حضرت امام(ره) شیفته آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری بود/ تفسیر مواهب الرحمن سبزواری در خطر مصادره است

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم کشور گفت: سبزوار شهر قرآنی است و آثار و مفاخر برجسته ای در این زمینه درد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه آیت الله عابد که هفته گذشته برای معرفی رئیس دانشکده علوم قرآنی سبزوار به این شهر سفر کرده بود، ضمن اشاره به مرحوم آیت الله حاج سیدعبدالاعلی سبزواری گفت: حضرت امام (ره) شیفته مرحوم سبزواری بودند به طوری که هرگاه در نجف بیمار می شدند به منزل ایشان می رفتند و سیدعبدالاعلی در یک ظرف مقداری آب می نوشید و باقی مانده آن را به حضرت امام می داد و سپس امام بابت بهبود یافتن حالشان از ایشان تشکر می کرد و می فرمود آبی که به من دادید باعث شفای من شد.

وی ادامه داد: مرحوم حاج عبدالاعلی سبزواری تفسیری در قرآن کریم دارد با نام «مواهب الرحمن» در 30 جلد که متأسفانه تا کنون فقط 14 جلد آن چاپ شده است و متأسفانه الآن یکی از علمای اهل سنت کردستان عراق دقیقا تفسیر ایشان را با همان راه و روش ایشان و حتی با همین نام برداشته و دارد به نام خودش کار می کند. و این بدان معناست که اگر ما درباره میراث علمی و قرآنی که خودمان داریم تلاشی نکنیم خواهیم دید که میراث ما را دیگران سرقت خواهند برد.
آیت  الله عابد ادامه داد: شهر سبزوار از این جور آثار قرآنی بزرگ و شاخص فراوان دارد. حداقل اینکه الان 16 جلد از مواهب الرحمن هنوز چاپ نشده است. اما کارهای قرآنی که علمای پیشین سبزوار انجام داده اند فقط به تفسیر و ترجمه و نگارش قرآن محدود نشده بلکه  شاید این را کمتر شنیده باشید که یکی ازعلمای سبزوار کتابی نوشته با عنوان "قتل القرآن" یعنی کسانی که یک آیه قرآن را شنیدند و مردند. غش کردند. کتابی است درباره این جور افراد و نشان دهنده میزان بالای تأثیرگذاری قرآن است.
وی همچنین گفت: ما افرادی را در تاریخ سبزوار داریم که در عمرشان 2800 ختم قرآن داشتند.در این شهر افرادی که هفته ای یک ختم قرآن داشته باشند فراوانند. و این یعنی سبزوار در طول تاریخ شهری قرآنی است و فرهنگ قرآنی در این شهر حاکم بوده و همین الان هم خدا را شکر این جایگاه برقرار است و ان شاالله دانشکده علوم قرآنی که در این شهر وجود دارد ، شجره طیبه ای باشد که روز به روز رشد و گسترش داشته باشد.

لازم به توضیح است، دانشکده علوم قرآنی سبزوار یکی از 22 شعبه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در سطح کشور است. این موضوع نشان می دهد در حال حاضر حتی برخی از استان های 32 گانه کشور از دانشکده مستقل علوم قرآنی برخوردار نیستند و سبزوار از معدود شهرهای کشور است که به واسطه ظرفیت های بالای قرآنی، از سال 90 موفق به راه اندازی این دانشکده شده است.

با توجه به اهمیت و نقش و جایگاه قرآنی دارالمومنین سبزوار در تاریخ ایران، امید می رود مسوولان و ادارات مربوطه در سبزوار نظیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره فرهنگی شهرداری ، شورای شهر ، اداره اوقاف و امور خیریه ، دانشگاه ها و ... نسبت به چاپ و ترجمه تمام جلدهای تفسیر مواهب الرحمن آیت الله العظمی سبزواری که در خطر مصادره و سرقت است، اقدام نمایند.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

رئیس جدید دانشکده علوم قرآنی سبزوار معرفی شد

نظرت را بنویس
comments

مفتح

تا جای که من اطلاع دارم سبزوار تنها شهر غیر مرکز استان نیست که این مرکز را دارد فقط لازم در سفر به تهران از سبزوار خواب نباشیم و دانشکده شیک قرآنی شاهرود را در کنار جاده ببینیم

مفتح

سبزوار دارای طلبهای زیادی در سبزوار و قم و دیگر مراکز حوزه ای می باشد باید از طرف دانشکده علوم قرآنی سبزوار مشوقهای برای ترجمه و چاپ کتاب مواهب الرحمن و دیگر آثار بزرگان سبزواری بزارند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما