مبحثی پیرامون نقش محوری سبزوار در ارتباطات مواصلاتی شمال شرق ایران و امکان گسترش آن

پایگاه خبری تحلیلی  سبزوار بزرگ با نام عصر سبزوار که علی رغم مدت کوتاهی که از راه اندازی آن می گذرد به یکی از رسانه های پرمخاطب محلی در دیار سربداران تبدیل شده است، به تازگی مطلبی تحلیلی در خصوص نیازهای ارتباطی سبزوار و چگونگی  ارتقاء این جایگاه  در منطقه شمال شرق کشور منتشر کرده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، هرچند شهرستان سبزوار هم اکنون به لحاظ جاده ای در یکی از مهمترین کریدورهای ارتباطی شرق به غرب کشور (جاده آسیایی تهران - سبزوار - مشهد) ، شمال به جنوب (بجنورد - سبزوار - بردسکن به سمت نواحی جنوبی خراسان) و شمال شرق به مرکز ایران (مرز ترکمنستان - قوچان - سبزوار به سمت نواحی مرکزی ایران) قرار گرفته است، با این حال برخی از این جاده های موجود نیازمند ارتقاء هستند و نیز برخی راه های جدید مواصلاتی نیز با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی منطقه سبزوار که از موهبت دشت هایی وسیع و هموار برای احداث انواع راه های ارتباطی برخوردار است، می توانند از این مسیر احداث گردند.

همچنین سبزوار در زمینه حمل و نقل هوایی با برخورداری از تنها فرودگاه فعال در نیمه غربی استان خراسان رضوی با جمعیت نزدیک به 2 میلیون نفر از موقعیتی انحصاری برخوردار است که طبق پیشنهادات ارائه شده در مطلب پایگاه عصر سبزوار می توان با یک برنامه ریزی صحیح بیشترین استفاده را از این ظرفیت بالقوه انجام داد.

در زمینه امکانات حمل و نقل ریلی نیز هرچند مردم سبزوار همواره خواهان اتصال مستقیم شهرشان به راه آهن سراسری تهران - مشهد بوده اند و این البته خواسته ای به حق و دارای توجیه کامل اقتصادی است، اما با این وجود نمی توان این شهر را به طور کامل محروم از راه اهن دانست . زیرا فاصله حدوداً 40 کیلومتری سبزوار تا ایستگاه راه آهن سلطان آباد که  در مسیر راه آهن تهران - مشهد به عنوان یکی از پرترددترین خطوط ریلی کشور محسوب می شود، و حدوداً نیم ساعت تا 45 دقیقه برای دسترسی سبزواری ها به این ایستگاه زمان لازم است، عملاً به اندازه ای نیست که بتوان موضوع محرومیت کامل از راه آهن را برای شهر سبزوار مطرح کرد. چه بسا در بعضی کلان شهرهای کشور نظیر تهران در داخل یک شهر حتی مسافت هایی بیشتر از این و با حساب وجود ترافیک زمان هایی چند ساعته برای رسیدن به مقاصد مختلف وجود دارد.

اما به هرحال روحیه پیشرفت خواه، سخت کوش و حق طلب مردم سبزوار معمولا به گونه ای بوده است که به این برخورداری نصفه و نیمه از راه آهن اکتفا نکرده و خواستار احداث دستکی اختصاصی برای اتصال شهرشان به راه آهن سراسری کشور بوده اند. پروژه ای که هم اکنون چند سال است، هرچند با سرعتی اندک اما به هر حال در مسیر اجراست. و از آن گذشته می تواند با اجرای طرح های توسعه ای از حالت یک دستک خارج شده و خود به مسیری سراسری در راه آهن کشور از ناحیه شمال شرق به جنوب و مرکز ایران تبدیل شود.

همه این جنبه ها که گفته شد، به خوبی در یادداشت کوتاه عصر سبزوار درباره نیازهای ارتباطی دیار سربداران در نظر گرفته شده است.

اینک اسرارنامه متن کامل یادداشت عصر سبزوار را در ادامه منتشر می کند:

 

سر فصل نیازهای ارتباطی سبزوار بزرگ

به گزارش عصر سبزوار و مصاحبه با کارشناسان مربوطه و مسئولین، کلیت نیازهای ارتباطی سبزوار بزرگ به بخش های زیر تقسیم می شود :

ارتباطات ( بخش جاده ای )

۱- دو بانده نمودن جاده سبزوار – قوچان بعنوان محور ترانزیتی و شریان حیاتی آسیای میانه با آبهای آزاد

۲- ایجاد اتوبان سبزوار –شاهرود که در برنامه چهارم توسعه لحاظ شده است . این محور با عنایت به عبور سالانه ده میلیون مسافر و زائر ، پرحادثه ترین جاده ارتباطی کشور بوده که به جاده خونین قرن مشهور گردیده است . لذا پرداختن به آن راهبردی ملی می باشد .

۳- تعریض و یا ایجاد یک باند جدید در مجاورت راه سبزوار به اسفراین و نیز سبزوار به بردسکن

۴- رسیدگی به وضعیت نامناسب راههای روستائی با اجرای پروژه های :

الف-ایجاد و تکمیل راه مواصلاتی البلاغ- ریوش ( مرکز بخش کوهسرخ) که قسمتی از آن آسفالت شده و ادامه آن تا ختم پروژه ، ضمن کوتاه نمودن فاصله یکصد کیلومتری دو منطقه مذکور ، نقش عمده ای در تبادلات میان روستائی و میان شهری خواهد داشت .

ب – ایجاد راه مواصلاتی روداب – خارتوران و اتصال به محور بیارجمند – بردسکن که موردتقاضای شدید اهالی دو بخش روداب و بیارجمند شاهرود بوده ، به علاوه اینکه در تقویت ارتباط تجاری سبزوار نقش موثری خواهد داشت

ج- آسفالت راه مواصلاتی شامکان – عشق آباد( مرکز بخش میان جلگه نیشابور ) با توجه به ترافیک بالای محور فوق و مبادلات تجاری گسترده اهالی مناطق مذکور .

۵- باتوجه به وجود هفت مسیر مجزا به شهرستانهای اطراف و گستردگی و منحصر بفرد بودن طول راههای شهری و روستائی سبزوار ، ارتقاء سطح اداری و تشکیلاتی راه و ترابری بشدت ضروری و محسوس می باشد .

 

ارتباطات ( بخش ریلی )

۱-اتصال سبزوار به راه آهن سراسری و ادامه آن از طریق جنوب به خط اصلی از طریق بردسکن به بجستان و از شمال به قوچان و باجگیران که از حیث ملی و منطقه ای برای کشور یک راهبرد استراتژیک محسوب خواهد شد، مضافاً اینکه کوتاهترین مسیر ارتباطی دریای خزر با آبهای آزاد خواهد بود .

۲-عبور راه آهن سریع السیر تهران – مشهد از شهر سبزوار باتوجه به بیشترین جمعیت شهری در کل مسیر یاد شده و نیز در عین حال تنها شهری که از نعمت فوق برخوردار نمی باشد .

 

ارتباطات ( بخش هوایی )

۱-فعال کردن فرودگاه سبزوار با تکمیل روند بین المللی نمودن آن و افزایش پروازها ، و اقتصادی کردن آن با استقرار مرکز سوخت رسانی هواپیماهای مسیر دالان شرق و شمال شرق کشور، و ترابری نمودن آن با ایجاد مرکز بارانداز و تبادلات بار و کالا شمال شرق کشور، که در اینخصوص کاهش بار ترافیکی فرودگاه مشهد لزوم چنین رویکردی را دو چندان می نماید .

۲-توسعه و تجهیز پایگاه سیزده شکاری و ایجاد دانشگاه پرواز ( با عنایت به مطالعات انجام شده و دستورات فخیمه)

۳-برقراری آموزش خلبانی و پرواز با هواپیماهای تک نفره عصر سبزوار در یک جمع بندی کلی و مفید سعی نموده نیازهای ارتباطی شهرستان را ارائه و در فرصت مناسب به پیگیری هر یک از آنها بپردازد.

منبع: عصر سبزوار

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

محور سبزوار - بردسکن کریدور ارتباطی جنوب به شمال خراسان است

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما