افتتاح نخستین مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری تا زمینه سازی ایجاد پارک علم وفن آوری در سبزوار

 

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری خبر داد

افتتاح نخستین مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری مهر ماه سال‌جاری

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری از افتتاح نخستین مرکز رشد این دانشگاه در مهر ماه امسال خبر داد.

 جواد حدادنیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار با بیان اینکه مراکز رشد نهادی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، اظهار داشت: این مراکز با هدف جذب شرکت‌های دانش‌بنیان است و کمک به این شرکت‌ها برای تولید یک محصول و پژوهش و تجاری‌سازی آن ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه این مراکز دارای متولی خاصی نیست اما دانشگاه‌ها به دلیل حضور دانشجویان و انجام پژوهش توسط آنها متولی احداث این مراکز می‌شود، ادامه داد: اعتبارات بسیار خوبی از سوی دولت برای این مراکز پیش‌بینی شده است.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه مراکز رشد وظیفه حمایت از جوانان خلاق و پژوهشگر در حوزه‌های مختلف را دارند، افزود: این مراکز امکانات مورد نیاز برای استقرار یک شرکت را در اختیار این دانشجویان قرار می‌دهد و از آنها حمایت‌های مالی خاصی را نیز می‌کند تا بتوانند پژوهش‌های خود را به مرحله تجاری‌سازی برسانند.

حدادنیا با بیان اینکه با ایجاد 3 مرکز رشد در یک دانشگاه می‌توان به سمت ایجاد پارک‌های علمی و فناوری حرکت کرد خاطرنشان کرد: ایجاد این پارک‌ها یک تحول بزرگ در حوزه‌های پژوهش و علمی برای دانشگاه و دانشجویان است.

حدادنیا با بیان اینکه مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری دارای مصوبه ریاست جمهوری از سال 85 است افزود: متاسفانه تاکنون این مرکز راه‌اندازی نشده است که خوشبختانه نخستین اعتبارات راه‌اندازی مرکز رشد دانشگاه اخذ شده و در مهر ماه امسال شاهد افتتاح این مرکز خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه با راه اندازی این مرکز حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار دانشگاه قرار خواهد گرفت افزود: متاسفانه ما در شهرستان سبزوار محروم از داشتن یک شرکت دانش بنیان  هستیم و که باید در این حوزه حمایت های بیشتری صورت یابد.

حدادنیا با اشاره به وجود معضل بیکاری در شهرستان سبزوار افزود: توسعه مراکز رشد و افزایش شرکت‌های دانش بنیان سبب رفع معضل بیکاری در جوانان می‌شود.

وی اضافه کرد: کارآفرینی و تولید دانش و رفع نیازهای کشور از مزیت‌های این مراکز است.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه بیش از 8 هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند ادامه داد: از این تعداد 200 تن در مقطع دکترا و یک‌هزار و 500 تن نیز در مقطع کارشناسی ارشد و مابقی در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند.

وی با اشاره به جذب سه رشته در دوره مجازی دانشگاه نیز گفت: تمرکز ما در حوزه توسعه کمی دانشگاه در بخش دوره‌های مجازی است که به سمت جذب رشته‌هایی در این بخش خواهیم رفت.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری بیش از یک‌هزار و 950 نفر پس از کنکور سراسری به دانشگاه جذب می‌شوند، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کارهایی در این حوزه صورت گرفته کاهش 20 درصدی ظرفیت دوره‌های شبانه دانشگاه و افزایش دوره‌های روزانه است.

وی با اشاره به وضعیت پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه اعتبارات بخش پژوهش دانشگاه در سال‌های 90 و 91 بسیار ضعیف بوده است، اضافه کرد: کمبود اعتبارات در این حوزه سبب شده تا میزان پژوهش‌های صورت گرفته در دانشگاه بسیار ناچیز باشد.

حدادنیا افزود: خوشبختانه در 6 ماه گذشته اعتبارات پژوهشی دانشگاه افزایش یافته و به مبلغ یک میلیارد تومان رسیده است.

حدادنیا با اشاره به راه‌اندازی نخستین مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری امسال تصریح کرد: خوشبختانه نخستین اعتبارات راه‌اندازی مرکز رشد دانشگاه اخذ شده و در مهر ماه امسال شاهد افتتاح این مرکز هستیم.

وی با بیان اینکه مراکز رشد نهادی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، ادامه داد: هدف از ایجاد این مراکز جذب شرکت‌های دانش‌بنیان است و کمک به این شرکت‌ها برای تولید یک محصول و پژوهش و تجاری‌سازی آن است.

حدادنیا با بیان اینکه توسعه مراکز رشد و افزایش شرکت‌های دانش بنیان منجر به رفع معضل بیکاری در جوانان می‌شود، اظهار داشت: کارآفرینی و تولید دانش و رفع نیازهای کشور از مزیت‌های این مراکز است.

وی با اشاره به هدف‌گذاری‌های دانشگاه حکیم سبزواری برای مشارکت در حوزه های علمی، فرهنگی،اجتماعی و صنعتی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین هدفگذاری‌های دانشگاه ارتباط با حوزه صنعت است که در این بخش پروژه‌های خوبی با همکاری دانشگاه صورت گرفته است.

حدادنیا افزود: این ارتباط تنگاتنگ با حوزه صنعت سبب شده تا در 6 ماهه گذشته قراردادی را به ارزش یک میلیارد تومان با حوزه صنعت منعقد کنیم و تلاش ما گسترش ارتباطات با این حوزه است.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه برای نخستین‌بار با تصویب در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مصوب شده که هر دانشجو و داوطلبی که رتبه کنکور آن زیر یکصد باشد با ثبت‌نام در دانشگاه حکیم سبزواری مبلغی به صورت ماهانه به عنوان حقوق دریافت می‌کند، بیان کرد: دانشگاه حکیم سبزواری دومین دانشگاه در کشور که دارای این مصوبه است و ماهانه مبلغ 500 هزار تومان به این دانشجویان پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به سهم دانشگاه حکیم سبزواری در حوزه توسعه و گسترش فرهنگ در جامعه نیز گفت: خوشبختانه دانشگاه در این حوزه به صورت جدی و پر رنگ وارد شده و با برگزاری همایش‌های مختلفی در این حوزه و حوزه‌های اجتماعی توانسته راهکارهایی را نیز به صاحب نظران، مدیران و مسئولان مرتبط با این حوزه‌ها ارائه کند.

حدادنیا با اشاره به فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: در 6 ماهه گذشته ایجاد و شکل‌گیری تشکل‌های دانشجویی آزاد گذاشته شده و تشکل‌ها با رعایت قوانین به فعالیت‌های مورد نظرشان می‌پردازند.
منبع: خبرگزاری فارس

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

ماهیانه 5000 هزارتومان کمک هزینه تحصیلی در دانشگاه حکیم سبزواری برای دانشجویان زیر رتبه 100

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما