به میزبانی مجله اینترنتی اسرارنامه

گزارشی از نشست صمیمانه شاعران سبزوار به مناسبت روز شعر و ادب فارسی

شماری از بهترین شاعران سبزوار پنجشنبه گذشته به مناسبت 27 شهریور روز شعر و ادب فارسی در محل دفتر مجله اینترنتی اسرارنامه گرد هم آمدند تا ضمن پاسداشت این روز، به وضعیت امروز شعر سبزوار و شعر ایران بپردازند و برای معرفی بیشتر توانمندی های ادبی شاعران خوش ذوق و با استعداد دیار سربداران در سطح کشور چاره اندیشی کنند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در این محفل ادبی که با حضور برخی از اساتید برجسته شعر سبزوار از جمله استادان حسین شنوایی ، علی اصغر اقتداری، سیدجواد جعفری نسب، مرتضی جانفزا و ...حضور داشتند، اولین موضوعی مورد بحث قرار گرفت، دلیل انتخاب روز درگذشت شهریار شاعر برجسته معاصر ایران به عنوان روز شعر و ادب فارسی بود.

برخی حضار این جلسه معتقد بودند، هرچند شهریار شاعر بزرگ و برجسته ای است اما از آنجایی که قله های برجسته تری از وی در شعر فارسی داریم، شاید اگر روزی در ارتباط با یکی از آن قله های مسلم نظیر حافظ یا سعدی به عنوان روز شعر و ادب فارسی انتخاب می شد، بازتاب بیشتری در جامعه پیدا می کرد و مورد توجه عموم مردم قرار می گرفت.

اما نظر عده ای دیگر این بود که انتخاب شهریار برای نامگزاری روز شعر و ادب فارسی دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه او با اینکه شاعری اصالتاً ترک زبان بوده است، اما به سرایش اشعار زیبای فارسی علاقه مند بوده و غزلیات ناب و پربهایی را به گنجینه غنی ادبیات فارسی تقدیم کرده است. حتی بعضی از اشعار فارسی او به ویژه شعر «علی ای همای رحمت» شهریار  در بین فارسی زبانان بسیار فراگیر شد و با نام وی در ذهن ها ثبت شده است.

موضوع دیگری که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت این بود که سوای اینکه روز شعر و ادب فارسی در ارتباط با کدام شاعر نامگذاری شده است ، برای شاعران مهم تر این است که ریشه یابی کنند که اصولا چرا در کشور ما به شعر بها داده نمی شود و خود مقوله ادبیات و شعر مورد توجه مردم و مسئولان قرار نمی گیرد.

بعضی از شعرای حاضر در جلسه بر این عقیده بودند که برنامه های مشاعره و قندپهلو که مدتی از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش شده است، می تواند به دوست داشتن شعر در جامعه یاری رساند. اما متأسفانه به جز این دو برنامه ادبی، هیچ یک از بیست و دو شبکه تلویزیونی موجود در کشورمان در هفته یک ساعت برنامه مناسب ویژه شعر ندارند.

شماری دیگری از شعرا نیز معتقدند بودند برنامه هایی نظیر مشاعره و قندپهلو چندان ریشه ای نیستند و نمی توانند از اساس به رونق شعر در جامعه یاری رسانند.

یک دغدغه دیگر که در این محفل ادبی مطرح شد، وضعیت شعر سبزوار در یک دهه اخیر بود که ظرفیت های آن چندان در سطح کشور معرفی نشده و با وجود شاعرانی قوی و اشعاری حرفه ای، شعر سبزوار در دهه 80 به جایگاه شایسته خود در کشور نرسید.

در همین راستا جمع شعرای حاضر در جلسه بر استفاده از ظرفیت رسانه ها از جمله سایت ها و مجلات اینترنتی و وبلاگ ها و سایر فضاهای مجازی برای انتشار جدیدترین اشعار شاعران محلی سبزوار تأکید کردند تا کمک به جریان معرفی شعر دیار سربداران و فراگیرشدن آن در میان عموم جامعه کند.

 یکی از مشکلات پیش پای شعر سبزوار ایجاد فضای چند دستگی میان شاعران است.به گونه ای که گروه های مختلف یکدیگر را قبول ندارند و لذا نمی توان شاعران جوان را کنار هم جمع کرد و کار مثبتی انجام داد.

در ادامه این جلسه دلایل اوج گرفتن شعر سبزوار در دهه 1370 مورد بررسی قرار گرفت و گفته شد که تأسیس انجمن شعر ابن یمین  توسط استاد حسین شنوایی در آن سال ها سنگ بنای محکمی برای ارتقاء شعر این شهر بود و کمک زیادی به شاعران سبزواری کرده است.

همچنین تأکید شد، امروز نیز اگر می خواهیم شعر سبزوار دوباره نقطه اوج دهه 1370 را تجربه کند، باید از جوانان فعال و پر انرژی حال حاضر شهرستان انتظار داشته باشیم که وارد میدان شوند و تحت نظر و راهنمایی پیشکسوتان شعر شهرستان با تلاش خود به معرفی و ارتقاء سطح شعر دیار سربداران بپردازند.

در پایان بخش گفتگوی ادبی این جلسه نیز استاد حسین شنوایی پیشکسوت شعر سبزوار و مدیر  انجمن شعر فروردین(ابن یمین) به عنوان حُسن خِتام مروری بر خاطرات سه دهه فعالیت های شعری در سبزوار کرد و از سختی های سال های ابتدایی تشکیل اولین انجمن شعر این شهرستان سخن گفت.

وی با نام بردن از شماری از شعرای دیروزی و امروزی سبزوار گفت اگر انجمن شعر ابن یمین به موفقیتی دست یافته و تا امروز توانسته چند نسل از شعرای این دیار را تربیت کند، در سایه تلاش و همت گروهی جمعی از شاعرانی است که در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 با نظم و تعهد و علاقه خود و حضورهای مستمرشان در انجمن شعر ابن یمین، کمک کردند تا اولین انجمن حرفه ای و منسجم شعر در سبزوار نضج بگیرد. و هم اکنون نیز که نسبت به گذشته امکانات بسیار بهتری فراهم آمده است، جوانان علاقه مند باید با جدیت بیشتری به میدان وارد شوند و جریان شعر سبزوار را پیش ببرند و در کشور معرفی کنند.

در بخش دوم محفل صمیمی روز شعر و ادب فارسی در دفتر مجله اینترنتی اسرارنامه،  شعرای حاضر به شعرخوانی پرداختند که اجرای این بخش از برنامه را سمیه اکبری یکی از بانوان پراستعداد و چهره های مطرح شعر امروز سبزوار برعهده داشت.

جزئیات بیشتر سخنان این جلسه و شعرهایی که قرائت شد، در آینده توسط مجله اینترنتی اسرارنامه منتشر خواهد شد.

شما گرامیان هم اکنون می توانید گزارش تصویری این برنامه را که در بخش عکس نامه اسرارنامه منتشر شده است، در پیوند زیر مشاهده نمایید:

گزارش تصویری(روی اینجا کلیک کنید)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

جدیدترین غزل امیراحسان دولت آبادی شاعر جوان سبزواری

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما