شهرداری بافت تاریخی سبزوار در آرامگاه امین التجار مشهدی استقرار می یابد

طی سال های گذشته با توجه به ساخت و سازهای صورت گرفته، هسته مرکزی شهر سبزوار متحمل بیشترین خسارات از اين ناحيه شد. با توجه به قرار گیری بافت تاریخی در هسته مرکزی شهر این بافت نیز از این رویداد ناخوشایند در امان نماند و بعضا ساختمان های بی روح جایگزین خانه های تاریخی شدند که بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی این خطه محسوب می شدند. از جمله می توان به محلات کلاه فرنگی، بیهق در مجاورت مساجد تاريخي جامع و پامنار و... اشاره نمود كه در طي سال هاي گذشته همانطور كه گفته شد متحمل بي نظمي هايي در ساخت و ساز و معماري از سوي عده اي سرمايه دار كه علقه اي به باورها و تاريخ اين منطقه ندارند گرديد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، اما با انتخاب دکتر محمد علی طالبی به عنوان شهردار  سبزوار در چند ماه اخیر شاهد نگاهی ویژه به ابینه ها و آثار تاریخی بویژه در بافت تاریخی شهر سبزوار هستیم.

دکتر طالبی در نخستین گام با درک واقعیت ها و حفظ و حراست از اثار و ابینه های تاریخی با انتقال دفتر کاری خود به خانه قدیمی و تاریخی ترشیزی نشان داد که برای قدمت 7 هزار سال سبزوار ارزش بسیاری قائل است.

شهردار سبزوار در دومین گام خود تاسیس شهرداری بافت تاریخی به عنوان منطقه 3 شهرداری و انتخاب سمیه سادات شجیعی به عنوان مدیر این منطقه را در دستور کار قرار داد تا نشان دهد سبزوار بیش از هر چیزی به توسعه فرهنگي همسو با توسعه اجتماعي و اقتصادي نیاز دارد.

مدیر بافت تاریخی(منطقه 3) شهرداری سبزوار در این خصوص با اشاره به اینکه فرهنگ مرمت و احیا ریشه در میراث تاریخی هر منطقه دارد، گفت: حفظ بافت و آثار تاریخی یکی از ضرورت های انکار ناپذیری است که بی توجهی به آن ممکن است به خدشه دار شدن هویت، تمدن و تاریخ هر منطقه منجر می شود.

سمیه سادات شجیعی تصریح کرد: طبق آئین نامه اجرایی بند(ج) ماده ۱۶۶ قانون سوم توسعه اقتصادی و موضوع ماده ۱۱۵ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، در شهرهای دارای بافت تاریخی ارزشمند اقدام در جهت حفاظت و کاربری بافت تاریخی الزامی می باشد.

شجیعی در ادامه با تاکید بر این مطلب که شهرداری در کنار میراث فرهنگی متولی حفاظت از ابنیه های تاریخی است، ادامه داد: در این رابطه شهرداری سبزوار با اهمیت دادن ویژه به حفاظت، احیا و بازشناساندن آثار و ابینه های تاریخی اقدام به این مهم کرده است.

وی ضمن تقدیر از شهردار سبزوار به خاطر حسن انتخاب دفتر کاری خود در یکی از خانه های تاریخی این شهر، گفت: خانه ملا محمد ترشیزی مربوط به دوره پهلوی است که در میدان حکیم، خیابان سید جمال الدین اسدآبادی واقع شده و در  تیرماه سال ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۲۴۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیر منطقه 3 شهرداری سبزوار افزود: پس از تغییر کاربری و برخی بهسازی ها، این خانه از حالت سکون درآمده و با استقراردفتر سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری هم اکنون شاهد جنب و جوش و جاری بودن فعاليت هاي اجتماعي و امور شهري در آن هستیم.

شجیعی همچنین به آرامگاه مشهدی به عنوان مكان شهرداری منطقه 3 شهرداری اشاره کرد و افزود: از آنجایی که سند مالكيت این بناي تاريخي از آن شهرداری است ما بهتر دانستيم از بين چند مورد اين مكان تاريخي را  براي فعاليت شهرداري بافت تاريخي انتخاب نماييم.

وی درباره آرامگاه ميرزا امين التجار مشهدي نیز گفت: بناي اين امارت در دوره قاجار احداث شده و از نظر معماري با طرح و نقش هاي مستطيل شكل مشتمل بر صحن كوچك و دو گنبد با تزئينات رسمي بندي و دو اتاق است.

شجیعی تصریح کرد: اين ارامگاه مدفن امين التجار مشهدي از بزرگترين بازرگانان سبزوار در دوره قاجاريه است که در سال ۱۳۷۲ با شماره ثبت ۱۲۳۹۷ به جمع آثار باستاني سبزوار پيوست .

مدیر منطقه 3 شهرداری سبزوار خاطرنشان کرد: روبروی این آرامگاه چند واحد تجاری مخروبه وجود داشت که با همراهی شهردار در ابتدا جهت بازسازی، تخریب شد و مقرر گردید که فضای سبز مناسب و آبنما متناسب با اثر در آن احداث شود.

وی گفت: قطعا با نگاه ویژه شهردار در آینده شاهد اتفاقات بسیار خوبی در منطقه بافت تاریخی شهر سبزوار خواهیم بود.

منبع :وب سایت شهرداری

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما