تاریخ بیهقی هنوز قصه های شیرین دارد

حدود 1000 سال از تألیف کتاب ارزشمند تاریخ بیهقی توسط نویسنده بزرگ سبزواری خواجه ابوالفضل بیهقی می گذرد، اما این اثر معتبر تاریخی و ادبی ، هنوز هم حرف های زیادی برای گفتن دارد تا آن حد که نویسندگان و اهالی ادبیات ایران، حتی از لابه لای تاریخ بیهقی که در اصل اثری سنگین و فاخر تاریخی و ادبی است، قصه هایی شیرین برای کودکان و نوجوانان کشورمان استخراج می کنند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، این خبر را به تازگی خبرگزاری تسنیم منتشر کرده و براساس پست قرار گرفته در خروجی  این خبرگزاری مژگان شیخی نویسنده ای است که قرار است قصه های شیرین تاریخ بیهقی را توسط انتشارات سوره مهر تا پایان شهریور ماه امسال به بازار کتاب ایران روانه کند .(منبع)

با این حساب بازهم سبزواری ها به ویژه دوستداران فرهنگ و اهالی ادبیات و هنر این دیار دیرپای باید به این نتیجه برسند که چنان که باید و شاید در گود شناسایی و ارزش گزاری برای داشته های ارزشمند فرهنگی و ادبی خود وارد نشده اند.

البته در دو سال اخیر، با برگزاری همایش های سالانه ای برای بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در اول آبان هر سال در سبزوار گام های خوبی در این راستا برداشته شده است، اما به نظر می رسد این گام ها تنها به یک روز و یک مناسبت در طول سال محدود شده است. حال آنکه در سبزوار که به واسطه برخورداری از چندین و چند نویسنده برجسته و شناخته شده در سطح ملی و بین المللی نظیر ابوالفضل بیهقی ، محمود دولت آبادی ، دکتر علی شریعتی و ... به پایتخت نثر ایران شهرت یافته است، می بایست برنامه ریزی هایی بسیار همه جانبه تر و متنوع تر در طول سال اجرا شود.

ناگفته نماند که مهدی مقصودی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار مدتی قبل از طرحی برای تقدیر از نویسندگان کتاب هایی که درباره سبزوار و بزرگان این شهر باشد خبر داده است.(منبع) اما هنوز نشانه ای در دست نیست که نشان دهد این عضو جوان شورای شهر سبزوار چه قدر در اجرای این طرح جدیت دارد و یا اینکه تنها به بیان یک شعار اکتفا کرده است؟

با این حال اگر کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار واقعا برای اجرای این طرح مصمم باشد، نوشته شدن دو کتاب در نیمه اول سال 93 فقط در ارتباط با تاریخ گرانسنگ بیهقی (ارزش های ادبی تاریخ بیهقی اثر محمد حسن صنعتی و قصه های شیرین تاریخ بیهقی اثر مژگان شیخی) بهانه های خوبی است که به سراغ نویسندگان آن کتاب ها برود و شاید در موقعیتی نظیر همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در اول آبان پیش رو در سبزوار از آنان تقدیر شایسته ای به عمل آورد.

البته تجلیل از بیهقی و یا دیگر بزرگان و مشاهیر و مفاخر ادبی و فرهنگی دیار سربداران تنها وظیفه کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیست بلکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادراه میراث فرهنگی ، دانشگاه ها و ... نیز در سبزوار این وظیفه خطیر را برعهده دارند.

چنان که در ارتباط با همین کتاب ارزشمند تاریخ بیهقی انتظار می رفت شورای شهر ، شهرداری ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه حکیم سبزواری که از گروهی قوی و با سابقه در رشته ادبیات فارسی برخوردار است، به پیشنهاد بعضی از سخنرانان همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در اول آبان 91 ، تا کنون جلسات هفتگی بیهقی خوانی را در سطح شهر سبزوار و مرکز بیهقی پژوهی را در یکی از دانشگاه های این شهر راه اندازی کنند، که این مهم متأسفانه تا کنون تحقق نیافته است! (منبع)

اینک امید می رود در اول آبانی سال جاری ضمن اینکه شاهد برگزاری همایشی ملی و با شکوه برای پاسداشت مقام تاریخی و ادبی ابوالفضل بیهقی در زادگاهش سبزوار باشیم، تعدادی از وعده و شعارهای مطرح شده در همایش های سال های گذشته نیز تحقق یابد و بزرگداشت بیهقی تنها به یک روز در طول سال، آن هم فقط با چند سخنرانی (که البته آن هم به جای خود لازم و ارزشمند است، اما کافی نیست) خلاصه نشود.

شما گرامیان هم اکنون می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کتاب قصه های شیرین تاریخ بیهقی نوشته مژگان شیخی روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

ابوالفضل بیهقی ادیب و مورخ برجسته ایرانی را از سرگردانی نجات دهید

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما