نگاهي به تاريخچه تأسيس اولين سينماهاي خراسان/مشهد، سبزوار، تربت حيدريه ، بجنورد و قوچان اولين شهرهايي که صاحب سينما شدند

 به مناسبت بيست و يکم شهريور که در تقويم جمهوري اسلامي ايران به عنوان روز ملي سينما نامگذاري شده است.
مجله اینترنتی اسرارنامه: صنعت سينما يکي از پديده هاي مهم فرهنگي وهنري جهان در قرن حاضر محسوب مي شود. اهميت صنعت سينما به حدي است که امروزه بسياري از کارشناسان معتقدند کشورهاي ابرقدرت جهان با درک اثرگذاري عميق این هنر بر ذهن جهانیان، از مدت ها قبل سعي کرده اند هنر هفتم را در راستاي اهداف سياسي خود به کار گيرند.و با ترغيب و تشويق سينما گران آنان را به سمت توليد آثاري که مطلوب  سياستمداران است، سوق دهند.
اما در بحث صنعت سينما تنها توليدات سينمايي يک کشور حايز اهميت نيست بلکه سالن هاي اکران فيلم هاي سينمايي نيز از اهميت خاص خود برخوردارند.به طوري که سازمان جهاني يونسکو وجود سالن هاي سينما و تعداد صندلي هاي سینما را در شهرها و کشورها از شاخص هاي توسعه فرهنگي محسوب مي کند.
در وبسايت متعلق به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ايران نيز تعداد صندلي هاي سينما به ازاي هر هزارنفر ]جمعيت  شهرها و کشورهاي مختلف[ به عنوان يکي از شاخص هاي توسعه فرهنگي مطرح شده است.(منبع:محصولات شورای عالی انقلاب فرهنگی)
هرچند در دوره کنوني به دليل وجود وسايلي نظير  تلويزيون و کامپيوتر و دستگاه هاي CD در اکثر منازل، بعضی از شهروندان  دیگر برای رفتن به سینما و تماشای فیلم ها از روی پرده نقره ای چندان احساس نیاز نمی کنند، اما هنوز بسیارند افرادی که لذت دیدن فیلم در داخل سینما را به مشاهده فیلم  در خانه ترجیح می دهند.

با توجه به آنچه درباره سینماها گفته شد،اهمیت سینماها به عنوان شاخص های توسعه فرهنگی جوامع مختلف شاید این سئوال پیش بیاید که سینما از چه زمانی وارد خراسان شده است؟
در پاسخ به این سئوال باید گفت، سبزوار و چند شهر دیگر خراسان از آن دسته شهرها هستند که از سال های بسیار دور صاحب سینما شده و با تجربه دوره هایی از فراز و فرود تا کنون تقریباً به طور مستمر سینماهای فعال داشته اند.

در واقع با مروری به تاریخچه تأسیس سینماها در خراسان در می یابیم در سی سال ابتدایی تأسیس سالن های سینما در شهرهای مختلف این استان 5 شهر مشهد، تربت حیدریه، سبزوار ، بجنورد و قوچان پیشگام تأسیس سینماها بوده اند.

سالن انتظار سینما بهمن سبزوار

وبسایت جدیدآنلاین که رسانه متعلق به کشورهای فارسی  زبان ایران، تاجیکستان  وافغانستان (حوزه فرهنگی ایران  بزرگ) است مدتی  قبل طی انتشار  مطلبی  مفصل سالشماری از گشایش  و تعطیل شدن سالن های سینما در ایران را منتشر  کرده است.
براساس این گزارش جدیدآنلاین اولین سینما در ایران در سال 1282 یعنی حدود 111سال قبل در تهران تأسیس شده است.
اما تاریخچه سینما در خراسان از سال  1313 با راه اندازی سینما دیده بان در مشهد آغاز می شود و از آن تاریخ تا 30 سال بعد یعنی تا سال 1343 از مجموع 7 شهرستان اولیه خراسان بزرگ در 5  مورد از آن شهرها سینماهایی افتتاح شده است.
گفتنی است، طبق اولین قانون تقسیمات کشوری که در سال 1316 تصویب شد استان خراسان بزرگ با 7 شهرستان به مرکزیت مشهد در نقشه تقسیمات سیاسی کشور جای گرفت و مشهد، سبزوار، تربت حیدریه، گناباد، قوچان، بجورد و بیرجند اولین شهرستان  های این استان پهناور بوده اند.(منبع)
همه این شهرستان ها به جز بیرجند و گناباد در 30 سال ابتدایی ورود سینما به خراسان، صاحب سالن سینما شده اند و بعضی از این شهرها دو یا سه سینما داشته اند که به صورت همزمان فعالیت می کرده اند.
سبزوار در آن سال ها دارای حداقل 3 سینما با نام های سعدی، شهرزاد و میهن بوده است.
در ادامه تاریخ تأسیس و برخی اطلاعات جزئی دیگر درباره اولین سینماهای خراسان را، که مدتی قبل در جدیدآنلاین  منتشر شده است، مجدداً انتشار می دهیم:


سينما ديده بان مشهد در سال 1313

نخستين سينماي تربت حيدريه در سال 1317

نخستين سالن  سينما در شهر بجنورد با نام شهرزاد توسط سرهنگ عرفاني  با گنجايش حدود 500 نفر صندلي به صورت تابستاني در سال 1318

نخستين سالن سينما در شهر سبزوار به نام ميهن  توسط غلامعلي صادق زاده با گنجايش تقريبي 60 صندلي افتتاح شد1318

نخستين سينماي قوچان به نام مهرداد و با نمايش فيلم نقل علي افتتاح شد در سال 1332

سينما تاج (سعدي ومولن روژ بعدي) تربت حيدريه به عنوان بزرگترين سالن سينماي اين شهر با نمايش فيلم بزن به چوب افتتاح شد.در سال 1339

1340 سينما آزيتاي ترها و مولن روژ بجنورد افتتاح شد

سينما سعدي با گنجايش 1000نفر و شهرزاد با گنجايش حدود 550 نفر در سبزوار افتتاح شد در سال  1340

سينما سعدي بجنورد با نمايش فيلم سه مرد شجاع با بازي برت لنکستر اففتاح شد در سال  1342

 منبع: وبسایت جدیدآنلاین

گزارش تصویری از سینما بهمن سبزوار(برای مشاهده تصاویر بیشتر روی اینجا کلیک کنید)

سالن اکران فیلم در سینما بهمن سبزوار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

بلیط سینما بهمن سبزوار به  مناسبت روز  سینما نیمه بها شد

نظرت را بنویس
comments

فرهاد

سلام چرا نامی از سینماهای تربت جام نبرده شده در تربت جام سال 1320 سینما شروع به فعالیت کرد اما امروزه به دلیل بی استقبالی تعطیل هست

محمدعلی

افتتاح رسمی سینما در سبزوار با راه اندازی سینما در سبزوار دو موضوع متفاوت هستند. سینما در این شهر عملا در دهه اول و حدود 90 سال پیش و حتی قبل از مشهد راه اندازی شد . اماکن عمومی محلی بود که فیلم ها در آن به نمایش درمی آمد و سبزوار از این حیث پیشتاز میباشد.

یک معلم دوستدار فرهنگ

سلام و خسته نباشید و ممنون از توجه شما به سینما ، گزارش شما باعث شد که یادداشتی را در مورد سابقه سینما در سبزوار و کمی از خاطرات خود را جهت تکمیل آن تهیه و بزودی تقدیم دارم .

اگر سینما را به عنوان نمادی از رشد فرهنگی یک جامعه در نظر بگیریم، باید گفت متاسفانه کشور ما در سالهای اخیر پـســــــــــرفت فرهنگی داشته است.

عدم استقبال از سینما نشان از ضعف فرهنگی کشورهای جهان سوم دارد که معمولاً آنرا با بهانه هایی نظیر ورود تکنولوژی تلویزیون، دی وی دی، سینمای خانگی و ... توجیه می کنند، حال آنکه در کشورهای توسعه یافته با وجود این ابزار تکنولوژی، باز هم صنعت سینما و استقبال مردم روز به روز بیشتر می شود و یک صنعت پرسود به حساب می آید، پس بهتر است مسئولین ما ضعف فرهنگی حاکم شده بر مردم را توجیه نکنند. متاسفانه در سالهای اخیر سینماهای ایران یکی پس از دیگری تعطیل شده اند و هیچ سیاست مشخصی از طرف دولت در این زمینه اعمال نشده است.

مفتح

مرحبا با گزارشی که تهیه کردی خسته نباشی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما