روایت محمد نادر اخباری از کابوس همیشگی افشاگران برای آژانس امنیت ملی آمریکا(1)

مطلب پیش رو به تازگی توسط محمد نادر اخباری روزنامه نگار و پژوهشگر مستقل مسائل سیاسی خاور میانه  در خبرگزاری جمهور افغانستان منتشر شده و به یکی از پربازدیدترین مطالب جمهور در نخستین روزهای هفته جاری تبدیل گردیده است.

محمدنادر اخباری در شهر سبزوار در غرب خراسان سکونت دارد و مقالات و تحلیل های سیاسی او تا کنون در شماری از رسانه های فارسی زبان کشورهای ایران و افغانستان منتشر شده است:

 

افشاگران و كابوس بي پايان NSA / بخش اول
محمدنادر اخباری- نویسنده و پژوهشگر
 

در ماه مه ۲۰۱۰ ، زماني كه بردلي منينگ در عراق بازداشت شد و متعاقباً از طريق پايگاه نظامي آمريكا در كويت به ايالات متحده انتقال يافت، ديگر كار از كار گذشته بود و ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار سند ديپلماتيك و نظامي كه او در اختيار مجموعه ي آسانژ گذاشته بود، دهها هزار بار در شبكه جهاني تكثير و منتشر شده و تأثير خود را گذارده بودند...
 

افشاگران و كابوس بي پايان NSA / بخش اول

 کاوش هایی که تا اواخر ماه ثور سالجاری انجام شده نشان می دهد که تا کنون هیچ کار تالیفی-پژوهشی نسبتا جامع به زبان فارسی روی موضوع افشاگری های مثلث آسانژ-اسنودن-منینگ (شامل اولین جنجال های ویکی لیکس تا افشای ضبط مکالمات تلفنی افغانستان در این اواخر) صورت نگرفته است.
لذا بر آن شدم تا با پژوهشی جامع و با رویکردی وقایع نگارانه جهت پرکردن لااقل بخشی از خلاء مذکور، روی این موضوع کار کنم.
نظر به وجود تفاوت ها و اختلافات بسیار (و بعضا متضاد و متناقض) در اطلاعات منابع فارسی کاغذی و مجازی، سعی کردم معتبرترین و مستند ترین آمار، اسامی، اعداد و ارقام و ... را از منابع دست اول انگلیسی برگزینم و مهره ها را به گونه ای که درخور مخاطب فارسی زبان باشد، در کنار هم بچینم.
ماحصل کار متنی است بالغ بر ۲۰۰۰ واژه با عنوان اصلی "افشاگران و کابوس بی پایان ان اس ای "...
لذا حاصل کار را در سه قسمت به خوانندگان خبرگزاری جمهور تقدیم می دارم.

 

گويا دردسرهايي كه زوج اسنودن- آسانژ براي هيأت مديره ايالات متحده امريكا به ويژه آژانس امنيت ملّي (NSA) آفريده‌اند، پاياني ندارد. اگرچه در ابتدا ارتباطي ارگانيك بين اين دو وجود نداشت، امّا همزماني و توازني عملكرد، آنها را به هم نزديك كرد. به گونه‌اي كه قرابت آنها، تأثيرات هم افزايانه ويرانگري بر حيثيت آژانس امنيت ملّي به دنبال داشته است.
در تمام آن روزهايي كه پاسخ منفي كشورهاي جهان سوّمي به درخواست پناهندگي فوري جوليان آسانژ درمانده، يكي پس از ديگري به او ابلاغ مي‌شدند و طي تمام آن شب‌هايي كه چشمان مضطرب ادوارد اسنودن، روي ساعت سالن ترانزيت فرودگاه شرمتيووي مسكو قفل شده بودند، كسي نمي‌دانست كه نطفة سلسله افشاگري‌هاي كوبنده‌تري در ناخودآگاه اين دو در حال شكل گيري است.
امّا پس از آن كه سفارت اكوادور در لندن، اتاق كوچكي را با عنوان" امن‌ترين اقامتگاه موقّت در جهان" به آسانژ هديه داد و دولت روسيه نيز دروازه طلايي ورود به مسكو را رو به اسنودن گشود، روح انتقام در كالبد دو افشاگر خسته دميده شد.

نشت قطرات موج آفرين از ويكي ليكس
جوليان آسانژ، بنيانگذار سايت افشاگر ويكي ليكس، به واسطه‌ي افشاي اسناد طبقه بندي شده متني و فايل‌هاي چند رسانه‌اي محرمانه وزارت خارجه و وزارت دفاع ايالات متحده به ويژه اسناد مرتبط با عملكرد ارتش امريكا در افغانستان و عراق، جنجال آفرين شد. از جمله اين رازگشايي‌ها، انتشار ۷۰۰ سند پيرامون جنايات صورت گرفته در زندان- جزيره گوانتانامو بود. اگرچه پيش از اين افشاگري، اطلاعات بسياري از پس ديوارهاي گوانتانامو به دنياي خارج درز كرده بودند، امّا اسناد ويكي ليكس چنان غير قابل انكار بودند كه حتّي روزنامه‌ها و رسانه‌هاي تا آن زمان ساكت مانده نيز واكنش نشان دادند. براي نمونه روزنامه ميامي هرالد در اين خصوص نوشت: " افشاگري ويكي ليكس درباره زندان گوانتانامو نشان داد كه آمريكا همواره افغان‌هاي بي‌گناه را بازداشت مي‌كند."
اين اسناد نه تنها از جزئيات اقدامات غيرقانوني ارتش و سازمان اطلاعات مركزي امريكا در بازداشت و حبس اتباع افغانستان پرده برمي‌داشتند، بلكه رفتار ضد انساني نظاميان امريكايي با محبوسين و اعمال محدوديت‌هاي شديد درماني و ارتباطي بر آنها را نيز افشاء مي كردند.
افشاگري ديگر ويكي ليكس، انتشار صدها هزار فايل محرمانه متني، صوتي و تصويري بود كه توسط بردلي منينگ، سرباز امريكايي، از سيستم اطلاعاتي نيروهای ايالات متحده در عراق خارج شده بودند.

سرباز هكر يا هكر سرباز
منينگ، تنها يك سرباز ساده نبود. بردلي(چلسي) منينگ- متولّد ۱۷ دسامبر ۱۹۸۷ در كرسنت اكلاهما- در پاييز سال ۲۰۰۸ و تنها دو ماه پس از ورود به دوره آموزش هاي نظامي در پايگاه فورت درام نيويورك براي اعزام به عراق، از طريق روانشناسي به نام واتكينز به انجمن هكرهاي دانشگاه وي راه يافت و همزمان، در يك دوره آموزشي به نام "هكر اسپيس" شركت كرد.
پس بردلي كوچك‌ اندامي كه از خردسالي تا سربازي، بارها و بارها مورد تمسخر و آزار همسالان و همكارانش قرار گرفته بود، تنها با يك قبضه مسلسل و يك دست يونيفرم نظامي به عراق نمي‌رفت. ذهن او در آستانه اعزام به عراق، بيشتر درگير الگوريتم‌هاي صفر ويك در فضاي IT بود تا ريتم‌هاي رژه (مارش) و كار با اسلحة M۱۶ در فضاي جنگ.
سرانجام منينگ در اكتبر ۲۰۰۹ به يك پايگاه عملياتي موسوم به "چكش" در نزديكي بغداد اعزام شد و عليرغم مخالفت چند مقام ارشد و فقط به بركت كمبود نيرو، به عنوان يك " تحليلگر اطلاعاتي" مشغول به خدمت شد. او يك ماه پس از ورود به عراق ترفيع گرفت و درجه‌اش به "متخصّص" ارتقاء يافت. او از اين منصب نظامي به عنوان يك موهبت آسماني، بيشترين بهره را برد و با دستيابي به دو سيستم حسّاس اطلاعاتي"اسپيرنت" و " جي ويكس"، صدها هزار فايل طبقه بندي شده را خارج كرد و اين اطلاعات را از طريق ارتباط مخفيانه اي كه از نوامبر ۲۰۰۹ با جوليان آسانژ برقرار كرده بود، به پايگاه هميشه تشنه ي ويكي ليكس منتقل نمود.
در ماه مه ۲۰۱۰ ، زماني كه بردلي منينگ در عراق بازداشت شد و متعاقباً از طريق پايگاه نظامي آمريكا در كويت به ايالات متحده انتقال يافت، ديگر كار از كار گذشته بود و ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار سند ديپلماتيك و نظامي كه او در اختيار مجموعه ي آسانژ گذاشته بود، دهها هزار بار در شبكه جهاني تكثير و منتشر شده و تأثير خود را گذارده بودند. جنجالي‌ترين اين اسناد، فايل ويدئويي فوق محرمانه‌اي بود كه به رگبار بسته شدن چند عراقي بي دفاع در سال ۲۰۰۷ را از دريچه دوربين يك تيربار بالگرد تهاجمي آمريكا نشان مي داد.
مطابق تصاوير ويدئويي، از سوي اين بالگرد آپاچي حتّي به شخصي كه سعي داشت به فرد ديگري كمك برساند نيز شليك مي‌شد.
اين حمله در نهايت به كشته شدن ۱۲ غير نظامي از جمله دو خبرنگار خبرگزاري رویترز منجر شد و افشاي تصاوير آن، يك جنجال و غوغاي رسانه اي در سطح جهان به وجود آورد.
ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری جمهور

 

نویسنده: محمد نادر اخباري

روزنامه نگار و پژوهشگر مستقل

 

برای مطالعه مطالب بیشتر از همین نویسنده به پیوند درج شده در بخش کوچه پس کوچه پیوندها در انتهای همین مطلب مراجعه کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سقفی برای آرامش یا آلودگی؟

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما