نقد و بررسی جدیدترین سروده سمیه اکبری بانوی شاخص در شعر امروز سبزوار

محافل ادبی سبزوار هفته گذشته میزبان یکی از جدیدترین اشعار سمیه اکبری شاعر جوان و خوش قریحه دیار سربداران و نقد آن اثر بودند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه اکبری که به گفته استاد علی اصغر اقتداری و برخی دیگر از صاحبنظران یکی از بانوان شاخص در شعر امروز سبزوار است، جدیدترین سروده خود در قالب چهارپاره را در انجمن شعر فروردین و گروه مجازی "یه بیت خلوت " (انجمن وایبری شاعران سبزوار) قرائت کرد و پذیرای نقد این اثر از سوی آقایان شنوایی، اقتداری، صحرایی، بانوان جلیلی ، وحیدپور .... و دیگر شاعران و منتقدان شعر سبزوار شد.

مجله اینترنتی اسرارنامه که به دنبال رسالت فرهنگی خود، قصد دارد از طریق این رسانه محلی تریبونی معتبر برای شعر امروز سبزوار ایجاد نماید، درادامه ضمن انتشار جدیدترین سروده سمیه اکبری، خلاصه ای از نقدهای مطرح شده درباره آن را در اینجا درج می نماید. با این توضیح که نام نقد کنندگان از متن مطلب پیش رو حذف شده است تا مخاطبان گرامی این مجله در صورت تمایل  بتوانند بدون تأثیرپذیری از نام شخصیت ها، نقد و نظر مستقل خود را نسبت به این شعر داشته باشند.

جدیدترین شعر سمیه اکبری:

 

پروانه ای در زیر بارانم

جنسیت ترد مرا بشناس!

مجموعه ی افکار مردانه!

در خود کمی آغشته کن احساس!

 

* * *

 

آرام خوابیدی و بلعیدی

روح و..../تنم را شعله ور کردی

تا صبح چشمانم به سقفم بود

تو بالشم را خیس تر کردی!

 

* * *

 

همواره زن بودم، و پاشیدم

از دامنم آویشن و شب بو

همواره یک مردی! که یخ دارد

در چشم های گیج بی جادو

 

* * *

 

امشب زنی گم کرده بویش را

از خود، خودش را سخت می دوشد

گیس خودش را میزند از ته

امشب کت و شلوار می پوشد!!

 

ماحصل نقد و صحبت آن بزرگواران به شرح زیر می باشد:

 

1- نقد به معنای کوبیدن شاعر و شعر او نیست بلکه نشان دادن نقاط قوت وضعف یک شعر است.

یکی از عناصر شعر ی عنصر اتصال ورسانایی است یعنی شاعر با همه ی کوششی که در نوآوری وخلق تصاویر بدیع دارد باید از این عنصر هم غافل نباشد شعر وقتی در جایی منتشر شد دیگر شاعر نیست که به توضیح شعرش یپردازد!

شعر خانم اکبری از این عنصر به خوبی بهره برده ودر عین زیبایی با مخاطب خود به خوبی ارتباط برقرار می کند.

در لابه لای اشعار یک روح زخمی پرسه می زند و برای یافتن مرحم روحش به هر دستاویزی متوسل می شود وچون موفق نمی شود به فریاد روی می آورد، اگر گوش کنی این فریاد ها را با چشم دل وچشم سر خواهی دید!

اوبرای نیل به این هدف به شکار کلماتی روی می آورد که در خدمت دردهای درونی اش قرار بگیرند واین وسواس ودقت است که شعر او را شاخص می کند.

 

2- فکر می کنید گویا تر از این که پروانه ای در زیر بارانم جنسیت ترد مرا بشناس .کلام یا تفسیر دیگری هست؟

پروانه ای که زندان پیله را تحمل کرده و با تمام سر سختی ها چنان لطیف وشکننده است که باران از او پروا می کند.یعنی تناقض نهفته در وجود زن!!

و در مقابل این خصلت ها وآسیب ها فقط یک چیز را از جنس محالفت در خواست می کند شناختن ودرک خصلت های زنانه، وگرنه خیلی کلمات دیگر را می توانست بگذارد که حق مطلب ادا نمیشد!!

 

3- مصراع اول با لطافت پروانه و ترد بودن پروانه با روح شکننده ی زن همامنگی کامل دارد وشروع موفقی است. اما _آغشته کن "در" خود کمی احساس_ باید گفته می شد آغشته کن"با"خود کمی احساس.

بنددوم شعر نیاز به کار و دقت بیشتری دارد.

و همین طور هم، آرام خوابیدی وبلعیدی روح و.... وتنم را شعله ور کردی.

این شعله ور کردن می تواند مثبت هم باشد وهمین است که می گوییم نیاز به بازبینی دارد.

 

4- _همواره زن بودم _ برای این آمده که در آخر میخواهد کت و شلوار بپوشد. اما درست نیامده است. باید چیزی باشد که به جای زن، حس زنانه را برساند مثلا همواره ... مهر دامنم را...

و وجود "و" در وسط مصراع از روانی کار کاسته است. هرچند در شعر جوان این موضوع بسیار وجود دارد. مثل استفاده ی به کرات از اختیارات شاعری. مثلا در همین شعر جایی که باید هجای بلند داشته باشد هجاهای کوتاهی دارد که باید با تاکید یا کشیدن تصحیحش کرد.

 

5- به طور کلی ازنظر عاطفی شاعر توانسته موفقیت خود را به رخ خواننده بکشد.

جنسیت ترد ، بالش خیس ، طلب احساس، چشمان بی جادو(که خیلی به دلم نشست) همه ی این ها راوی درد های زنی هستند که برای اثبات خود و نیاز های عاطفی اش فریاد های بی صدایش را در شعرش می ریزد.

همواره زن بودم و پاشیدم از دامنم آویشن و شب بو _ و امشب زنی گم کرده بویش را، از خود، خودش را سخت میدوشد از قسمت های زیبای این اثر بود

 

6- زنانگی در کل شعر موج میزند.

او روایتگر دردهای زن امروز است، حتی خود شاعر در شعری که نسبتا کوتاه است دو مرتبه به زن بودن خودش اشاره میکند. یک گفتگوی ملتمسانه یا گلایه آمیز یک زن با معشوق مردی که ظاهرا خیلی سرد و سنگین است.

که به نظر بعضی پرداختن بیش از اندازه ی شاعر به این مقوله، مخصوصا در اشعار سال های اخیر میتواند ضربه ای باشد که فضای اشعارش را یکنواخت و تکراری کند. و بهتر از شاعر به موضوعات دیگر هم بیندیشد.

 

اسرارنامه می تواند میزبان نقد و نظر سایر مخاطبان گرامی خود درباره شعر منتشر شده در این صفحه باشد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مناظره 8 شاعر برجسته سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما