آرامگاه حکیم حاج ملاهادی سبزواری فیلسوف بزرگ شرق در حال تخریب

سبزوار را از صدها سال پیش شهر ادیبان نامدار و دانشوران بیدار می گفته اند.
      در کتاب ارزشمند تاریخ بیهق، نوشته ابولحسن بیهقی یکی از ادیبان سبزوار آمده است. در هر ولایتی چیزی بدان ناحیت منسوب گویند. حکمای یونان، نقاشان چین، تیراندازان ترک، دهات بلخ، صوفیان دینور، کربزان مرو، ملیح صورتان بخارا، صباغان سجستان، زرگران شهر حران، عیاران طوس، ضعفای کرمان، و ..... ادیبان بیهق. و غرض از این نسبتها آن بود که در هیچ موضع دیگر مثل این چیزها که یاد کرده آمد نبود مگر در این نواحی و ولایات.

و حکیم حاج ملاهای سبزواری یکی از صدها ادیب و البته حکیم و دانشمند برجسته این دیار است که از وی به عنوان فیلسوف بزرگ شرق نیز یاد می شود.اما بنای زیبای آرامگاه این بزرگترین حکیم برجسته ایران در دو سده اخیر، چندی است در سایه کم توجهی مسئولان میراث فرهنگی و سایر متولیان امر، رو به تخریب گذاشته است.

پس از ارتحال حاجی جسد پاک آن جناب را در بیرون دروازه سبزوار معروف به دروازه نیشابور که بر سر راه زوار است بخاک سپردند و بعد از چندی مرحوم میرزا یوسف ابن میرزا حسن مستوفی الممالک بقعه ای برای آن مرحوم بنا نمود صورت قبر از گچ ودر وسط است و صندوق چوبی سبز روی آن قبر قرار دادند.
      جناب محمدحسن خان صنیع الدوله (اعتمادالسلطنه) در سفر نامه مطلع الشمس که حدودا ده سال پس از درگذشت حاج ملا هادی نوشته شده است در خصوص مرتبه سبزوار اینچنین بیان می کند که،  بزرگتر مرتبت و برتری این شهر آنکه این بلده (شهر) به وجود حکیمی عارف و مردی کامل و فیلسوفی مرتاض و پیری فیاض رونق یافته است و او کسی نیست جز حاج ملا هادی سبزواری.


          حفظ ونگهداری میراث گذشتگان و همچنین نوسازی وترمیم وحتی بازسازی  بناهای که هرکدام یادگار دوران باشکوهی از دیرینه  وهنر و فرهنگ  و تمدن  ماست امروزه بسیار مهم و با اهمیت می باشد.
      همانگونه که ذکر شد یکی از این ادیبان حاج ملاهادی سبزواری است و بر کسی هم پوشیده نیست. غالبا سبزوار را با نام ملاهادی می شناسند و این در حالی است که امروزه براثر بی توجهی، آرامگاه او که برای آخرین بار در دوره پهلوی دوم (محمدرضا شاه پهلوی) و توسط (سازمان حفظ آثار ملی ایران) که بدین منظور تاسیس شده بود در سال 1340 اساسی مرمت شده است. چنانچه این بی توجهی و یا کم توجهی به این بنا که بی تردید کم توجهی به آن بزرگوار نیز می باشد ادامه یابد این بنا بزودی شاهد تخریب بیشتری خواهد بود. شایسته و بایسته است از تخریب هرچه بیشتر آن توسط مسئولین مربوطه جلوگیری گردد.
  


در فصل زمستان با نفوذ برف و باران بداخل ترکها و یخ زدن آب در داخل آن باعث تخریب روزافزون آن خواهد شد بطوریکه دیگر قابل مرمت نخواهد بود و حتی به سازه اصلی گنبد که آجر می باشد لطمه خواهد زد.


صدمات وارد شده به بنا در بیرون و داخل بوفور قابل مشاهده است و این بنا در معرض خطر جدی است.

 

نویسنده: حمید معماری

دوستدار میراث فرهنگی سبزوار

نویسنده کتاب: معماری و معماران سبزوار

hmemari1@gmail.com                                

 

برای مطالعه نوشته های بیشتر از همین نویسنده هم اکنون به پیوند زیر مراجعه کنید.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تغییرات غیر اصولی در نمای بیرونی سفره خانه قیصریه سبزوار

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما