دبیرخانه کارگاه تخصصی بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیاواقیانوسیه درسبزوار ایجاد می شود .

قائم مقام معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ˈدبیرخانه کارگاه تخصصی بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیا و اقیانوسیهˈ به عنوان فعالیتی که زمینه ساز تحقق برنامه احیا، بهسازی و نوسازی شهری است برنامه ریزی شده و قرار است به میزبانی سبزوار برپا شود.
ˈمجید روستاˈ روز چهار شنبه در مراسم کلنگ زنی پروژه امیریه در
سبزوار افزود: ظرفیتی که این کارگاه ایجاد می کند علاوه بر برگزاری نشستهای تخصصی موجب بهره مندی از تجارب در امر هماهنگی بین بخشی، فرهنگ سازی و بسیج حمایتها در سطح ملی است.

مدیرعامل شرکت عمران بهسازی شهری کشور در ادامه تاکید کرد: ساماندهی سکونت گاههای غیررسمی نیازمند برنامه ریزی منسجم، هماهنگی بین بخشی و هم افزایی اقدامات مدیران دستگاههای اجرایی است.

وی گفت: ساماندهی سکونت گاههای غیررسمی مربوط به یک دستگاه اجرایی نیست بلکه باید در این تحول نوسازی، به صورت اصولی و با همکاری و اتحاد جمعی مردم و مسوولان کار کرد.

او با اشاره به وجود سکونت گاههای غیررسمی در
سبزوار گفت: طی نشستهای متعدد مقرر شد در عرصه ساماندهی و توانمندسازی سکونت گاههای غیررسمی و هم در عرصه بهسازی و نوسازی محلات اقداماتی در چارچوب یک برنامه مشخص در دستور کار قرار گیرد.

قائم مقام معاون وزیر راه و شهرسازی به مشارکت دادن مردم در امر ساماندهی سکونت گاههای غیررسمی نیز اشاره و بیان کرد: مهمترین پیش نیاز عملیات بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری ایجاد ساز و کار و ساختار اجرایی مناسب در سطح محلات است.

روستا گفت: همچنین برای توانمندسازی و انگیزه مند شدن مالکان واحدهای فرسوده بسته های مختلف حمایتی و تشویقی در قالب ˈطرح توانمندسازی صاحبان املاک فرسودهˈ توسط دولت پیشنهاد و اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان منطقه شرق نیز در این مراسم گفت: باید تدبیری اندیشیده شود تا از پتانسیل عظیم سرمایه های جامعه که همان مردم هستند در بهسازی بافت فرسوده استفاده کنیم.

ˈاحمد نوروزیˈ گفت استفاده از خود مردم در احیا بافتهای فرسوده شکل گرفته و امروز شاهد کلنگ زنی یکی از همین مجموعه ها هستیم.

وی وسعت ˈپروژه امیریه سبزوارˈ را 10 هکتار اعلام و بیان کرد: سه هکتار آن در حوزه مداخله مستقیم(پروژه مشترک با مشارکت مالکین ) اجرا می شود.

او ادامه داد: برای باقی محدوده هفت هکتاری نیز طرحی به لحاظ معابر و هدایت ساخت و سازها تهیه شده که در آن محدوده هم به صورت زمانی مشارکت انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه رویکرد سنتی این طرح حفظ می شود گفت: قرار است این سه هکتار طی مدت سه سال به یک منطقه تجاری و گردشگری تبدیل شود.

ˈسکونت گاههای غیررسمیˈ به مناطقی گفته می شود که مهاجرین روستایی و محرومان جامعه شهری را در خود جای داده و خارج از برنامه ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری بطور عمده بدون مجوز در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها به وجود آمده اند.

فقدان سند مالکیت رسمی، محرومیت از خدمات و زیرساختهای شهری از شاخصها این مناطق است. شرایط حاکم بر اینگونه نواحی در بروز ناهنجاریهای اجتماعی بسیار مساعد است.

42 درصد جمعیت کشورهای در حال توسعه در سکونت گاههای غیررسمی زندگی می کنند.

بر اساس
گزارش سازمان ملل سکونت گاههای غیررسمی (حاشیه نشینی) چالش اصلی هزاره سوم معرفی شده بطوری که در جهان از هر شش نفر یک نفر در سکونت گاههای غیررسمی زندگی می کند.

شهر
سبزوار از جمله شهرهای میانی است که با مساله سکونتگاه غیررسمی مواجه است. نزدیک به 30 هزار نفر از جمعیت این شهر در سکونتگاههای غیررسمی که دور تا دور آن را را فرا گرفته زندگی می­کنند. محدوده شرق کال عیدگاه بزرگترین کانون اسکان غیررسـمی شهر سبزوار هم از نظر جمعیت و هم وسعت محسوب می­شود.

مرکز شهرستان 230 هزار نفری
سبزوار در فاصله 237 کیلومتری غرب مشهد واقع است.

 

منبع :ایرنا

نظرت را بنویس
comments

مهدی

آفرین پس از دبیرخانه ی بین المللی سربداران حالا دبیرخانه کارگاه تخصصی بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیاواقیانوسیه در سبزوار جهت سازماندهی بافت پیرامون شهرافتتاح میشه.درود بر خطه ی سربداران.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما