رییس هیت عامل ایمدرو: طرح های فولادی استانی با مشارکت بخش خصوصی تعیین تکلیف شده اند .


به گفته  رئیس هیات عامل ایمیدرو در حال حاضر طرح‌های فولادی استانی با مشارکت بخش خصوصی تعیین تکلیف شده‌اند. بر این اساس در طرح قائنات گشایش اعتبار صورت گرفته است، سپیددشت با گشایش اعتبار انجام‌شده و در حال واگذاری به فولاد مبارکه است. طرح نی‌ریز هم پس از گشایش اعتبار به سرمایه‌گذاری غدیر واگذار خواهد شد. بافت و سبزوار هم در مرحله نهایی گشایش اعتبار قرار گرفته‌اند.
طرح شادگان هم پس از گشایش اعتبار قرار شده به فولاد خوزستان واگذار شود. طرح میانه هم به صورت پیش‌آگهی گشایش اعتبار شده و به خریدار فولاد آذربایجان واگذار شده است.
از هشت سال گذشته تا به امروز یکی از موضوعات مهم در عرصه صنعت فولاد، تعیین تکلیف هشت طرح فولادی بوده است. در سال 1385 پروژه طرح‌های فولادی کلید خورد اما پس از مدتی به دلیل ضعف مالی دولت در مرحله اجرایی این طرح‌ها به مزایده گذاشته شد تا اینکه تنها یکی از این طرح‌ها توسط بخش خصوصی خریده شد و باقی طرح‌ها به‌فروش نرفتند. همین موضوع باعث شد هشت سال متوالی اجرای هفت طرح استانی فولاد به تاخیر بیفتد و این پروژه مسکوت بماند.
مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو در گفت‌وگویی با اقتصادنیوز درباره وضعیت اخیر این طرح‌های فولادی گفت: در حال حاضر قصد داریم با حل مشکلات اجرای واحدهای فولادسازی این هفت طرح استانی را تا انتهای سال 1393 راه‌اندازی و احیای آنها را در دستور کار قرار دهیم و در راستای ورود بخش فولادسازی هفت طرح فولادی به سیکل تولید ظرف سه سال آینده تلاش کنیم. با  وجود این، رقمی حدود پنج میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده خواهد شد، منتها در حال حاضر دولت در نظر دارد با مشارکت و حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی ظرفیت تولید فولاد را به 55 میلیون تن افزایش دهد.
او افزود: بررسی صنعت فولاد ایران از نظر جایگاه جهانی با توجه به آمارهای انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد ایران در سال 2013 میلادی بیش از 15 میلیون و 400 هزار تن فولاد خام که 6.6 درصد بیشتر از سال 2012 است، تولید کرد و توانست در بین کشورهای منطقه خاورمیانه در جایگاه نخست قرار گیرد. این انجمن در
گزارش خود ایران را با تولید 15 میلیون و 400 هزار تن فولاد خام به عنوان پانزدهمین فولادساز بزرگ جهان در سال 2013 میلادی معرفی کرده است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در برنامه چشم‌انداز ظرفیت 55 میلیون تنی برای تولید فولاد در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به طرح‌های در دست اجرای فولادی در کشور اعم از ایمیدرو و بخش غیردولتی و خصوصی، تولید فولاد در ایران در مسیر توسعه قرار دارد. با توجه به ظرفیتی که برای تولید فولاد در برنامه چشم‌انداز در نظر گرفته شده  و با توجه به عقب ماندن اکثر طرح‌ها و توسعه کشور از برنامه زمان‌بندی،‌ برای رسیدن به این هدف، به پیش‌زمینه‌های مشخص نیاز است که با یک تلاش مضاعف دست‌یافتنی خواهد شد .
کرباسیان افزود: به هر حال کشور ما در ردیف کشورهای در حال توسعه است و بدیهی است متناسب با رشد و توسعه کشور، نیاز به محصولات فولادی بیشتر خواهد بود.
او درخصوص میزان ذخایر سنگ‌آهن کشور گفت: میزان ذخایر زمین‌شناسی سنگ‌آهن به بیش از 4.5 میلیارد تن می‌رسد که حدود 2.5 میلیارد تن آن به عنوان ذخیره قطعی شناخته می‌شود. با توجه به آغاز برنامه اکتشافات جدید، این امید وجود دارد که میزان ارقام فعلی به طور قابل توجهی افزایش یابد. در این میان معادن سنگ‌آهن سنگان پتانسیل بالایی برای اکتشاف ذخایر دارند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در حال حاضر برنامه اکتشاف 12 هزار کیلومتر مربع از معادن سنگان و نوار شمال شرقی آغاز شده است گفت: این برنامه به تدریج تا چابهار ادامه خواهد یافت که محدوده وسیع‌تری را در‌بر خواهد گرفت.
وی افزود: این برنامه بخشی از برنامه اصلی اکتشافات 200 هزار کیلومتری در کل کشور محسوب می‌شود به طوری که با عملی شدن این برنامه، دو برابر کل اکتشافات انجام‌شده در 100 سال اخیر خواهد بود.
کرباسیان درباره برنامه‌های دولت یازدهم برای توسعه صنعت فولاد ایران گفت: همه برنامه‌های توسعه معدن و صنایع معدنی دولت در جهت توسعه پایدار برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد. ایمیدرو تاکنون در راستای توسعه سنگ‌آهن مورد نیاز واحدهای فولادسازی اکتشافات وسیعی را آغاز کرده و همان طور که اعلام شد قرار شده است ظرف یک سال آینده 200 هزار کیلو‌متر‌مربع را تحت پوشش اکتشافات قرار دهد.
او وضعیت سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در این صنعت را نیازمند انجام یکسری زمینه‌سازی‌هایی در جهت تامین زیربناهای مورد نیاز واحدهای فولادسازی دانست و گفت: در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی که عمده آنها معدنی هستند، با سرعت مناسبی در حال اجرای واحدهای احیای فولادسازی جدید هستند که پیش‌بینی می‌شود از سال 1394 به بعد وارد فاز راه‌اندازی و بهره‌برداری شوند اما برای ورود سرمایه‌گذاری جدید در این بخش نیاز به تقویت زیربناهای مورد نیاز واحدهای فولادسازی است.

 

منبع : دنیای اقتصاد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما