منطقه سیاحتی و زیارتی شملق ، استعدادی بکر در صنعت گردشگری خراسان

شهرستان تازه تأسیس داورزین یکی از 6 شهرستان موجود در  خطه پرافتخار سربداران در غرب خراسان رضوی است که به دلیل برخورداری از تاریخ و فرهنگ کهن چندهزارساله ، از اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری قابل توجه زیادی در منطقه برخوردار است.
 تنها وجود آثاری نظیر بازمانده های آتشکده آذربرزین مهر به عنوان یکی از سه آتشکده مهم ایران در زمان ساسانیان که در حدفاصل شهرهای داورزن و سبزوار و در محدوده روستاهای مهر ، ریوند و فشتنق واقع شده است  ، وجود روستای تاریخی مزینان به عنوان زادگاه یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین متفکرین معاصر ایران دکتر علی شریعتی ، وجود کاروانسراهای زیبای مهر و مزینان ، وجود روستای تاریخی باشتین خاستگاه اولیه قیام سربداران به عنوان نخستین نهضت مردمی شیعه در ایران ، و در عین حال وجود مناطق کوهستانی زیبا و بکر در نوار شمالی این شهرستان از جمله کوه های شملق و آرامگاه امامزاده سید قریش ، همه تنها بخش هایی از جاذبه های طبیعی و فرهنگی ناحیه داورزن است که اگر با یک اندیشه جامع نگرانه و همت اجرایی مناسب مورد توجه و حمایت هردو بخش دولتی و خصوصی قرار گیرند ، می توانند همه ساله شمار زیادی از زائران و گردشگران مسیر جاده بین المللی تهران – مشهد را به بازدید از اماکن دیدنی این شهرستان جذب کنند و از محل توسعه صنعت گردشگری به درآمدزایی و اشتغال آفرینی برای جوانان منطقه منجر شوند.
بلااستفاده ماندن توانمندی های چشمگیر منطقه داورزن در برخورداری از جاذبه های متعدد گردشگری متعدد ، در حالی است که این شهرستان ، به دلیل عدم توسعه صنعتی و نیز مجاورت با نواحی کویری و بیابانی مرکز ایران با معضل بیکاری جوانان ، فقرنسبی اقتصادی و مهاجرت شدید از روستاها به شهر مواجه است حال آنکه با کمی تلاش می توان ، با توسعه صنعت گردشگری در این منطقه مستعد ، به درآمد زایی و اشتغال آفرینی برای جوانان محلی پرداخت.
اینک اما امید می رود با ارتقاء بخش داورزن به شهرستان و تشکیل یک حوزه سیاسی و اداری و اقتصادی مستقل ، بحث صنعت گردشگری در این منطقه با جدیت بیشتری مورد توجه مردم و مسئولین قرار گیرد.
اگر روزی قرار باشد صنعت گردشگری در داورزن مورد توجه قرار گیرد ، بی شک یکی از مهمترین جاذبه هایی که باید بیش از پیش به آن توجه کرد  تا  به خوبی برای زائران و گردشگران داخلی و خارجی که در مسیر جاده مشهد تهران ، مسافرت می کنند شناسانده شود ، منطقه سیاحتی و زیارتی شملق است. 
شملق یکی از جاذبه های ارزشمند گردشگری در غرب خراسان رضوی است ، که به واسطه قرار گرفتن مزار متبرک امام زاده سلطان سید قریش در آن منطقه ، علاوه بر زیبایی های طبیعی ، در نظر مردم محلی از ارزش معنوی و مذهبی خاصی برخوردار است و با وجود برخورداری از مسیر کوهستانی و صعب العبور در طول سال همواره پذیرای مسافران و زائران زیادی است
سفر به کوه های شملق به قصد زیارت امام زاده سلطان سید قریش ، خاطر صعب العبور بودن این منطقه به ویژه در زمستان با دشواری های زیادی همراه است که در عین حال همین دشواری ها خود به زیبایی و خاطره انگیز شدن طول مسیر می انجامد. 
همین موارد باعث شده نحوه سفر به شملق و زیارت امام زاده آن در رفتار مردم محلی سبک خاص و منحصربه فردی پیدا کند و حتی رسم و رسوم خاصی پیرامون آن ایجاد شود که از منظر پژوهشگران علوم اجتماعی و مردمشناسان نیز می تواند مهم و جالب توجه باشد.
 با وجود همه استعدادهای مادی و معنوی برای توسعه صنعت گردشگری در منطقه شملق ، بیشتر مسافرت ها به کوه های شملق از جانب گروه اندکی از مردم محلی است که در شهرها و روستاهای غرب خراسان رضوی ساکن هستند و به مرور زمان با این منطقه آشنا شده اند. یعنی به جز تعدادی از مردم محلی ، بسیاری از ساکنین یا مسافران استان خراسان رضوی از وجود چنین جاذبه گردشگری زیبایی در خطه سربداران بی خبرند و به راحتی از کنار آن می گذرند.
در اینجا باید گفت متأسفانه در اثر کم کاری مردم محلی ، حتی مطالبی که به معرفی کامل و دقیق این منطقه خوش آب و هوا در سبزوار و داورزن بپردازد ، نیز بسیار کم و در حد انگشت شماراست .البته در صفحات وب پیش از این تنها آقای روح الله مهری یکی از خبرنگاران پرتلاش سبزوار در وبلاگ خود به انتشار مطلب مفصلی در سه قسمت در خصوص منطقه شملق پرداخته است که البته مطلب مفصل و دقیقی است ، اما برای کامل شملق ، جای کار بسیار بیشتری وجود دارد.
مجله اینترنتی اسرارنامه از مدتی قبل تصمیم گرفته بود ، در بخش سبزوارگردی همین وبسایت به انتشار مطلبی در معرفی منطقه شملق بپردازد. 
این مطلب هم اکنون در بخش سبزوارگردی منتشر شده  است . شما گرامیان می توانید با مراجعه به پیوند زیر به مطالعه مطلبی کامل در معرفی منطقه سیاحتی زیارتی شملق بپردازید:
کلیک کنید:
http://www.asrarnameh.com/sabzevar.php?id=701

نظرت را بنویس
comments

برقبانی

دوستاني که هر سال با ما چله ي زيارت عاشورا قبل از محرم ميگرفتند آماده باشند. از روز : يكشنبه 91/07/16 مصادف با بيستم ذي القعده وعده ي ما ساعت 7.30 شب هر کسي هر جا که هست وعده ي ما بين الحرمين ... عاشورا اي طبيب همه انگار دلت با ما نيست ... بد شدن حس دل آزار شدن هم دارد ... کاش صاحب نفسي همدم اين خسته شود که به گرمي لبش مسئله تغيير کند ... + چند روزے است دلم تنگ محـ?ـرّم شده است شهادت بنده ي حقير التماس دعا
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما