پیگیری اسرارنامه در باره قیام سربداران نتیجه داد

چندی قبل طی انتشار مقاله ای که از جانب مخاطبین گرامی مباحث فراوانی را به همراه آورد ، از بروز اشتباه فاحشی در یکی از وبسایت های کشوری خبر دادیم که طی آن یکی از مهمترین رویدادهای تاریخی خراسان و ایران به صورتی آگاهانه یا نا آگاهانه مورد تحریف قرار گرفته بود.
قضیه از این قرار بود که وبسایت شناخته شده راسخون ، در بخش روزشمار تاریخ خود اقدام به انتشار مطلبی در مورد نهضت سربداران کرد که در این مطلب از همان تیتر تا انتها اشتباهات تاریخی فراوانی وجود داشت.
تیتر آن مطلب بدین شرح بود :
قیام سربداران خراسان ، به رهبری شیخ حسن جوری در نیشابور 

این درحالی است که در این تیتر نه موقعیت جغرافیایی شکل گیری قیام سربداران که شهر سبزوار و روستای باشتین بوده ، درست بیان شده بود و نه رهبری این قیام که به شکلی بسیار ناقص ، تحریف آمیز و گزینشی توسط شیخ حسن جوری بیان شده بود و در ادامه به هر یک از این دو جنبه با ارائه اسناد و مدارک کافی اشاره خواهیم کرد : 
1- تحریف تاریخ در بیان رهبری قیام سربداران با تأکید مبالغه آمیز بر نقش 1- تحریف تاریخ در بیان رهبری قیام سربداران با تأکید مبالغه آمیز بر نقش شیخ حسن جوری :
تأکید اغراق آمیز و سوگیرانه بر نقش شیخ حسن جوری در حالی است  که هرچند وی یکی از رهبران قیام سربداران محسوب می شود ، اما اولین و مهمترین آنها نبوده است. و رهبران مذهبی و سیاسی و نظامی دیگری نظیر پهلوان امیر عبدالرزاق باشتینی (رهبر سیاسی و نظامی) ، شیخ خلیفه مازندرانی (اولین رهبر معنوی)  در رهبری این قیام موثر بوده و به گواه منابع معتبر تاریخی از جنبه های سیاسی ، نظامی یا معنوی بر شیخ حسن جوری اولویت و ارجحیت داشته اند. (منبع1) (منبع2)
حتی پژوهش های تاریخی معتقدند شیخ حسن جوری به طور کل رهبری قیام سربداران را برعهده نداشته است و حتی اگر وی نمی بود نیز این قیام با غیرت و همت مردمان باشتین و سبزوار شکل می گرفت و ادامه می یافت.(منبع)

2- تحریف تاریخ در بیان مکان جغرافیایی ظهور نهضت سربداران در نیشابور به جای سبزوار :
این اشتباه تحریف آمیز به شدت مضحک است. چرا که نام و یاد شهر سبزوار به طور کل در نظر همه مردم ایران که اندکی از تاریخ خود شناخت داشته باشند ، با صفت دیار سربداران عجین شده است و کدام انسان تحصیل کرده و اهل مطالعه ایست که نداند پایتخت قیام سربداران در طول نیم قرن حکومتشان شهر سبزوار بوده است. (منبع)
ضمیر سبز کویر که از نویسندگان هشیار ، دقیق و خوش قلم اسرارنامه است ، پس از مواجه شدن با این اشتباه تاریخی بزرگ سریعاً دست به کار شد و مقاله مفصل و ارزشمندی در این زمینه تهیه کرد که نسبت به اینگونه تحرکات به مردم و مسئولین هشدار داد.
که متن این مقاله را می توانید با مراجعه به پیوند زیر مطالعه نمایید :


اینک اما خرسند از آن هستیم که اعلام کنیم ، وبسایت راسخون پس از اعتراض مدیران اسرارنامه و مخاطبین گرامی این سایت و احتمالاً سایر مر دم آگاه منطقه ، اقدام به اصلاح مطلب منتشره خود نموده است. به طوری که مطلب جدید در پیوند زیر قابل مشاهده است :

اینک باید بگوییم ، این اشتباه عمدی یا غیرعمدی راسخون در تحریف یکی از مهمترین بخش های تاریخ خراسان بزرگ ، هرچند در نگاه اول برای هر فرد سبزواری و خراسانی ناراحت کننده بود ، اما هشدارهای خوبی به همراه داشت. 
هشدار برای اینکه ما سبزواری ها بدانیم میراث دار چه گنجینه های ارزشمند و ناشناخته ای در تاریخ خود هستیم. شاید به همین خاطر است که می گوییم سبزوار گنجینه کشف نشده تاریخ ایران است . گنجینه یا گنجینه هایی که اگر مراقب آنها نباشیم و اقدامات لازم را در موقع مناسب در خصوص احیا و بزرگداشت آنها اجرا نکنیم ممکن است ، در غفلت و بی خبری ما توسط سایر مناطقی که حسرت چنین تاریخ و افتخارات ارزشمندی را در دل دارند ، مورد طمع و تصاحب قرار گیرد.
به اطلاع می رساند در روزهای آینده به همین مناسبت و نظر به اهمیت مذهبی و فرهنگی نهضت ارزشمند سربداران سبزوار و اثرگذاری وسیع آن در ایران ، مجله اینترنتی اسرارنامه اقدام به انتشار مقاله ای مفصل در این زمینه خواهد کرد. 
در آن مقاله شما می توانید مطالبی دقیق و موشکافانه و مستند را مطالعه نمایید که  در مورد چگونگی پیدایش نهضت سربداران ، رهبری سربداران ، امیران قیام سربداران ، ویژگی ها و  اثرگذاری های سربداران خراسان در تاریخ ، و باقی ماندن اندیشه و فکر سربداران تا به امروز ... با ارائه منابع و مأخذ معتبر تنظیم یافته اند.
تا آن زمان با ما همراه باشید...

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:

نظرت را بنویس
comments

داورزنی

عبدالرزاق باشتینی که اولین امیر سربداران سبزوار بود یکی از گنجینه‌های ارزشمند و ناشناخته سبزوار است. پیشنهاد می‌کنم دانشگاه حکیم سبزواری، همایشی بین‌المللی در شناخت این پیشوای بزرگ و فرهیخته و وارسته برگزار نماید تا همه جهانیان با این شخصیت بزرگ سبزواری (داورزنی) آشنا شوند. واقعا حیف ایت که ما این همه شخصیت‌های بزرگ مثل عبدالرزاق باشتینی داریم و کسی آنها را واقعا نمی‌شناسد و عبدالرزاق یک جورهایی خیلی خاص است و زندگی و اندیشه و منش و روش او الگویی خواهد بود برای جوانان و نسل‌های آینده ما. او چهره‌ای است که هویت واقعی سربداران را در آستانه قیام به ما و همه مردم جهان نشان خواهد داد. قدرش را بدانیم.

خطّه فریومد / فرومد

با نشانی زیر برای پایگاه شناخت شیخ حسن جوری مطلب زیر را گذاشتم : http://sheykhhassanjuri.blogfa.com/post/1 بامداد ، آفتاب سرنزده ، عازم دیدار قبر شیخ حسن جوری شدیم . مردم محل او را شیخ ابوالحسن هم نام می¬برند . مزار او بر کنار کشت ها و باغ هایی است که آن سوی « کال » فیروزآباد قرار دارد . اراضی آن سوی « کال » به نام همین شیخ حسن شهرت یافته و از آب کاریز « جور » آبیاری می-شود . به قول احمد اقتداری از تصادفات است یا عجائبات که در فارس شهری به نام فیروزآباد هست و کنارش ویرانه های شهر جور ، در قومس هم آبادی ای به نام فیروزآباد هست که قسمتی از اراضی آن جور نام داشته است . شاید نام نخستین آبادی « جور » بوده است ، به دلیل آنکه شیخ حسن سربداری به « جور » منسوب و مشهور بوده است نه به فیروزآباد . قبر شیخ حسن گنبدکی دارد رو به ویرانگی . بر سر پشته ای است که مزار عمومی آبادی بوده است . قنات جور از کنار آن می گذرد . [ سفرنامچه ( گلگشت در وطن ) ، ایرج افشار ، نشر اختران ، چاپ اوّل ، 1384 ، ص ـ 212 تا 216 ] ـ گفته شده : شاید نـام نخستین آبـادی « جور » بوده است ، به دلیل آنکه شیخ حسن سربداری به « جور » منسوب و مشهور بوده است نه به فیروزآباد . [ ص 216 ] این احتمال نمی تواند مقرون به صحّت باشد چون شیخ حسن جوری مربوط به قرن هشتم است و سیّد ابويعلى زيد فريومدى‏ محدّث ، صاحب « امالی » و روايات صحيحة [ لباب الأنساب والألقاب والأعقاب ، 1 / 50 ، أبوالحسن ظهيرالدّين علي بن زيد البيهقي ، الشهير بابن فندمه ] هنگام رفتن از فریومد به اصفهان در قرن پنجم ، در ديه فيروزآباد خبر تولّد فرزندش فخرالدّين ابوالقاسم على را شنیده است . [ ابوالحسن علیّ بن زید بیهقی ( ابن فُندُق ) ، تاریخ بیهق ، کتابفروشی فروغی/ چاپخانه اسلامیه ، چاپ دوم ، بی تا ، ص 186 ـ 187 ] در پاسخ نوشته بود : دوست عزیز! با سلام و تشکر از شما. سخن گفتن از شایدها، خیلی خوب و در جایی که بایدها و قطعیتی در کار نباشد بسیار مفید است. اما در این مورد که شما می فرمایید باید به منابع دست اول تاریخی قرن هشتم هجری مراجعه فرمایید ... در غیر این صورت باید اعتراف کرد همانطور که بعضی از کشورها ادعا می کنند ابن سینا یک ایرانی نیست و مولانا یک شاعر ترک است. اما آیا این ادعاها قابل پذیرش است؟! من هم پاسخ دادم : متن مرحوم دکتر ایرج افشار می گوید : 1 ـ در فارس شهری به نام « فیروزآباد » هست و کنارش ویرانه های شهر « جور » 2 ـ در قومس هم آبادی ای به نام « فیروزآباد » هست که قسمتی از اراضی آن « جور » نام داشته است. 3 ـ اراضی آن سوی « کال » به نام همین شیخ حسن شهرت یافته و از آب کاریز « جور » آبیاری می شود . مرحوم دکتر ایرج افشار بر این مبنا گفته : شاید نـام نخستین آبـادی « جور » بوده است ، به دلیل آنکه شیخ حسن سربداری به « جور » منسوب و مشهور بوده است نه به فیروزآباد . من گفته ام : 1 ـ شیخ حسن جوری مربوط به قرن هشتم است . 2 ـ در تاریخ بیهق نوشته سیّد ابويعلى زيد فريومدى در ‏قرن پنجم از فریومد به فيروزآباد و از آنجا به اصفهان رفته است . طبق این دلیل « جور » بر « فیروزآباد » سبقت ندارد . البتّه وقتی شیخ حسن در قرن هشتم « جوری » نام داشته ، سابقه « جور » هم باید به قرنهای پیش برسد. کدام اینها « شاید » است ؟ ـ اینکه شیخ حسن جوری بعد از فریومد ، نزدیک میرعلم فیروزآباد دفن است ؟ ـ اینکه اراضی آنجا « جور » نام دارد ؟ ـ اینکه اراضی آنجا از آب « کاریز جور » مشروب می شود ؟ شاید ( ان شاء الله ) همین آبِ کاریز جور ، زیرآب بعضی چیزها را بزند و با آنچه شما می خواهید « جور » در نیاید ! مثل اینکه این متن با خواسته شان « جور » در نمی آمده است ، چون فقط پاسخ شان را بیشتر کرده اند : دوست عزیز! با سلام و تشکر از شما. سخن گفتن از شایدها، خیلی خوب و در جایی که بایدها و قطعیتی در کار نباشد بسیار مفید است. اما در این مورد که شما می فرمایید باید به منابع دست اول تاریخی قرن هشتم هجری مراجعه فرمایید. منابع مستند دسته اول تاریخی، از این شایدها فرسنگ‌ها فاصله دارند ... بنابراین اگر آفتاب، دلیل بر آفتاب نیست، باید اعتراف کرد همانطور که بعضی از کشورها ادعا می کنند ابن سینا یک ایرانی نیست و مولانا یک شاعر ترک است. اما آیا این ادعاها قابل پذیرش است؟! دلیل اینکه شیخ حسن جوری الزاماً از « جور نیشابور » بوده است ، چیست ؟ من در سال 1365 در جبهه از یکی از بچّه های آن منطقه شنیدم که نام قنات نزدیک قبر شیخ حسن جوری « کاریز جور » است . تا اینکه دیدم مرحوم ایرج افشار هم به این مطلب اشاره کرده است .

مهدی

مبارکه. اما به نظرمن این خیلی کمی. وقتی گفتید پیگیری هاتون اثرداده فکرکردم یک روز ملی برای نهضت سربداران تو تقویم ثبت شده یا قراره مسئولین شهر یا دانشگاه ها جشنواره یا همایشی ملی یا بین المللی در این مورد برگزار کنن. ولی اینکه سایت راسخون تیتر و متن یکی از مطالبشو تغییر داده خیلی موفقیت کوچیکیه.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما