گسترده ای داشته است، اما در دو دهه اخیر بیشتر با فعالیت های هنری از جمله تئاتر و نیز درج مقالات پژوهشی و ادبی در نشریات مختلف کشور و شهرستان از جمله مجله اینترنتی اسرارنامه شناخته می شود.

 

( وَرزشِ وزنه برداری )

و قاعدۀ وفایِ حسن خسروجردی

دلم هوایِ تو را کرده است برادرم ! اگر که واژۀ حُسن ، در لبخندِ صمیمی و با صفای تو کم می آورد و آبیِ آسمان در نگاهِ زَلالت دلنوازو بیکرانه می شود ، این از گُنجا و سرشتِ برازندۀِ توست که چنین لیاقت و کرامت می گیرد . نجوای قواره ای که به شکلِ فروتنانه ای طاق می گردد تا مثلِ ورودیِ دَرهایِ ورزش باستانی ، افتادگی و سلامتِ نفس بیاموزد . سلامتِ جسم و جان . همان آموزه ای که از دیرباز ، آموزگار و معلّم ورزش این مردم بوده است و عیار هر پهلوانی بدان سنجیده و برآورده می گردیده .

ورزشِ وزنه برداری یک عُلقه و یک توانشِ سَرزندۀ زندگی ست که به اراده وعضلۀ شخص ، استحکام ِ وزینی می دهد تا ورزشکاری مثل حسن خسروجردی بتواند سال های مدید در میدان های مسابقۀ وزنه برداری و صحنۀ زندگی ، برازنده و سر افراز باشد .

 اَنبوهِ مدال ها و کاپ ها و مقام های او در وَرزشی که تقریبا بیگانه و گمنام بوده است نشان از همت و سعی مردانه ای دارد که حسن خسروجردی آن را به منصۀ ظهور رسانده است و بر آن بوده تا این ورزش پُر صلابت و ارزنده و مردانه را به سبزوار و سبزواریان بنماید و چنین اهتمامی که بعدها همۀ زنذگی او را فرا گرفت تا به عشق جوشانی مبدل شود که ار درونِ آن ،تا کنون بیش از ده ها وزنه بردار نام آور و برازنده به مربی گری و آموزش های او پرورانده شوند و بارها وبارها سبزوار را در پهنای ِ خراسان بزرگ و حتی در سطح کشور ، به مقام رفیع قهرمانی برساند .

به یاد دارم که حسن برای به دست آوردن سالن اختصاصی و جداگانه ای که در جنوب غربی میدان پست و تلگراف واقع بود ، با چه خون دلی آن را فراهم و بر پا کرد و با کشاندن مقام ها و مسولین و صاحب منصبان شهر ، آن را به حمایت از این ورزش واداشت .

 این او بود که با فدراسیون وادارۀ کل تربیت بدنی خراسان (یا سازمان ورزش و جوانان ) و دیگر نهادهای ِ وزنه برداری در سطح وسیع و همه جانبه همکاری و همیاری نمود تا بتواند استعداد ورزش وزنه برداری سبزوار را به آنها بشناسد و بنماید .

حسن حتی شده از پول خودش ، اسباب و وسیله وزنه برداری می خرید و نمی گذاشت که کار وزنه بردار لنگ بماند. او سال ها و سال ها روی تخته ها ئلتر به کشف استعدادهای درخشانی پرداخت که همچون "حسین کروجی" و "احسان کوثری" و "شهر آینی" و "حیاتی" و "شکوهی" و دیگران .. .نام سبزوار را در سطح ملی و کشوری بلند آوازه کردند و در صحنه های مختلف ، خوش درخشیدند . پیش از این چندین بار مسابقۀ استانی در شهر سبزوار برگزار گردید و حتی در سطح لیگ منطقه ، همیشه سبزوار وزنه بردار خودش را داشت و قدرت و سرعت و تکنیک و تعادلش را به رُخ حریف می کشید .

در رسایی و اهتمام یک مربی آزموده ، بزرگترین مزیت و اعتبار یک وزنه بردار ، گرفتن کارت داوری بین المللی ست که بی گمان این مهم بر خاسته از شناخت و پختگی و زبدگی سالهای رنج و زحمت ِ یک مربی قویِ وزنه بردازی است و حسن خسروجردی اولین مربی و وزنه بردار سبزوار بود که به این افتخار نایل گشت و کارت بین المللی داوری را از فدراسیون جهانی وزنه برداری گرفت و چندین بار در مسابقات کشوری داوری نمود .

اکنون در اجمالِ ِ این گزارش بسیار کوتاه باید گفت که حسن خسروجردی به عنوان ریس هییت وزنه برداری شهرستان سبزوار و به عنوان یک ورزشکار و مربی و داور بین المللیِ شایسته که طی سی و چند سال خدمت بی شایبه و صادقانه ، ارزش های ِ فراوان و سازنده ای خلق نموده است که امیدواریم در یاد و یادگارهای این شهرِ دیرپایِ کهن ، باقی بماند . و دیگر آنکه حسن ، یادمانِ آوازِ خوشی باشد از روزگاری که یک ورزشکارِ برومند هرگز نخواسته است تا در بندگی ، غرورِ پهلوانیش را حفظ کند .

با احترام و مهر پایدار :

حسین خسروجردی

تیر 93

 

برای مشاهده گالری تصاویر حسن خسروجردی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دوچرخه سوار جانباز سبزواری با پیام صلح وارد سمنان شد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما