مصاحبه با مسوول موزه شهر سبزوار دکتر محمدرضا سلیمانی کوشکی

موزه شهر سبزوار دریچه ای برای شناخت تاریخ و فرهنگ دیار کهن سربداران سبزوار شهر دیرینه های پایدار؛ شهری که با برخورداری از پشتوانه عظیم تاریخی وادبی توانسته جایگاه ویژه ای را درحیات تمدنی دیرینه ایران زمین به خود اختصاص دهد ؛شهری که به کرات نویسندگان ومورخان وجغرافی دانان به آن اشاره کرده اند و از مراکز عمده تشیع در ایران بوده است .
آثار وشواهد باستان شناسی بررسی شده در این منطقه قدمت آن را به پیش از تاریخ می رساند تا آنجا که این شهر کهن را با تاریخ اساطیری ایران پیوند می زند. به طور نمونه می توان به محل نبرد رستم وسهراب که به «دژسپید» معروف است در محدوده کنونی «باغ ملی سبزوار» اشاره داشت.
چنان که می دانیم در دنیای مدرن به غیر از کتاب ها ومجلات علمی ورسانه های صوتی وتصویری گاهی نیاز است که یافته های تاریخی به طور عینی مورد بررسی قرار گیرد واین مسئله وجود موزه های متعدد را می طلبد که محققان وعلاقمندان بتوانند لحظه ای چند از نزدیک مطالعات خود را انجام داده وازتاریخ شهرها ونواحی جغرافیایی آگاه شوند. درسبزوار نیز با وجود قدمت تاریخی وفرهنگی که در سطرهای پیشین بیان شد نیاز به وجود موزه های متعدد همواره احساس می شده است. در همین راستا خوشبختانه چند سالی است شاهد افتتاح چند موزه از جمله موزه مردم شناسی ووقف در کاروانسرای فرامرز خان ، موزه صنعت نفت در محل ساختمان قدیمی شرکت نفت سبزوار وبه تازگی موزه شهر در محل تالار سابق شهرداری هستیم .
ازهمین رو مدتی قبل فاطمه خرم پور کارشناس ارشد تاریخ ایران باستان و خبرنگار اسرارنامه به موزه شهر رفته است تا مصاحبه ای با مدیرموزه دکتر محمدرضا سلیمانی کوشکی داشته باشد. متن کامل گفتگوی خبرنگار اسرارنامه با مسوول موزه شهر سبزوار را شما گرامیان هم اکنون می توانید با مراجعه به پیوند زیر در بخش چای داغ اسرارنامه مطالعه کنید:

موزه شهر سبزوار دریچه ای برای شناخت تاریخ و فرهنگ دیار کهن سربداران

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما