جمعی از شاعران : دهه 90 ، دهه پیشرفت و موفقیت روزافزون برای شعر و ادبیات سبزوار است


دوشنبه ای که گذشت روز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی بود. به همین مناسبت خبرگزاری ایرنا گزارش ویژه ای را از شعرا و مسئولین فرهنگی این شهرستان تهیه کرده بود که بیانگر دیدگاه های این افراد در خصوص وضعیت شعر و ادبیات سبزوار در گذشته ،  امروز و آینده بود.
شعرای سبزواری که در این گزارش مورد مصاحبه قرار گرفته بودند اغلب از کم توجهی نهادهای فرهنگی شهرستان به ویژه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که اصولاً باید متولی اصلی فعالیت های ادبی در یک شهر باشد  ، گلایه کرده بودند. 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دیدگاه های خاص خود را در این زمینه بیان کرده بود . وی برای رونق وضعیت شعر و ادب شهرستان ، خواستار پررنگ شدن نقش گروه های مردم نهاد در اینگونه فعالیت ها شده بود و معتقد بود بار فعالیت های فرهنگی در یک شهر بر دوش همه است و نمی شود سایرین کنار بنشینند و فقط از کانال برخی اقدامات اداری ، خواستار ارتقاء و پیشرفت فرهنگ و ادبیات یک شهرستان شوند.
با وجود این دیدگاه های متفاوت و البته گلایه های متقابل شعرا و مسئولین از یکدیگر ، در مجموع نظر و عقیده همه شرکت کنندگان در مصاحبه این بود که شعر و ادبیات سبزوار در حال حاضر از وضعیت خوبی برخوردار است و به ویژه در سالهای بعدی دهه 90 ، وضعیت بهتری نیز بر این عرصه حاکم خواهد شد.
گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه از نتیجه بررسی هریک از مصاحبه های انجام شده ، حاکی از آن است عمده ترین درخواست های شاعران سبزواری از مسئولین اجرایی و فرهنگی شهرستان عبارتند از :
1- تلاش برای انتشار مجموعه اشعار شاعران معاصر سبزوار در یک کتاب 
2- کمک به انتشار آثار شاعران توانمند سبزواری در کتاب هایی مجزا
3- برگزاری اردوهای ادبی بین سبزوار و دیگرشهرستان های همجوار جهت آشنایی و تبادلات ادبی و فرهنگی شعرا با یکدیگر
4- تهیه برخی امکانات مادی برای برگزاری هرچه بهتر و تخصصی تر محافل ادبی شهرستان نظیر مکان فیزیکی مناسب ، منابع مطالعاتی ارزشمند و ...
5- تعامل بیشتر مسئولین با شعرا جهت آشنا شدن آنان با مشکلات وچالش های پیش پای جامعه ادبی شهرستان 
6- و ...
در اینجا متن کامل گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) را که در خصوص اوضاع شعر و ادبیات سبزوار ، منتشر می کنیم:

جمعی از شاعران :
دهه 90 ، دهه پیشرفت و موفقیت روزافزون برای شعر و ادبیات سبزوار است

سبزوار - جمعی از شاعران سبزوار ، فضای كلی شعر و ادبیات این شهرستان را مناسب ارزیابی كرده و دهه 90 را دهه پیشرفت و موفقیت روزافزون برای شاعران سبزواری پیش بینی كردند.
آنها در گفت و گو با ایرنا در عین حال از برخی مشكلات و چالش های موجود در پیش پای فضای شعر و ادب سبزوار گلایه كرده و خواستار رسیدگی و حمایت های عملی بیشتر از جانب نهادهای فرهنگی شهرستان و استان شدند.
حسین شنوایی كه یكی از پیشكسوتان شعر سبزوار و مسوول انجمن ادبی ابن یمین است در این زمینه اظهار داشت : هم اكنون فضای شعر و ادبیات سبزوار با برخورداری از چندین انجمن و محفل هفتگی شعرخوانی و نقد، فضای بسیار مناسبی است كه به هیچ عنوان قابل مقایسه با سالهای قبل از دهه 60 نمی باشد.
این شاعرسبزواری كه در شعر با عنوان 'شهاب' تخلص می كند ، افزود: پس از راه اندازی انجمن شعر ابن یمین در سال 1368 نخستین محفل قوی و رسمی ادبی در شهرستان شكل گرفت كه بسیاری از اهالی فرهنگ و ادب معتقدند ، شعر امروز سبزوار در دامان انجمن ادبی ابن یمین متولد شده و بالیده است و درحال حاضر سبزوار به عنوان یكی از ستون های شعر خراسان مطرح است.
سراینده كتاب های شعر 'فصل پنجم' و 'درگاه دریا' در عین حال معتقد است هرچند فضای شعر و ادبیات سبزوار در سالهای گذشته از رشد كمی و كیفی خوبی برخوردار بوده ، اما همچنان برخی كمبود و كم توجهی ها مانع از پیشرفت مناسب شاعران و تحول فضای كلی ادبی شهرستان می شود.
وی تأكید كرد : مسوولین فرهنگی سبزوار می توانند با اندیشیدن تدابیر موثری ، اقدامات مناسب بیشتری را در خصوص حمایت از شاعران و محافل ادبی این شهر به عمل آورند.
شنوایی كه در كارنامه هنری خود سرایش شعر سرود ویژه سبزوار را دارد ، در همین زمینه گفت: همكاری برای انتشار كتاب های شاعران شهرستان به صورت مجزا یا انتشار مجموعه ای از آثار همه شعرای محلی در یك كتاب ، برگزاری اردوهای ادبی و برقراری ارتباط بین انجمن های ادبی شهرهای همجوار ، برگزاری جشنواره های كوچك و بزرگ و اطلاع رسانی به موقع از برنامه های فرهنگی و ادبی كشور و استان از جمله اقداماتی است كه مسوولین و دستگاه ها به ویژه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی كه متولی اصلی امور ادبی و فرهنگی در شهرستان است می توانند در حمایت بیشتر از فضای شعر و ادبیات انجام دهند.
***
محمدرضا فرامرزی از دیگر شاعران سرشناس سبزواری از وضعیت شعر و ادب سبزوار و نقاط قوت و ضعف آن سخن گفت.
وی ضمن تأكید بر اینكه وجود تعداد زیاد شاعران سرشناس كشوری در سبزوار نشان دهنده وضعیت مطلوب شعر و ادبیات در این شهر است گفت : وجود چندین شاعر مطرح كشوری در آن واحد در یك شهر كمتر دیده می شود و هم اكنون وضعیت سبزوار از این بابت كم نظیر است.
خالق كتاب شعر 'آیه های عاشقی' در همین زمینه از آقایان شنوایی ، دلبری ، جعفری نسب ، چشامی ، نصر ، اقتداری و آهنگرثانی و... به عنوان تعدادی از معروف ترین شعرای سبزوار نام برد كه برخی از آنها در سطح كشور شهرت خوبی دارند.
فرامرزی همچنین به ركود نسبی شعر سبزوار در اواخر دهه گذشته اشاره كرد و گفت : در دهه 90 شعر سبزوار بسیار پیشرفت خواهد كرد ، چرا كه هم اكنون شاعران خوبی در گروه های سنی كودك ، نوجوان و جوان داریم و انجمن های شعر متعددی در سطح شهر فعالیت می كنند كه نوید بخش آینده ای بسیار بهتر است.
این شاعر در ادامه یكی از مشكلات فعلی عرصه شعر سبزوار و حتی كشور را آشنایی كم یا حتی عدم آشنایی شاعران جوان و نوجوان با ادبیات كهن ایران دانست .
وی در همین زمینه گفت : در شاعری نیز مانند هر هنر دیگری وقتی انسان به پیشینه كار توجه داشته باشد و ریشه ها را بشناسد ، بهتر می تواند در مسیر درستی كه اقتضای زمان حال است ، حركت كند و به خلق آثار هنری بپردازد.
فرامرزی یك چالش دیگر شاعران جوان امروز را پدیده تقلید از سبك زبانی و محتوایی یا فكری دیگر شاعران عنوان كرد كه همین تقلید باعث می شود خلاقیت هنرمندان پس از مدتی كور شود.
وی گفت این مشكلات موجود می تواند با رهبری صحیح مسوولین و متولیان امر فرهنگ در جامعه حل شود.
***
سمیه اكبری هم كه در محافل شعری سبزوار به عنوان یكی از غزلسرایان توانمند شهرستان شناخته می شود ، در پاسخ به این سووال كه چالش اصلی شعر سبزوار در مقطع كنونی چیست ، گفت : نمی توان تنها یك چالش را به صورت تنها در نظر گرفت و بیان كرد.
وی ادامه داد : یك چالش اصلی شعر سبزوار در حال حاضر عدم وقت گذاری مناسب و دغدغه كافی شاعران برای عرصه ادبیات است به طوری كه شعر گفتن برای بسیاری از شاعران امروزی یك تفریح دركنار سایر كارهای روزانه است. در حالی كه یك شاعر باید برای پیشرفت در كارخود شعر دغدغه مهم روزانه اش باشد.
وی این موضوع را به كم حوصله شدن و راحت طلب شدن برخی شاعران دانست كه دیگر تلاش و مطالعه كافی را برای پیشرفت در كار خود انجام نمی دهند.
اكبری همچنین عملكرد مسوولین را نیز در این زمینه قابل نقد دانست و گفت : مسوولین فرهنگی شهر نیز آنچنان كه باید و شاید به عرصه شعر و ادبیات در سبزوار توجه نمی كنند و باید حمایت های لازم را به عمل آورند.
وی افزود : اگر مسوولین و دست اندركاران عرصه فرهنگ و شعر دست به دست هم بدهند و یك عزم گروهی و سیستم حمایتی مناسب به وجود بیاورند ، شاعران می توانند به صورت گروهی پیشرفت كرده و به موفقیت های خوبی دست یابند.
این شاعر سبزواری كه تا كنون در چند جشنواره شعر موفق به كسب مقام های برتر شهرستان سبزوار شده است ، گفت: مثلاً اگر انجمن های شعر مجهز به كتابخانه هایی تخصصی و قوی شوند و جدیدترین مجموعه های شعر شاعران كشور به همراه كتب نقد در اختیار قرار گیرد ، فضای پویا و مساعدتری برای رشد استعدادهای شاعران فراهم می آید.
اكبری در بخش دیگری از صحبت های خود وجود به اهمیت حضور شاعران در انجمن های شعرخوانی و نقد اشاره كرد و گفت : از زمانی كه یك شاعر وارد انجمن های ادبی می شود و اشعارش مورد نقد قرار می گیرند ، جدی تر وارد عرصه شاعری می شود و می فهمد بجز خود باید مخاطبین شعرش را نیز در نظر داشته باشد .
وی وجود چهار انجمن شعر در سبزوار را در مقطع كنونی مفید دانست ، اما تأكید كرد اگر انجمن های مختلف شهرستان خط سیرشان را كمی به هم نزدیك كنند و دائماً روش های یكدیگر را رد نكنند بسیار مفیدتر خواهند بود.
***
معصومه عباسی یكی دیگر از شاعران موفق سبزواری نیز در این گفت و گو یكی از مهمترین چالش های امروز عرصه شعر و ادبیات سبزوار را وجود اختلاف نظر و سلیقه زیاد در انجمن های موجود شهر دانست كه شاعران نوپا را در پیدا كردن راه صحیح با مشكل مواجه می سازد.
وی البته وجود انجمن های متعدد و تنوع سلیقه ها را در اصل یك فرصت دانست و تأكید كرد: اگر رویه انجمن های ادبی به گونه ای باشد كه حداقل آموزه های یكدیگر را نقض نكنند ، این گوناگونی حتی می تواند به نفع فضای شعر و ادبیات سبزوار باشد.
این شاعر جوان سبزواری كه در اردیبهشت 91 موفق به كسب مقام برتر كشور در جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان شد، همچنین معتقد است درحال حاضر فضای كلی شعر و ادبیات سبزوار به گونه ای است كه احتمالاً در آینده نزدیك شاهد رشدكمی و كیفی خوبی در این زمینه باشیم.
عباسی كه در كارنامه افتخارات خود چند مقام برتری در جشنواره های شعر استانی و شهرستانی را نیز ثبت كرده است، عقیده دارد: محافل ادبی سبزوار نسبت به گذشته به صورت عمیق تری فعالیت می كنند و از آن ركودی كه در سالهای پایانی دهه 80 گریبان فضای شعر سبزوار را گرفت اینك خبری نیست.
وی با اشاره به جمله معروفی كه می گوید برای اینكه یك شاعر بتواند موفق شود ، باید فرزند زمان خود باشد ؛ اظهار داشت : برای فرزند زمان بودن باید مسائل روز را دقیقاً درك كرد و فهمید كه چه مسائلی در اولویت و در نیاز امروز مردم و جامعه است و همان موارد را به گونه هنرمندانه ای در شعر خود انعكاس دهد.
وی تأكید كرد برای رسیدن به این درك صحیح و جهان بینی روشن در شاعر انجام مطالعات گسترده لازم است.
وی افزود : درحال حاضر جوانان و شاعران سبزواری روند مطالعاتی خوبی دارند اما در این میان عده ای هستند كه تنها نگاه تفریحی به شعر دارند و شعر دغدغه واقعی آنان نیست. لذا نباید انتظار خاصی از آنان داشته باشیم.
عباسی در بخشی دیگر از صحبت های خود بیان كرد : اینكه دائماً مسوولین را در وجود مشكلات مقصر بدانیم ، صحیح نیست و بلكه شاعران باید خودشان حركت و پویایی كافی را داشته باشند.
وی افزود: البته مسوولین فرهنگی نیز وظیفه دارند فضای مناسب را فراهم آورند اما اصل خود شاعر است.
این برگزیده جشنواره استانی شعر فانوس و نفر برتر جشنواره شعر غدیر سبزوار در سالهای گذشته همچنین گفت : شاعران به ویژه آنهایی كه به انجمن های نقد وارد می شوند باید روحیه نقد پذیری داشته باشند و در واقع نقد سازنده است كه یك شاعر را می سازد .
***
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز با ارائه گزارشی از فعالیت های ادبی در شهرستان سبزوار پرداخت و گفت : سبزوار در حال حاضر به قطب پرورش شعرای برجسته ای در كشور تبدیل شده است كه این امر به دلیل استعداد خوب شاعران سبزواری و البته فعالیت ها و حمایت های صورت گرفته است.
مجید عسكری در باره پیشنهادات و خواسته های جامعه ادبی و شاعران افزود : این اداره تا كنون هر تلاشی می توانسته در راستای خدمت به شعرا و جامعه ادبی سبزوار انجام داده است.
وی گفت :در بحث دریافت بودجه از اداره كل خراسان رضوی ، همواره یكی از بیشترین بودجه ها به سبزوار اختصاص یافته و در برنامه های لازم هزینه شده است.
عسكری ادامه داد : اگر این ادعا صحیح باشد كه عده ای می گویند در برخی دیگری از شهرها ، شاهد شكوفایی بیشتر شعر و ادبیات و موفقیت روزافزون شعرا هستیم، این موضوع نه فقط به دلیل فعالیت های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بلكه به دلیل فعالیت همدلانه گروه های مردم نهاد آن شهرستان ها نیز هست كه به صورت خودجوش و موثری حركت می كنند و به جریانات ادبی شهر خود خط سیر صحیحی می بخشند.
وی گفت :حالا كه عرصه شعر و ادبیات سبزوار با تشكیل چندین انجمن شعرخوانی و نقد ، مورد استقبال خوبی از جانب مردم قرار گرفته است باید از طریق ایجاد فضای وحدت و همدلی و ایجاد انگیزه كافی میان انجمن ها و هدفمند ساختن محافل ادبی شهرستان ، گام های خوبی در جهت رشد و تعالی شاعران سبزواری برداریم.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در ادامه تأكید كرد مسئله فعالیت های فرهنگی در یك شهر تنها نباید دغدغه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و همه نهادهای دولتی و مردمی مسوولیت دارند به نوبه خود در مسائل فرهنگی شهرشان مشاركت فعالانه ای داشته باشند ، البته در این میان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش كلیدی خواهد داشت.
وی بیان كرد : اگر بخش خصوصی با قدرت بیشتری به میدان حمایت از فعالیت های فرهنگی ورود پیدا كند، سبزوار توانمندی های خیلی بیشتری برای رشد كمی و كیفی در عرصه شعر و ادبیات استان و كشور دارد.
این مسوول همچنین در بخشی از سخنانش با اشاره به برگزاری جشنواره های شعر رضوی در سبزوار گفت : با وجود تجربه 10 ساله سبزوار در برگزاری جشنواره های شعر رضوی ، امروز آنچنان كه باید و شاید شعرای ما در این حوزه ورود فعالانه ای پیدا نكرده اند. حال آنكه شعر رضوی به لحاظ مضمون ومحتوا حوزه بسیار كاملاً متفاوت و ارزشمندی از شعر و ادبیات فارسی است و انتظار می رود محافل ادبی شهرستان و نیز پیشكسوتان این عرصه با جهت دهی صحیح به شاعران جوان، زمینه ورود جدی تر شعرای سبزواری به حوزه مبارك شعر رضوی را فراهم آورند.


به جزآنچه در سطرهای بالا خواندید ، مجید عسگری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار همچنین در مصاحبه مفصل تری در روز 27 شهریور با خبرنگار افتخاری مجله اینترنتی اسرارنامه در مورد وضعیت شعر و ادبیات شهرستان به گفتگو پرداخت. وی دراین گفتگو ضمن نام بردن از تعداد زیادی از شعرای پیشکسوت و شاعران جوان شهرستان ، گفت : سبزوار هم اکنون با وجود این حجم بالای فعالیت های ادبی و دوستداران شعر و ادبیات ، به کانون بزرگ پرورش شعرای برجسته کشوری تبدیل شده است.
مجید عسگری راه اندازی کتابخانه تخصصی ادبیات فارسی در شهرستان سبزوار را در سالهای گذشته یکی از یکی از نمونه های واضحی دانست که  نشان می دهد ، بخش خصوصی تا چه حد زیادی می تواند با مشارکت فعالانه خود ، به ایجاد فضای مساعد برای پیشرفت شعر و ادبیات در شهرها یاری رساند.
دراینجا لازم به ذکر است کتابخانه تخصصی زبان و ادبیات فارسی در سبزوار طی سالهای اخیر توسط دکتر علوی مقدم استاد پیشکسوت دانشگاه و چهره ماندگار ادبیات کشور درشهر زادگاهش تأسیس شد و گنجینه ارزشمندی از آثار فاخر ادبیات کشور در حوزه های آموزشی یا غیرآموزشی را فراهم آورد.
در پایان این مطلب ، در کل با توجه به  اینکه دارالمومنین سبزوار همواره یکی از مهدهای فرهنگی خراسان محسوب می شده و با پرورش مشاهیری چون ابن یمین فریومدی از بزرگترین شاعران قطعه سرای تاریخ ادبیات ایران و نیز استاد حمید سبزواری شاعر آرمانگرای انقلاب اسلامی ، سهم به سزایی در شکل دهی و جریان سازی در ادبیات و فرهنگ خراسان و حتی ایران داشته است ، مجله اینترنتی اسرارنامه امیدوار است ، در این سالها نیز با انجام حمایت های مناسب از شعرا و ادیبان خطه سربداران و نیز با تلاش و پویایی گروه های مردم نهاد ، شاهد موفقیت بیشتر شاعران سبزواری در عرصه ادبیات کشور و حتی فراتر از آن باشیم.

مخاطبین گرامی شما هم اکنون می توانید برای مطالعه مصاحبه اختصاصی با استاد حسین شنوایی از پیشکسوتان شعر استان خراسان به آدرس زیر مراجعه نمایید:

در حاشیه :
درگذشت عالم ربانی سید علیرضا افهقی مدرس علوم دینی و نماینده سابق دارالمومنین سبزوار در مجلس شورای اسلامی را به عموم همشهریان به ویژه خانواده گرامی آن مرحوم تسلیت عرض می نماییم.
1391/6/29
"مدیریت مجله اینترنتی اسرارنامه"



کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما