دومین جلسه شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی قیام سربداران برگزار شد

وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری نوشت:

برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری کنگره قیام سربداران

همزمان با سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی، دومین جلسه شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی قیام سربداران به دعوت دانشگاه حکیم سبزواری و در محل فرمانداری شهرستان سبزوار با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان، ریاست دانشگاه و دبیر کنگره و سایر اعضاء تشکیل و گزارش فعالیت های کنگره به سمع و نظر حاضرین رسید.

دکتر جواد حدادنیا، دبیر کنگره قیام بزرگداشت سربداران با تبریک سالروز ورود آزادگان به کشور، با بیان اینکه شورای سیاستگذاری کنگره جلسات متعددی را برگزار کرده است، افزود: در این جلسات پیشنهاد شد تا کنگره در خرداد ماه سال آینده و به مدت یک هفته در شهرستان برگزار شود.

وی ادامه داد: بر اساس این برنامه‌ریزی کنگره در سه بخش با موضوع آیین‌های سنتی شهرستان برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری خاطرنشان کرد: در این جلسه پیشنهاد شد تا در صورت صلاحدید، ریاست شورای سیاستگذاری کنگره را نیز استاندار خراسان‌رضوی بپذیرند.



***


مهندس احمد برادران، فرماندار سبزوار نیز در ادامه با بیان اینکه این کنگره باید در خور و شأن حماسه‌سازان این قیام برگزار شود، اظهار کرد: مدیریت سیاسی شهرستان با تمام امکانات در کنار دبیرخانه این کنگره قرار دارد.

وی با بیان اینکه ادارات شهرستان باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند، تصریح کرد: شهرداری در زمینه تبلیغات محیطی و فضاسازی در سطح شهرستان باید در کنار دانشگاه حکیم سبزواری باشد و معاونت اداری مالی شهرداری نیز از روند کار گزارشی را به دبیرخانه کنگره اعلام کند.

برداران با تاکید بر سطح اهمیت موضوع کنگره بزرگداشت قیام سربداران یادآور شد: برگزاری این کنگره در حقیقت یادآوری تشکیل نخستین حکومت شیعه در ایران و یادآور حماسه‌سازی مردم سبزوار در برابر سال‌ها رنج و وحشی‌گری مغولان است.

منبع: وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری

گفتنی است دبیرخانه کنگره بین المللی قیام سربداران در هفتصدمین سال وقوع این نهضت آزادی بخش تاریخی در دوم تیرماه 93 به دست علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشگاه حکیم سبزواری افتتاح شد.

دانشگاه حکیم سبزواری دومین دانشگاه بزرگ و معتبر ملی در شمال شرق ایران است که در محدوده استان های خراسان رضوی و شمالی پس از دانشگاه فردوسی مشهد از بیشترین تعداد دانشجویان و بیشترین قدمت تاریخی برخوردار است.

قیام سربداران سبزوار از لحاظ وسعت ، بزرگترین و از نظر تاریخی مهم ترین جنبش آزادی بخش خاورمیانه در قرن هشتم هجری بود .

تلاش پیگیر رهبران آزاده و متدین این قیام ، منجر به تشکیل اولین حکومت مستقل ملی و شیعه مذهب ایرانی در خراسان شد.

مهم ترین ویژگی های این حکومت عبارت بود از : مردمی بودن حاکمان و انتخاب غیرموروثی آنان براساس شایستگی و نه بر اساس وراثت،  تنفر از عناصر بیگانه و متجاوز به خاک وطن و تثبیت ایدئولوژی تشیع شیعه 12 امامی .

نخستین حاکم سلسله سربداران ، عبدالرزاق باشتینی بود که به مدت دو سال و چهار ماه حکومت کرد.

وی از بزرگترین و خوشنامترین پهلوانان زمان خود بود و نامش در منابع تاریخی در کنار نام پهلوان جوانمرد ایرانی پوریای ولی آمده است.

به دلیل اهمیت قیام سربداران در تاریخ ایران که به نمادی از آزادگی و ظلم ستیزی ایرانیان تبدیل شده است، در هفتصدمین سال وقوع این قیام تاریخی کنگره بزرگداشت آن در دارالمومنین سبزوار پایتخت سربداران برگزار می گردد.

نظرت را بنویس
comments

فریده نعمتی

از آنجایی که قیام سربداران سبزوار اولین جنبش شیعی گسترده ای است که توانست جنبش های شیعی دیگری، جون سربداران سمرقند، کرمان و مازندران شکل دهد و هریک از اینها در حکم جرقه های بودند برای روشن شدن مشعل امپراتوری شیعه مذهب صفویه، لذا استفاده از پایانامه های که در این راستا نوشته شده میتواند به بالا بردن کیفیت علمی این گنگره کمک کند.

فریده نعمتی

با عرض سلام وتشکر از بررسی پیام من فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشدتاریخ تشیع از دانشگاه حکیم سبزواری هستم.پایان نامه من بررسی رابطه سربداران سبزوار با سایر جنبش های سربدار با راهنمای دکتر صادقی،مشاوره دکترصیانتی و داوری جناب استاد باقری هستم و آمادگی خود را جهت همکاری در گنگره را اعلام می کنم. لطفازمان برگزاری گنگره و ارسال مقالات را اعلام فرمائید.با تشکر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما