به بهانه انتخاب رئیس جدید شورای شهرستان سبزوار

شورای شهرستان چگونه نهادی است و چه تفاوتی با شورای شهر دارد؟

مهندس جلال تعصبی عضو با سابقه شورای شهر سبزوار و چهره شناخته شده  و مردمی دیار سربداران در روزهای اخیر به عنوان رئیس شورای شهرستان سبزوار انتخاب شد.(منبع) اما خبر این انتخاب که از دو روز قبل در وبسایت شهرداری منتشر گردیده، تا کنون کمتر مورد توجه اصحاب رسانه دیار سربداران و سایر شهروندان سبزواری واقع گردیده است.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، حدود یک ماه قبل که رئیس جدید شورای شهر سبزوار انتخاب شد با اینکه تفاوت چندانی در ساختار مدیریت شورا اتفاق نیافتاد و در واقع جای دو عضو متعلق به یک طیف فکری و سیاسی در ریاست شورا با هم تغییر کرد (منبع)، اما در همان یکی دو روز اول، مطالب تحلیلی متعددی در رسانه های شهرستان درج شد و نظرات فراوانی را از سوی مخاطبان به همراه آورد. اینک اما موضوع تغییر رئیس شورای شهرستان تنها به یک خبر کوتاه با 3 الی چهارپاراگراف از یک منبع خلاصه شده است.حال آنکه شورای شهرستان به لحاظ وسعت و جمعیت تحت پوشش محدوده بیشتری را در بر می گیرد.
شاید یکی از دلایل این کم توجهی مردم و اصحاب رسانه به تغییرات و تحرکات شورای شهرستان، این باشد که اکثر سبزواری ها با واژه شورای شهر و روستا بیشتر از شورای شهرستان آشنایی دارند. حتی ممکن است عده ای گمان کنند، هر دوی  این واژه ها بر یک چیز اطلاق می شود. اما چنین نیست.
احتمالا دو مورد از دلایلی که باعث شده سبزواری ها با شورای شهر بیشتر از شورای شهرستان آشنا باشند، یکی شرکت مستقیم مردم در فرآیند انتخاب اعضای شورای شهر برخلاف انتخاب اعضای شورای شهرستان است و دیگری کارکرد عملی تر شورای شهر نسبت به شورای شهرستان برای مردم باشد.
چرا که از عملکرد شورای شهر همین بس که اعضای آن حداقل انتخاب بزرگ و مهمی نظیر تعیین شهردار را برعهده دارند و این خود کارکرد کمی نیست. اما شورای شهرستان تا کنون چندان عملکرد ملموسی از خود به نمایش نگذاشته است.یا اگر هم این شورا دارای کارکردهای خاصی بوده و هست در امر اطلاع رسانی آن بسیار ضعیف عمل شده به گونه ای که ممکن است در نگاه شهروندان سبزواری به صورت یک مجلس تشریفاتی به نظر بیاید!
البته ناشناخته بودن و غیرموثر به نظر رسیدن نهاد شورای شهرستان تنها متعلق به سبزوار نیست، بلکه با جستجویی کوتاه در موتورهای جستجوگر اینترنتی، در می یابیم  یافته های کمی در این زمینه وجود دارد که نشان می دهد در دیگر نقاط کشور نیز مردم اکثرا شورای شهرستان هایشان را نمی شناسند و اصولا نسبت به وجود یا عدم وجود آن بی تفاوتند.
از همین رو مجله اینترنتی اسرارنامه به پیروی از رسالت تحلیلی خود در چند سطر بعدی با استناد به بندهایی از قانون شوراها که در پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها درج شده است، تلاش می کند تا به معرفی بیشتر این نهاد اجتماعی کمتر شناخته شده بپردازد:


در ماده 10 مکرر الحاقی 6/7/1382قانون شوراها، و تبصربه های آن آمده است: شوراي شهرستان از نمايندگان شوراهاي شهرها و بخش هاي واقع در محدوده آن شهرستان كه در مرحله اول با رأي اكثريت مطلق و در صورت عدم احراز در مرحله دوم با رأي اكثريت نسبي هر يك از شوراهاي مزبور انتخاب و معرفي شده اند ، تشكيل مي گردد.


تبصره 1 - (الحاقی 6/7/1382) در شوراي شهرستان ، از شوراي هر بخش يك نفر و از شوراي هر يك از شهرهاي تا پانصد هزار نفر جمعيت يك نفر وبيش از پانصد هزار نفر جمعيت دو نفر وشهر تهران سه نفر عضويت خواهند داشت.


تبصره2 - (الحاقی 6/7/1382 و اصلاحي 27/8/1386) تعداد اعضاي شوراي شهرستان حداقل پنج نفر مي باشد. چنانچه تعداد شهرها و بخش هاي يك شهرستان كمتر از پنج باشد ، كسري تعداد اعضاي شوراي شهرستان تا پنج نفر به نسبت جمعيت هر بخش يا شهر ، از شوراي بخش يا شهر مربوط تأمين مي شود . در هر صورت هر بخش يا شهر نبايد بيش از دو نفر نماينده در شوراي شهرستان داشته باشد. شهرستانهایی که فقط یک بخش و یک شهر داشته باشند از محدودیت داشتن دو نفر نماینده در شورا ، مستثنی می باشند.


تبصره 3 - (الحاقی 6/7/1382) به موجب ماده 7 قانون اصلاحي 27/8/1386حذف شده است.

 
ماده 13 - (اصلاحي6/7/1382و 27/8/1386) در صورت دعوت شوراي بخش و شهر از بخشدار ، شوراي شهر مركز شهرستان يا شوراي شهرستان از بخشدار يا فرماندار ، شوراي استان از استاندار ، يا ساير مسوولين اجرايي سطوح فوق الذكر ، مقامات مذكور در جلسات شورا شركت خواهند نمود. اين دعوت بايد كتبي و با تعيين وقت و ذكر دستور جلسه باشد.


ماده 15مكرر - (الحاقي 27/8/1386) اولین جلسه شوراهای روستا به دعوت بخشدار و شورای شهر به دعوت فرماندار در تاریخ مقرر در ماده (3) قانون تشکیل می شود. همچنین شوراهای فرادست به ترتیب ، شورای بخش به فاصله یکماه پس از تشکیل سه چهارم شوراهای روستاهای تابع بخش به دعوت بخشدار ، شورای شهرستان به فاصله یکماه پس از تشکیل دوسوم شوراهای شهر و بخش در محدوده آن شهرستان به دعوت فرماندار ، شورای استان به فاصله یکماه پس از تشکیل دو سوم شوراهای شهرستانهای واقع در محدوده آن استان به دعوت استاندار و شورای عالی استانها به فاصله یکماه پس از تشکیل دوسوم شوراهای استانها به دعوت وزیر کشور تشکیل می شود.


ماده 78 - (اصلاحي 27/8/1386) وظايف و اختيارات شوراي شهرستان عبارت است از :
1-  ارائه پيشنهادات لازم در زمينه توسعه اقتصادي ، اجتماعي  ، فرهنگي و عمراني شهرستان  به دستگاه هاي اجرائي ذي ربط  و كميته برنامه ريزي شهرستان و شوراي استان.
2-  نظارت بر حسن  اجراي تصميمات شوراي شهرستان.
3- (اصلاحی 27/8/1386) تصويب ، اصلاح ، تتميم و تفريغ بودجه دبيرخانه شوراي شهرستان و شوراهای شهر در شهرستان به استثناء شورای شهر مرکز استان.
4-  هماهنگي و رسيدگي به مسائل و حل و فصل مشكلات في ما بين شوراهاي شهر و بخش ، در مواردي كه قابل پيگيري قضايي نيست.
5-  نظارت بر عملكرد و فعاليت  هاي شوراهاي بخش و شهر .

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها

شما گرامیان می توانید برای آشنایی بیشتر با وظایف و کارکردهای پیش بینی شده در آیین نامه شورای شهرستان هم اکنون به پیوند زیر مراجعه کنید:

آیین نامه داخلی شورای شهرستان
 

امید می رود در دوره ریاست مهندس تعصبی بر شورای شهرستان سبزوار با انجام اقداماتی جدی درحوزه مسئولیت های این شورا و اطلاع رسانی سریع و موثر از اقدامات آن شناخت موثری از مجلس محلی تحت مدیرتش را نزد اذهان عمومی مردم سبزوار به وجود بیاورد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

از سر گیری فعالیت های مسعود پسندیده عضو شورای شهر سبزوار در فیسبوک
 

نظرت را بنویس
comments

سبزواری

از اطلاع رسانی مفید شما بسیار سپاسگزارم
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما