سبزوار در آرشیو...

یکی از منابع شناخت و معرفی هرجامعه در دوره های مختلف تاریخی مطالعه رسانه های موجود آن جامعه از جمله مطبوعات محلی است.
مفهوم مطبوعات که بیشتر ما را به یاد روزنامه های کاغذی می اندازند شامل رسانه های دیگری نظیر هفته نامه ها و ماه نامه های فرهنگی ، ا جتماعی ، سیاسی ، هنری و ورزشی و ... یک جامعه نیز می شوند.
دارالمومنین سبزوار نیز که در طول تاریخ چندهزارساله خود همواره یکی از مهدهای علمی و فرهنگی خراسان محسوب می شده است در دوره های مختلف تاریخی به فراخور زمان از رسانه هایی به شکل کتاب ها ، نشریه ها و وبسایت های خبری و تحلیلی (در دوره کنونی) برخوردار بوده و هست.
 اکنون مطالعه و بررسی محتوای هریک از آن رسانه ها -البته اگر چیزی از آنها باقی مانده و به دست ما رسیده باشد- می تواند به خوبی به ما در شناخت وضعیت گذشته این شهر تاریخی و سیرحرکت های آن در ابعاد فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی ، علمی و ... یاری رساند.
به هرحال اگر دوست داشته باشیم بدانیم باید در آینده به کجا برسیم ، لازم است بدانیم از کجا حرکت کرده ایم و هم اکنون در کجای کار قرار داریم.
در راستای همین هدف مجله اینترنتی اسرارنامه تصمیم دارد در روزهای آینده با مراجعه به آرشیو برخی از نشریات محلی سبزوار و یا نشریات ملی کشور که در در سالهای گذشته مطالبی در مورد خطه سربداران  منتشر کرده اند ، شناخت شفاف تری از وضعیت دیروز و امروز منطقه غرب خراسان رضوی برای مخاطبین گرامی خود پدید آورد.
نام این بخش جدید در اسرارنامه "سبزوار در آرشیو" خواهد بود.
با مطالعه مطالب سبزوار در آرشیو پی خواهیم برد :
-آرزوهای عمومی و مشترک مردمان غرب خراسان رضوی چه مواردی است ؟
-در دوره های مختلف مسئولین و شخصیت های گوناگون ملی و محلی چه شعارها و چه اهدافی را برای این شهر مطرح کرده اند ؟
-شعارهای سرداده شده تا چه حد به تحقق پیوسته است ؟
-مردان عرصه کار و تلاش و عمل خطه سربداران تا کنون چه کسانی بوده اند ؟
- مهمترین انتقادات بر اوضاع و احوال عمومی سبزوار و شخصیت های آن در دوره های گذشته چه چیزهایی بوده است ؟
-مهمترین نقاط قوت سبزوار در دوره های گذشته چه مواردی بوده است ؟ آیا سطح فکر ، فرهنگ و نیازهای عمومی مردم غرب خراسان رضوی از سالهای گذشته تا کنون تغییری پیدا کرده است؟
-اگر تغییری داشته در چه جهت بوده است؟ اتحاد بین مردم سبزوار بزرگ شامل شهرستان های (سبزوار ، خوشاب ، داورزن ، ششتمد ، جغتای و جوین) حفظ شده است ؟
-چه کسانی پرچم داران حرکت های مثبت فرهنگی و سیاسی در این ناحیه بوده اند؟
- چه کسانی به ایجاد تفرقه و اختلافات قومی و محلی در میان مردم دامن زده اند ؟ و ...
بررسی همه این موارد و بیش از این ها می تواند در بخش سبزوار در آرشیو مجله اینترنتی اسرارنامه صورت پذیرد.
شما مخاطبین گرامی نیز با ما همراه باشید و توصیه ها و پیشنهادات ارززشمندتان را برای اجرای هرچه موفق تر این بخش با ما در میان بگذارید.
پیروز باشید...

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما